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제품색채에 대한 친밀감이 소비자의 호감도와 구매욕구에 미치는 영향

Title
제품색채에 대한 친밀감이 소비자의 호감도와 구매욕구에 미치는 영향
Other Titles
Study on the influence of the friendly color of a product on the consumers' favors and purchasing desires
Authors
송은주
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 디자인학부산업디자인전공
Keywords
제품색채친밀감소비자호감도구매욕구
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
사람들은 제품의 성능과 효용가치뿐만 아니라 제품의 이미지까지 구매하고 있다. 다양한 제품들 속에서 어떻게 소비자의 눈을 끌 것인가, 그리고 어떻게 구매하게 할 것인지가 제품을 생산하고 판매하는 기업의 고민거리이다. 또한, 제품의 생성과정 에서 제품의 색을 결정하는 일들은 기업의 이러한 고민을 해결해주는 큰 역할을 담당하게 될 것이다. 소비자에게 확신자 결정적인 인상을 주고 구매욕구를 불러일으키는 데는 무엇보다도 색의 역할이 중요하다. 색은 그 상품의 인상을 결정 할 뿐만 아니라 그 상품의 매력을 결정해주는 중요한 요소이기 때문이다. 새로운 제품 색체의 참신함은 소비자의 관심을 끌게 되고, 다양성을 추구하는 소비자의 경향은 새로운 제품의 형태와 색채의 심미적 반응사이의 촉매가 될 것이다. 연구자들은 경쟁 제품들에 비해 독특한 제품디자인의 특징에 소비자의 반응이 일어난다고 했으며. 또 다른 예측은 부정적이거나 중립적인 소비자가 제품의 새로움 때문에 반응을 한다는 것이다. 소비자들은 새로운 제품을 표준으로 인식하는 경향이 있다. 많은 연구들이 증명하는 바에 의하면 사람들은 정형에서 벗어난 색채보다 표준형 색채를 더 선호한다는 경향이 있다. 이런 효과에 대한 많은 설명들 중에서, 몇몇 표준반응이나 친근성 그리고 호의 사이의 긍정적인 관계를 예로 들기도 한다. 소비자의 새로운 형태 수용에 대한 이론들이 서로 대립되고 있기 때문에, 신제품 소개를 위한 최선의 마케팅 전략은 모호하다. 이번 연구는 노출효과 이론을 신제품 소개에 활용함으로써 소비자의 선호도를 높이고 구매의사로까지 연결되는 과정을 설명할 수 있을 것이라 기대한다. 노출효과 이론에 특별한 제품의 색채를 활용한 연구는 새로운 제품색채에 대한 소비자의 수용태도를 마케팅 담당자들이 더 잘 이해하도록 도와 줄 것이다. 특별한 제품의 색채를 자극으로 이용한 경험적인 결과를 가지고 단순노출에 관한 참고자료를 만들기 위해 새로운 3차원 제품과 소비자의 성격이 단순 노출효과에 우발적으로 미치는 영향이라는 실제적이고 현실적인 자극을 활용한 연구를 통해 단순노출 참고자료를 만들 수 있을 것이다. 지난 30여 년 동안 200건 이상의 실험들이 이루어졌지만 전혀 새로운 일용품을 이용해 실험한 적은 없었다. 이번 연구에서는 시장에서 판매된 적이 없는 색채를 적용한 제품을 자극으로 활용하여 무의식중에 반복적으로 다른 빈도의 노출을 해줌으로 소비자의 선호도를 알아보고 그것이 구매욕구에까지 이르게되는지를 알아보고자 한다.;People are purchasing an image as well as a function and utility of a product. And it becomes a key issue to decide how to attract the users' attention and how to make them purchase a product. Here the color plays a role to settle these issues of a company. Most of all, the color is leading the consumers to get the confidence and good impressions on the product. As it is making the face and giving the charming traits to the product. The fresh and new color of a product is drawing the Consumers' attraction and the users who want the diversity are going to be a so-called catalyst of the aesthetic reaction between the form and the color of a new product. Researches say that the unique feature of a product is inducing the response of the user, and others say that the novelty is moving the consumers of a negative or neutral attitude. The consumers tend to recognize a new product as a standard. Many studies prove that people prefer the standard colors to the deviated ones. Of these studies, come the examples of positive relationship with the normal responses, intimacy and favors of the consumers. As there are opposing opinions on the users' acceptance on the new form, the best marketing strategy for a new product is not defined. And this study is expected to research the process how the product is leading the users' attraction and purchasing decision, by applying the theory of mere exposure effect to the presentation and promotion of a new product. The research applying the unique color planning to the "mere exposure effect" is going to help the marketers understand how the consumers get ready to receive the color of the product. This study is proving the fact that people who are exposed accidentally to the new product are actually stimulated and influenced, and it is going to be a useful reference for the "mere exposure effect". Over the last 30 years, more than 200 cases were tested to prove this "mere exposure effect'', but they were not with the new daily products. Consequently, this study is using the stimulus, the colors of new products that are not released yet, and figuring out the preferences of the consumers on the colors and products, and the relationship with the purchasing desire.
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