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시각유희표현연구

Title
시각유희표현연구
Other Titles
Wit with optical illusion : ideas sharing a common form with minimum distortion
Authors
조태정
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Keywords
시각유희표현
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
사람은 다른 사람과 소통하기를 원한다. 우리가 살아가는 모든 환경은 모두 다른 사람과 더불어 살아가는 공간이다. 다른 사람과 소통하는 방법은 언어적 커뮤니케이션과 비언어적 커뮤니케이션으로 나눠 볼 수 있다. 그림은 비언어적커뮤니케이션중 시각커뮤니케이션에 속한다. 즉, 그림은 다른 사람이 나의 생각과 공감하기를 원하며 표현된다. 특히 디자인은 그 발달의 과정이 회화와 다르게 표현의 목적이 정해져 있는 상황이며 그 목적을 위해 조형 요소들을 조합하여 표현하는 것이다. 그림을 볼 때 우리는 사물과 배경을 본다. 그림은 구두 언어와는 틀리게 순차적이지 않고 처음부터 전체를 보여준다. 우리들은 그림을 보면서 배경과 사물들을 동시에 보게 되고, 그림에서 이들은 표현하는 사람이 임의로 정해놓은 관계를 보게 되는 것이다. 그림 안에서의 조형요소들은 모두가 하나의 기호이자 상징인 것이다. 이런 기호와 상징은 그림을 보는 사람에게 잘 전달되어 그들의 관계가 의도한 대로 읽혀진다면 나의 생각은 전달되었다고 볼 수 있다. 그러나 생각의 전달만이 목적이 아닐 것이다. 그림을 통해 생각을 공유하고 더 나아가 공감으로 이어지는 것이 시각커뮤니케이션의 목적이다. 우리 가까이에 있는 그림들은 모두 다른 사람의 공감을 얻기 위해 많은 방법을 쓰고 있다. 시각유희표현도 그 방법 중 하나일 것이다. 시각유희 표현은 시각적 즐거움으로 사람들의 호감과 공감을 얻어낸다. 커뮤니케이션에서 호감은 매우 중요하다. 호감을 갖게 되면 그 사람의 마음 안에 들어가고 공감을 얻어내는 것이 매우 쉽기 때문이다. 그렇기 때문에 시각유희표현은 이미 많은 그래픽디자인에서나 회화에서 볼 수 있다. 이 그림들은 시각적 즐거움을 주어 웃음을 만들어내고, 이러한 웃음에 호감을 느끼게 되고 그림에 공감하게 되는 것이다. 시각적인 즐거움을 주는 방법에도 많은 방법이 있겠으나 시각유희 표현은 내용이나 형식에 관계없이 디자인 자체에 내재한 요소들을 이용하여 연상, 병치, 크기 관계, 비례, 공간 혹은 특별한 수단에 의해 얻어지는 효과를 통해 시각적 즐거움을 주는 것이라 할 수 있겠다. 본 연구에서는 그림 안에서 시각적 즐거움을 주어 다른 사람과 즐거움을 공유하고, 그 즐거움을 통해 바쁜 생활에서 웃을 수 있는 여유를 주고자 한다. 그림은 지금까지 사람들에게 아름다움을 보여주었고, 시각적인 즐거움을 우리에게 주었다. 특히, 바쁜 현대 사회에서는 그림이 우리들의 생활에 담당하는 역할은 커지고 있다. 특히 디자인의 역할은 처음 디자인이라는 말이 생겼을 때 보다 훨씬 넓은 자리를 차지하고 있다. 현대 사회에 와서 사람들은 그림이 우리들에게 더 많은 것을 해주기를 원한다. 시각적 즐거움도 그 중에 많은 부분을 차지한다고 생각된다. 그렇기 때문에 본 연구자는 본 연구를 통해 사람들에게 시각적인 즐거움을 주고 생각을 공유하길 기대한다. 시각 유희 표현의 방법으로는 그림의 의도를 좀 더 쉽게 알아낼 수 있도록 게슈탈트이론을 이용하고자 한다. 게슈탈트(gestalt)란 형태 인지 심리학을 말하는 것이다. 사람이 사물의 형태를 볼 때 어떻게 단순화시켜서 지각하는지를 연구한 학문이라 할 수 있겠다. 형태 인지 심리학을 이용하여 단순화된 형태는 다른 사람에게 인지되기 쉬울 것이다. 형태를 단순화시켜 표현한다는 것은 사물의 특성을 잘 보여줘야한다는 것이다. 우리는 사물의 특징을 이미 머리 안에 저장시켜 놓고 있다. 우리는 사물을 기억할 때 사물의 완전한 모습이 아닌 우리의 기억 속에 저장된 이미지를 생각해 내는 것이다. 그림에서 표현된 단순화 된 형태는 우리들의 기억 속에서 사물의 이미지를 뽑아내어 그 사물을 떠올리도록 유도할 것이다. 또한 이렇게 단순화된 형태에서는 조형적인 아름다움을 찾을 수 있을 것이다. 그림에서 아름다움이란 중요한 요소이다. 사람들은 아름다운 것을 좋아하기 때문에 그림은 예전부터 지금까지 아름다움을 추구해왔다. 그렇기 때문에 표현을 할 때 조형적인 아름다움을 빼고는 다른 사람의 호감을 얻는 것은 어려운 일일 것이다. 본 연구는 작품을 통해서 형태를 단순화함으로써 조형적인 아름다움을 보여주고, 이렇게 단순화된 형태를 위와 같이-연상, 병치 ,비례 ,크기 관계, 공간, 혹은 특별한 수단으로-새롭게 조합함으로써 시각적인 즐거움을 주도록 하였다. 시각적 즐거움을 통해 사람들은 그림에 흥미를 갖게 될 것이다. 그림에서 아름다움과 더불어 흥미로움은 중요하다 흥미롭다는 것은 사람들의 주목을 끌 수 있기 때문이다. 시각유희표현에서는 그림 안의 모든 관계가 중요하다. 전혀 예상하지 못했던 이야기가 그림 안에서 새롭게 부여된 역할과 그들의 관계를 통해 나타나기 때문이다. 그림이 그림으로 존재하는 이유는 그림만이 할 수 있는 일이 있기 때문이다. 시각유희표현도 그림만이 할 수 있는 표현의 영역인 것이다. 우리는 시각유희를 통하여 본 연구를 시작하게 된 동기인 '다른 사람에게 즐거움'을 줄 수 있을것이라 생각되고, 시각커뮤니케이션에서 좀더 쉽고 빠르게 다른 사람의 공감을 얻어낼 수 있는 길을 찾았다고 생각되어 진다.;One's desire is to communicate with others. Surroundings, where one has gotten along with others, means to intertwine diverse people within certain boundary of space. To represent communicating measures is divided into verbal-communication and nonverbal- communication. Artwork belongs to visual communication among nonverbal- communications. Namely, artwork implicates desire to comply my thoughts with others and expresses as it infers. Design differs from painting in the very development process. In that, the status, in which purpose of expression has been carved out, and concoction within formative components has been expressed for its purpose. Such essence of expression is what we called 'design'. We perceive objects as well as scenes when we look at artwork. Unlike verbal- language, artwork does not display gradually but simultaneously as a whole image. We see objects and scenes in artwork, in doing so, we soon recognize the relationship expressed by one's arbitrary preference. Formative components fall into one definite meaning- a sense of pictorial harmony of not only mark but also symbol. Suppose transferring such mark and symbol to viewer that its relationship can be interpreted as intended, one's thought may seem to be conveyed well. However, transferring thoughts is not the only ultimate objective. The purpose of communication is to share thoughts through artwork, even link in the manner of sympathies with others. Artworks use various methods in order to influence others' sympathies. Visual amusement expression is one of the methods. Visual amusement expression is gained by visual pleasure based on concretely established impression and sympathies. Impression is very crucial in communication. Influencing one's mind and arousing sympathies will not be a challenge matter once gaining one's impression. Consequently, visual amusement expression can be seen in several graphic design and painting. Artworks derive visual pleasure to bring forth smiling. In addition, one may feel likableness by such smiling and arouse sympathies. Visual pleasure can be given in various ways; however, visual amusement expression evolves from using association, magnitude relationship, ratio, space or effect acquired by special means. Such effective means relies on inherent components in design itself that visual pleasure can be given. During this study, visual pleasure is attributed not only to share pleasure with others but also to deliver inner resources in closely occupied. Artwork has been shown its natural beauty as well as given visual pleasure to viewers. I hope my intension of demonstrating discourse about work of art may find well enough with visual pleasure. Gestalt theory is used in order to assist understanding of Artwork' intention as an expression method. Gestalt is defined as formative recognition psychology. Gestalt is the knowledge of study of how to simplify and recognize when one perceives object's configuration. It will be apparent to let others recognize with formative recognition psychology. Simplifying configuration should demonstrate object's characteristic. We have already known certain image of object's characteristic. Expressing object's characteristic within the boundary of simplified configuration will enable us to recognize what it actually indicates. In addition, formative beauty may find as well to underway of simplified configuration. Beauty is one of the important features in artwork . We have pursued beauty in artwork since people adore beautiful things. Formative beauty can be demonstrated by simplified configuration. Such simplified configuration can be newly arranged to deliver visual pleasure with effective means- association, magnitude relationship, ratio, and space. People will be interested in drawing through visual pleasure. Not only beauty but also interest will be crucial in drawing. Because being interest may attract other's attention. All relation within drawing is very important in visual amusement expression. Absolutely unexpected discourse is demonstrated with newly assigned role and its relation in artwork. Artwork has both its own intrinsic representation to develop and capability to blend in refined harmony. That is why artwork exists. Visual amusement expression is one of artworks' features that can be performed in expression scope. We firmly believe that motivation of this study- pleasure for others, will be implemented through visual amusement. Moreover the milestone has been fundamentally established to gain others' sympathies with expedite but thoroughly manner in visual communication.
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