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학습조직 구축요인과 조직시민행동의 관계에 관한 연구

Title
학습조직 구축요인과 조직시민행동의 관계에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Relationship between Building factors of Learning Organization and Organizational Citizenship Behavior : Based on Members' Perception of Social Welfare Organizations
Authors
조정은
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 사회복지학과
Keywords
학습조직구축요인조직시민행동사회복지조직
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
지식경영 시대를 맞아 사회복지조직의 외부환경은 급변하고 있어, 이에 대한 조직의 민첩한 대응 능력 개발이 중요한 시점이다. 지식경영 시대의 핵심은 인적자원의 전략적 가치를 재조명하는 것이고, 이를 통해 조직의 유효성을 증대시키기 위한 연구가 최근 활발하게 이루어지고 있다. 그 중 조직시민행동은 구성원들의 조직 행동 전반에 걸친 것으로 조직의 유효성을 광범위하게 측정할 수 있다는 면에서 맡은 연구자들의 관심을 받고 있다. 본 연구자는 조직시민행동에 영향을 미친다고 보고된 제 변수들이 주로 직무 상황이나 개인의 주관적 판단에 관련되었다는 점을 기존 연구의 한계점으로 파악하였다. 이에 본 연구에서는 조직의 변화에 결정적인 역할을 하고 구성원 개개인의 인력 향상에 크게 영향을 미치는 학습조직 구축요인이 조직시민행동에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보았다. 이러한 논의를 통해 사회복지조직의 유효성을 증진시키기 위한 구체적인 변화의 방향을 제시하고자 하였으며, 구성원들이 조직에 대해 보다 적극적이고 책임감 있는 행동을 수행토록 하는 효과적인 방안들을 마련하고자 하였다. 본 연구에서 살펴 본 연구 내용은 다음과 같다. 첫째, 사회복지조직 구성원이 지각하는 학습조직 구축요인을 파악하였다. 둘째, 사회복지조직 구성원의 조직시민행동 수행 정도를 파악하였다. 셋째, 학습조직 구축요인이 조직시민행동에 미치는 영향을 살펴보았다. 넷째, 학습조직 구축요인들(조직학습 활성도, 정보기술 활용도)이 조직시민행동의 하위차원(고취적 참여, 조직에 대한 충성, 규범적 복종, 자발적 복종, 기능적 참여)에 미치는 영향을 살펴보았다. 본 연구는 서울시에 소재한 사회복지관·노인복지관·장애인복지관 구성원들을 대상으로 하여 총 57개 복지관에 350부의 설문지를 배포 사회복지사/비사회복지사, 일선 및 선임급/팀장 이상의 중간관리자급 구성원을 혼합하여 기관당 6명씩 설문조사에 참여토록 하였다. 자기 보고식 설문조사를 실시하여 자료를 수집하였으며 2003 년 4월 16일부터 5월 6일에 걸쳐 설문조사가 진행되었고, 최종 분석에는 총 227부의 첫째, 사회복지조직 구성원이 지각하는 학습조직 구축요인을 조사한 결과 리커트 5점 척도를 기준으로 전체 학습조직 구축요인의 평균값은 3.33점, 조직학습 활성도의 평균값은 350점, 정보기술 활용토의 평균값은 3.44점으로 전체 평균값과 각 하위차원 모두 중간 정도의 값을 나타내고 있었다. 둘째, 산회복지조직 구성원의 조직시민행동 수행 정도는, 리커트 5점 척도를 기준으로 하여 전체 조직시민행동의 평균값은 3.79점이었고 하위차원인 고취적 참여 3.60점, 조직에 대한 충성 3.80점, 규범적 복종 3.98점, 자발적 복종 3.78점, 기능적 참여 3.76점으로 나왔다. 이들 모두는 중간보다 조금 높은 값을 보이고 있었다. 셋째, 학습조직 구축요인이 조직시민행동에 미치는 영향을 살펴보고자 회귀분석을 실시한 결과 학습조직 구축요인이 조직시민행동에 영향을 미치는 유의미한 변수임이 도출되었다. 넷째, 학습조직 구축요인들(조직학습 활성도, 정보기술 활용도)이 조직시민행동의 하위차원(고취적 참여, 조직에 대한 충성, 규범적 복종, 자발적 복종, 기능적 참여)에 미치는 영향을 살펴보기 위해 회귀분석을 실시한 결과, 조직학습 활성도가 구성원의 고취적 참여, 조직에 대한 충성, 자발적 복종에 유의미한 영향을 미치는 것을 알 수 있었고 반면, 규범적 복종과 기능적 참여에 대해서는 학습조직 구축요인의 영향력이 발견되지 않았다. 이를 종합해 볼 때, 학습조직 구축요인은 조직시민행동에 유의미한 영향을 미치는 변수라는 것을 알 수 있었다. 조직학습의 활성도는 다음과 같은 함축적인 상황들을 포괄한다. 즉 개인·집단·조직 차원에서 학습행위가 활발히 이루어져 조직의 모든 구성원들이 적극적 학습의 주체자로서 그 역할을 충실히 수행할 것, 서로 간에 원활한 의사소통으로 구성원 간에 협력관계가 형성될 것, 조직의 전반적인 분위기인 문화·비전·구조면에서 학습이 일상화될 것 등이다. 이와 같이 조직 학습 활성도가 높아지면, 구성원들의 고취적 참여가 강화되고 조직에 충성하고자 하며 자발적으로 그 책임을 다하며 조직에 기여하고자 한다는 것을 알 수 있었다. 따라서 사회복지조직은 학습을 조직의 핵심 전략으로 개발해야 하며, 이를 활성화하기 위한 다양한 방안들을 마련하여 학습조직을 지향하며 변화해 나가는 것이 중요하겠다.;In the time to face the knowldge management, developing coping competency has been issued since the external social welfare organization situations have been changed fast. For the study of developing human resource, 'Organization Citizenship behavior' (OCB) is being concerned among many researchers for it has intimate relationship with organizational effectiveness. As one of the research, 'Decisive person' in organization transformation and 'Improvement of Members' in organization are studied compare to the past theory that there were used to be related with job situations and members' personal judgement on the OCB. The purposes of the study are 'Right navigation for organization transformation' to improve social welfare organizations expiration, and 'Effective management' to challenge the members' positive behavior and 'Duty' of their organizations. There are four major issues. First, Is there building factors of the Learning Organization(LO) by the members' perception? Second, Is there a Organizational Citizenship Behavior(OCB)? Third, How the building factors of the LO affect on the OCB? Fourth, How the LO's building factors(activation of organizational learning, and utilization of information technology) affect on the OCB's subsystems (advocacy participation, organizational loyalty, normative obedience, voluntary obedience, and functional participation)? To achieve the research purpose, samples of 350 members of social welfare centers(community welfare center, senior welfare center, and welfare center for the disabled) are selected from 57 centers(6 members per center- no distinction of position & occupation). The survey is conducted from April 16 to May 6 in 2003 by mail and on0site visiting. A total of 271 questionnaires are collected and finally 227 questionnaires are used for the analysis. The major found analysis are followed: First, the average point of members' perception of the LO is 3.33 out of 5.00. Also the average of activation of organizational learning is 3.20, and the average of utilization of information technology is 3.44. Those are conceived as average level. Second, members' the OCB marks 3.79 out of 5.00. Also the average of advocacy participation is 3.60, organizational loyalty is 3.80, normative obedience is 3.98, voluntary obedience is 3.78, and functional participation is 3.76. Those are all higher than average level. Third, there are some effectiveness between the LO and the OCB by multiple regression analysis. Fourth, the activation of organizational learning affects on advocacy participation, organizational loyalty, and voluntary obedience. But the building factors of the LO do not effect on normative obedience and functional participation : multiple regression analysis is tested to look for how the building factors of the LO(activation of organizational learning, utilization of information technology) affects on OCB's subsystems (advocacy participation, organizational loyalty, normative obedience, voluntary obedience, and functional participation). Followed by the research, members of social welfare organization imply to increase the OCB. The activation of learning organization has much implicative conditions such as following : More learning activities are achieved among the individuals, groups, and organizations. Every members perform their duties as progressive learning adopters, show mutual understanding behavior and smooth communication. All the parts of organization (culture, vision, construct, etc.) are head to the LO. When these multiple conditions are activated well, there are going to be improving of members' advocacy participation behavior, organization loyalty of behavior, and voluntary obedience of behavior. In learning organization, all members would contribute to the organization. In conclusion, social welfare organizations should be developed as the core strategy focusing on learning organization, and should get various plans so that can head to the LO and move to activated learning.
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