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한국 신세대 패션 연구

Title
한국 신세대 패션 연구
Other Titles
(A) Study on the Fashion of the New Generation in Korea : focusing on the influence of Japanese Popular culture
Authors
이희승
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 의류직물학과
Keywords
신세대패션일본대중문화의류직물
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 일본 대중문화 개방이라는 현 시점에서 한국 신세대 패션에 나타난 일본 대중문화 요소에 대해 살펴보고, 이러한 영향으로 성립된 한국 신세대 패션 양식 및 패션의식을 고찰하는데 그 목적이 있다. 국가 상호간 복식문화를 연구함에 있어 신세대를 그 타깃으로 정한 것은 첫째, 그들은 새로운 패션문화 창조의 선구자이며, 둘째, 패션문화 유입의 가장 큰 창구인 매스 커뮤니케이션에 가장 근접해 있는 집단이며, 셋째, 일본 대중 문화 개방에 대해 기성세대와는 달리 그 문화의 흡수정도가 높다고 판단되어지기 때문이다. 연구방법은 패션관련 문헌과 국내·외 패션 정보지, 특히 한국과 일본의 신세대 패션잡지 및 신문기사, 양국 인터넷 포탈 사이트 등을 참조하여 우선 한국 신세대 문화에 대해 살펴보고, 일본 대중문화의 의미와 개방에 대한 논의 및 유입실태를 살펴보았다. 이러한 배경을 토대로 한국 신세대 패션을 연구함에 있어 일반적인 경향과 한국 신세대의 패션양식 및 패션의식을 고찰하였다. 1970년대 이후 고도 성장기에 출생한 한국 신세대는 우리 사회의 문화를 이끌어 가는 주역으로서 감각 · 감성세대, 자기중심적 세대, 정보화 세대, 개성추구 세대라는 특성을 가진다. 한국 신세대들에게 일본 대중문화는 개방이전부터 패션을 비롯한 만화, 비디오게임, 대중음악, 방송, 음식 등 생활전반에 걸쳐 널리 유입되었다. 한국 신세대 패션에 나타난 일본 대중문화 요소의 일반적인 경향은 일본의 하라주쿠나 신주쿠, 시부야의 스트리트 패션한국 '한국형 일본풍 패션'으로 한국 신세대의 스트리트 패션에 영향을 미쳤으며, 또한 연예인 패션에 영향을 주어 일본 스타 이미지를 모방한 국내 연예인들의 패션을 일반인들이 흉내내는 순환의 고리를 형성하였다. 이러한 일본 패션의 유입경로는 패션잡지와 인터넷, 위성 TV, 케이블 TV의 뉴미디어, 거리의 상점 등이 한국 정보창구의 역할을 하였다. 일본 대중문화의 영향 속에 나타난 한국 신세대 패션양식은 의상에 있어 빈티지 스타일과 스쿨 걸 스타일, 섹시 캐주얼 스타일, 블랙 코디네이션, 소프트 아방가르드 스타일로 나타났다. 빈티지 스타일로는 촌티패션의 복고주의적 경향과 다양한 레이어드 연출경향한국 두드러졌다. 스쿨 걸 스타일은 우리나라 중고생들의 교복 패션화를 가져오고 미성숙한 귀여움을 연출했으며, 섹시 캐주얼 스타일은 서구형 미의식을 표현하였다. 블랙 코디네이션은 블랙의 컬러에서 느껴지는 반항적 한국미지와 미니멀리즘, 젠 스타일의 유행으로 여전한 인기를 누리며, 소프트 아방가르드 스타일은 탈획일화를 표현하는 비구축적 디자인으로 신세대들의 감정에 부응하였다. 헤어스타일에 있어서는 염색의 컬러화와 스타일의 다양화, 남성 헤어스타일의 패션화가 나타났다. 메이크업에 있어 여성은 투명 메이크업과 펄 메이크업, 복고풍 메이크업, 선텐의 유행 등의 영향을 받았고, 남성은 피부미용과 메이크업의 관심한국 고조되는 현상한국 나타났다. 한국 외에 일본 캐릭터의 유행과 유명 아티스트나 연예인, 캐릭터의 패션을 모방하는 코스프레 문화 등의 영향을 받은 것으로 나타났다. 이를 토대로 살펴본 한국 신세대의 패션의식은 첫째, 패션의 개성화로 일본 스트리트 패션에서 보이는 독특한 개성추구는 우리나라 신세대 패션의 개성화에 영향을 주었고, 둘째, 패션의 국제화로 우리나라 신세대들이 받아들인 일본풍 패션은 세계적 유행의 조류 속에 있는 일본 패션의 유행 경향으로 패션의 국제화를 지향하였다. 셋째, 패션의 정보화로 지식 정보화 사회에서 신세대들은 적극적으로 패션정보를 추구하며, 인접국가인 일본의 패션정보는 가장 큰 창구이자 가장 근접해 있다고 할 수 있다. 넷째, 패션의 놀이화로 편하고, 쉽고, 재미있는 고감도를 추구하는 신세대들에게 일본 스트리트 패션에 나타난 놀이정신은 신세대들에게 옷입기 놀이로서의 즐거움을 주었다. 이상으로서 한국 신세대 패션에 나타난 일본 대중문화의 영향을 살펴보았다. 본 논문은 최근 일본 대중문화의 전면적 개방으로 더욱 관심이 급증되고 있는 일본 대중문화 요소를 한국 신세대의 패션 속에서 살펴봄으로써, 이를 통해 새로운 밀레니엄을 맞이하여 주체적이고 정체성있는 우리 신세대 패션문화 성립에 도움이 되고자 하였다.;The purpose of this study is to observe the elements of Japanese popular culture portrayed in Korean new generation fashion at the current point of time, when Japanese popular culture is first being opened to Korea. And the another purpose is to look into the fashion consciousness of them, which is made up of these aspects. The first reason the new generation was chosen as the viewpoint of exploring the dual culture of both countries, is because the young adults of the new generation are the ones who lead in new developments in fashion. Secondly, the new generation is the closest group to mass communication, which is the largest entrance through which fashion can come. Finally, it is said that the new generation is more adapt at accepting other culture more so than generations before. As a method to accomplish this research, the culture of new generation in Korea was explored first by reading domestic and international fashion magazines and periodicals - expecially Korean and Japanese new generation fashion magazines and periodicals - and surfing internet sites of both countries. Then. discussions dealing with the significance and opening of Japanese popular culture were also read. Using these as background, Korean new generation fashion culture, styles, and consciousness were all observed. The new generation plays the leading role in further excelling the culture of our society. They are the generation of sense and sensibility, the generation of "me", the generation of information, and the generation of individuality. Even before Japanese popular culture was officially opened, the new generation was already accepting fashion, comics and animation, video games, music, broadcasting, food, etc. The Japanese cultural elements that show most in Korean fashion are street fashion and the fashion of celebrities. These are mostly brought in by fashion magazines, the internet, satellite TV, the new media of cable TV, and street shops. The aspects of Japanese popular culture in Korean new generation fashion are many and varied. Such examples in fashion are : vintage style, school-girl style, sexy causal style, black coordination, soft avant-garde style. In hair-styling, there is : hair coloring, the general variety in hair-styling, and the fashion of men's hair-styles. In make-up, there is : clear make-up, peal make-up, retro make-up, and sun-tanning. Now men are even showing interest in make-up and skin care. There is also the popularity of Japanese characters, the imitating of Japanese celebrities, and the costume play. It can be said that the fashion consciousness of Korean new generation could be placed in the following order. First, the variety of fashion. Nest, the internationalism of fashion. Third, the information of fashion, and last, the play value of fashion. This study has looked into the Japanese cultural aspects which can be found in Korean new generation fashion. Interest has peaked in Japanese culture after the official opening, and this study has explored the very same aspects which can be seen in Korean new generation fashion. This study was meant to help make a responsible and sturdy new generation fashion culture which can help face the new millennium.
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