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병원자원봉사자의 임파워먼트(Empowerment)에 관한 연구

Title
병원자원봉사자의 임파워먼트(Empowerment)에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Empowerment of volunteers in a hospital
Authors
김현희
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 사회복지학과
Keywords
병원자원봉사자임파워먼트Empowerment사회복지학
Publisher
이화여자대학교 사회복지대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 활성화되고 있는 병원자원봉사활동은 조직적이고, 지속적이며 계획적인 활동이라는 점에서 과거의 자선적인 자원봉사활동과 다르며, 병원과 봉사자 자신이 봉사활동의 주체라는 입장에서 지역 사회발전을 위한 각자의 역할에 최선을 다해야 하는 과제를 가지고 있다. 그러나, 이러한 입장과는 달리 기존의 병원과 같은 비영리조직들이 자원봉사자 활용의 최대이유를 비용절감에 두고 있다는 것에 본 연구는 근본적인 문제제기를 하고자 한다. 다시 말하자면, 현대사회의 병원자원봉사활동은 자원봉사자의 전인적인 권익옹호와 정신적인 만족, 보람, 사회변화에 대한 기여, 성취감, 시민으로서의 권리와 의무라는 측면보다는 병원경영혁신으로 불가피한 병원인력의 부족 부분을 채워주는 대체인력으로 인식되어져 왔다. 오늘날 많은 병원들이 자원봉사자 활용을 활성화하려는 이유중의 하나도 환자에 대한 의료서비스의 질적강화를 위한 교량적인 역할의 자원봉사활동이 아닌 단순한 조직구성원의 인건비 절약 부분이라는 점을 강조하고 있는 것이 사실이다. 이러한 흐름은 자원봉사활동의 기본적인 정신과 가치를 저해하는 요인임에 틀림없다. 따라서, 앞으로 병원자원봉사활동의 나아갈 방향은 봉사자를 병원조직의 구성원으로 인식하고, 그 조직의 구성원으로서 역할과 책임이 강화되어 그들 고유의 정체성을 찾아나가는 과정이어야 한다고 강조하고 싶다. 최근 사회복지실천영역에서 그 접근방법이 증대되고 있는 임파워먼트의 개념은 이러한 기존의 병원자원봉사활동의 문제점을 극복할 수 있는 새로운 관점을 제시한다. 본 연구에서는 병원자원봉사자의 임파워먼트를 3가지 하위개념(환경, 관계, 개인)의 다차원적 개념으로 보며, 임파워먼트에 영향을 줄 수 있다고 가정한 요소들(조직, 직무, 개인)에 따른 임파워먼트 수준을 파악하고, 병원 자원봉사자의 임파워먼트 수준과 부정적 관계를 갖는 요인을 미리 파악하여 적절한 대안을 제시함으로써 궁극적으로는 병원자원봉사자의 임파워먼트 형성에 기여하기 위해 다음과 같은 연구질문을 갖는다. 첫째, 병원자원봉사자의 임파워먼트 수준을 파악한다. 둘째, 조직특성요인, 직무특성요인, 개인특성요인과 병원자원봉사자의 임파워먼트 수준간의 관계를 알아본다. 셋째, 조직특성요인, 직무특성요인, 개인특성요인 중 병원자원봉사자의 임파워먼트 수준에 상대적으로 높은 설명력을 가지고 있는 요인을 살펴본다. 임파워먼트에 대한 선행연구들을 통하여 임파워먼트 수준과 관련성이 있는 독립변수를 조직특성요인, 직무특성요인, 개인특성요인으로 설정하였다. 조직특성요인으로는 자원봉사자 관리담당자의 리더쉽과 보상체계를 직무특성요인으로는 봉사자의 직무와 관련된 과업 다양성과 과업중요성, 역할모호성과 역할갈등 역할과다를 개인특성 요인으로는 자아존중감과 통제위치인 자기통제와 대인통제로 구성하였다. 병원자원봉사자의 임파워먼트를 측정하기 위해 사회복지사의 임파워먼트 척도로 개발된 Leslie,Holzhalb,Holland(1998)의 임파워먼트 척도를 병원자원봉사자의 임파워먼트를 측정할 수 있는 형태에 맞게 수정보완하여 사용하였고, 전체임파워먼트를 업무환경통제, 업무수행관련성, 개인적업무지향의 3가지 하위척도로 나누었다. 본 연구의 조사는 병원자원봉사활동이 체계적으로 활성화되어 있는 대학병원 중 서울지역의 3차진료기관인 E병원과 비슷한 병상규모를 가진 C병원의 성인자원봉사자 각각 100명을 대상으로 총 200명에게 설문조사를 실시하였으며, 총200부 발송 후 194부를 최종분석에 사용하였다. 응답자 중 전체 응답자의 95%정도가 여자였고, 평균연령은 50세이며, 응답자의 67%가 대졸이상이고, 월소득은 평균400만원, 평균자원봉사활동기간은 4년이었다. 임파워먼트와 변수들간의 상관관계를 살펴보면 다음과 같다. 조직 특성변수와 임파워먼트간의 상관관계를 살펴본 결과 전반적인 상관관계는 비교적 낮았으나, 전체임파워먼트 수준을 포함한 모든 하위 영역에서 자원봉사관리담당자의 리더쉽과 보상체계는 유의미한 정적(+)인 상관관계를 나타냈다. 직무특성변수와 임파워먼트간의 상관관계를 살펴본 결과 과업중요성이 과업다양성보다 높은 수준의 상관관계는 아니지만, .05의 유의도수준에서 유의미한 상관관계를 보이며, 과업의 다양성은 전체임파워먼트와 개인적업무지향의 영역에서 부적(-)인 상관관계를 보였으나, 통계적으로 유의미하지는 않았다. 역할변수의 하위영역인 역할모호성, 역할갈등, 역할과다는 전체 임파워먼트 수준과 부적(-)인 상관관계를 가지며, 특히, 역할갈등은 비교적 높은 부적(-)인 상관관계를 가졌다. 개인특성변수와 임파워먼트의 상관관계를 살펴본 결과 전체임파워먼트 수준과 업무수행관련성영역에서 자아존중감이 비교적 높은 상관관계를 나타냈고, 통계적으로 유의미한 상관관계를 보였다. 회귀분석결과를 살펴보면 병원자원봉사자의 전체임파워먼트 수준은 5점기준으로 3.59점 비교적 높은 수준이었고, 전체임파워먼트에 대한 유의미한 설명력을 가지는 독립변수는 직무특성변수 중 역할 갈등과 개인특성변수 중 자아존중감이었다. 이런 결과를 통하여 병원자원봉사자의 전체임파워먼트 수준은 자원봉사자들의 역할갈등이 적을수록 봉사자의 자아존중감이 높을수록 향상될 수 있다고 추측할 수 있다. 업무환경통제 수준은 5점기준으로 3.44이며, 업무환경 통제 수준에 유의미한 설명력을 가지는 독립변수는 직무특성변수의 역할갈등과 조직특성변수의 자원봉사자관리담당자의 리더쉽, 보상체계순으로 나타났다. 다시 말해서 병원자원봉사자들의 임파워먼트 수준은 봉사활동 업무에 대한 역할갈등이 해소될수록 자원봉사관리 담당자의 러더쉽이 변혁적인 리더쉽일수록 봉사활동에 대한 심리, 정서적 보상체계가 잘 마련되어 있을수록 높아질 것이라 추측할 수 있었다. 업무수행관련성은 3.39으로 임파워먼트의 하위영역 중 상대적으로 가장 낮은 수준이었고, 설명력을 가지는 독립변수는 학력으로 고학력일수록 임파워먼트 수준이 향상될 수 있다고 추측할 수 있었다. 개인적업무지향은 4.03으로 임파워먼트의 하위영역중 상대적으로 가장 높은 수준을 보이며, 개인적업무지향에 유의미한 설명력을 가지는 독립변수는 직무특성변수의 역할갈등, 역할과다, 조직특성변수의 보상체계순으로 나타났다. 이러한 결과를 통하여 봉사자의 역할갈등이 감소될수록, 역할에 대한 업무가 과다하지 않고 적절할 수록 보상체계가 잘 마련될 수록 임파워먼트의 수준은 향상될 수 있다고 추측할 수 있었다. 이상의 결과를 통하여 병원자원봉사자의 역할갈등은 임파워먼트와 가장 밀접한 관련성이 있음을 알 수 있었고, 봉사자의 개인욕구와 봉사자 역할에 대한 병원조직의 기대가 잘 조화를 이루는 것과 봉사자의 능력과 기술수준에 맞는 역할수행의 중요성을 제시할 수 있었다. 더불어, 자원봉사활동관리담당자의 리더쉽과 봉사자의 자아존중감, 봉사활동에 대한 보상체계 마련이 병원자원봉사자의 지속적인 임파워먼트 향상에 중요한 요인이라는 것을 발견하여 앞으로 이 부분에 대한 연구의 필요성도 제언하였다.;Recently, our society rising desires to participate in voluntary service and activating voluntarism in a hospital. but, the problem of activity voluntary service in a hospital is depended on solving a bottleneck in management hospital. Especially, voluntary system only save on cost, efficient management hospital. Volunteer is seriously spiritless. The study on Empowerment of volunteers in a hospital solve the problem. The research intends to provide the improvement of empowerment of volunteers in a hospital, through investigating the level of empowerment as well as the effective factors. accordingly, following research questions arise ; Q1. How is the empowerment level of volunteers in a hospital? Q2. Are the variables related to the organizational characteristics effectively connected with the empowerment level of volunteers in a hospital ? Q3. Are the variables related to the work performance effectively connected with the empowerment level of volunteers in a hospital ? Q4. Are the variables related to the individual characteristics effectively connected with the empowerment level of volunteers in a hospital ? Q5. What are the effective factors with which we can describe the empowerment level of volunteers in a hospital from the above independent variables ? In the research, by a preceding research, factors influencing the empowerment level of volunteers in a hospital are categorizied into three groups ; organizational characteristics, work performance, and individual characteristics. Volunteer manager's leadership ,volunteer self development opportunity and system of reward are the factors related to the organizational characteristics. Task variety and task significance are the factors related to the work performance. Finally, self-esteem, self-control and other-control for locus of control are those which are related to the individual characteristics. The measure of empowerment for volunteers in a hospital is used in the research, which was developed by Leslie, Holzhalb & Holland(l998). The measure further can be categorized into those sub-level areas-control of work environment, work relationships and personal work orientation. In the research the whole empowerment is a dependent variable to be analysed, also the sub-level measures are dependent variables. The investigation of this research was performed by analysing 194 sheets of questionnaire from 200 total. The data were analysed by those methods of confidence verification, interrelation analysis and regression analysis . Conclusions from the interrelation analysis are as follows ; 1. The variables related to the organizational characteristics -volunteer manager leadership and system of reward- are positively interrelated in the area of whole and three sub-level empowerments. 2. The variables related to the work performance- task variety task significances, role ambiguity, role conflict and excess of role-are negatively interrelated in the area of whole empowerment. Especially role conflict is highly interrelated. 3. The variables related to the individual characteristics such as self-esteem, self-control and other-control are statstically interrelated in the whole empowerment and work performance. Conclusions regression analysis are as follows ; 1. The level of whole empowerment of volunteers in a hospital is relatively high, which marks 3.59 from 5.0 total. Those factors which influence the whole empowerment were found Role conflict related to the work performance and self esteem related to the individual characteristics. Based on this statstical result it is inferred as follows : It can be raised when role conflict be reduced, self- esteem be stronged. 2. The level of control of work environment, one of the sub-level empowerments, marks 3.44. Role conflict related to the work performance and system of reward, volunteer manager leadership related to the organizational characteristics show relatively high influnce. Based on this statstical result it is inferredas follows : It can be raised when role conflict be reduced, volunteer manager has reformative leadership, system of reward has proper. 3. The level of work performance relationship marks 3.39, which is relatively lower than the other sub-level empowerment factors. But statstical meaning variable is not. 4. The level of personal work orientation marks 4.03, which is relatively higher than any other sub-level empowerment factor. Role conflict, excess of role related to the work performance and system of reward, volunteer manager leadership related to the organizational characteristics. It can be inferred that role conflict be reduced, volunteer manager has reformative leadership, system of reward has proper. Based on the research result, it can be suggested to improve the empowerment of volunteers in a hospital as follows : We know that role conflict of volunteers in hospital closely related empowerment. It was emphasis private need of volunteers harmonized and expectation of organ, ability and skill of volunteers level fitted role performance importance of self -esteem, reward system, volunteer manager leadership. It was necessary continuous study on the empowerment of volunteers in a hospital.
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