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한무숙 소설의 서술기법 연구

Title
한무숙 소설의 서술기법 연구
Other Titles
(A) study on the narrative techniques in Han Moo-Sook's novels
Authors
임선숙
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 국어국문학과
Keywords
한무숙소설서술기법국어국문학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 한무숙 소설의 서술기법을 분석하고 서술기법에 따라 다르게 나타나는 주제의식에 대한 연구와 서술 기법의 변화가 작가 의식과 어떤 관련을 가지고 있는지에 대한 고찰을 목적으로 했다. 본고에서는 논의를 위해 한무숙 작품을 서술의 중개성 주기에 따라 크게 세가지로 나누었는데 작가적 서술상황, 인물적 서술상황, 1인칭 서술상황이 그것이다. 여기에서 이야기를 이끄는 서술자의 유형은 각각 전지적 서술자, 제한적 서술자, 고백적 서술자이다. 각 장의 A항은 각각의 서술자가 주도적으로 사용하는 서술방법과 그에 따라 드러나는 주제의식에 대한 고찰이다. B항은 초점화와 미적 거리에 대한 고찰이다. C항은 어법적 차원에 드러나는 서술 기법에 대한 문제로 어법은 작가의 서술태도를 드러내 주는 요소이다. 우선 작가적 서술상황에서 전지적 서술자는 논평적인 서술을 통해 인물들의 현실 인식 모습을 보여준다. 여기에서 인물들은 서술자의 압도적인 목소리에 지배를 받으며 현실에 수동적으로 순응하는 모습을 보인다. 서술자의 압도적인 목소리가 사라지고 직접 통찰의 환상을 가지고 있는 내적 독백의 서술이 우세해 지면 인물들은 내적 독백을 통해 능동적으로 고민하는 모습을 보이게 된다. 초점화의 문제 있어서는 외부 초점화와 내부 초점화가 혼재 되어 나타나는 다중 초점화의 경향을 보인다. 다중 초점화는 두 가지 의미를 가지고 있다. 하나는 서술자가 인물과 거리를 밀착하는가 외부에서 조망 하는가에 따라 정보의 양이 조정되는 것이다. 다른 하나는 서술자와 인물의 거리에 따라 외부 초점화를 통해 조망되는가 혹은 내부 초점화를 통해 인물의 내면 의식이 직접 보여지는가의 문제이다. 여기에서 외부의 조망은 인물의 순응적인 모습을 보여주는 것이며, 내적 독백은 인물의 내면이 직접 보여지면서 능동적으로 고민하는 모습을 보여준다. 다음은 어법적 차원으로 전지적 서술자는 정보에 있어서 제한적이지 않음에도 불구하고 한무숙 소설에서는 추측과 부정의 서술어가 발견된다. 이는 서술자의 유보적 태도에 기인하는 것이다. 다음 인물적 서술상황에서 제한적 서술자는 객관적인 서술을 통해 세태를 비판하고 있다. 서술자의 목소리가 사라지면서 초점화자가 작품을 이끄는 것처럼 보이는데 여기에서 서술자는 반영자화 된 화자로 초점화자의 눈을 통해서 외부를 바라본다. 여기에서 서술자는 외부 인식의 서술을 통해 모순된 사회를 객관적으로 보여주고 있으며 내면 의식의 서술을 통해서는 그런 세태를 비판하고 있다. 다음은 초점화의 문제로 서술자는 반영자화 된 화자이기 때문에 내부 초점을 지향한다. 그래서 초점화자가 어떤 초점대상을 선택해 서술하는가에 따라 심리적 거리가 형성된다. 판단이 개입된 외부인식의 서술에서는 비판적인 동정적인 심리적 거리를 유지하며 내부 의식의 서술에서는 자신에 대해 반성적인 거리를 대화와 장면 제시에서는 판단의 유보적 거리를 유지한다. 어법적 차원에 있어서는 초점 대상의 명명 변화자 발견된다. 이는 초점 화자의 외부인식의 한 표지로 초점화자가 초점 대상에 대해 가지고 있는 태도에 따라 명명의 변화가 일어난다. 다음 1인칭 서술상황에서 고백적 서술자는 자의식적 서술을 통해 억압된 여성상을 표출한다. 초기 1인칭 소설의 화자는 남성으로 자신의 내면 의식을 직접적으로 표출하지만 서술되어지는 여성들은 침묵으로 일관하는 모습을 보인다. 그리고 그녀들은 자신의 욕망을 말 대신 다른 매개체를 통해서 하는데, '그림', '눈흘김', '몸짓'이 그것이다. 따라서 남성들에 의해 억압된 욕망이 해석되며 간접적으로 표현된다. 하지만 여성이 화자로 등장하면 여성들은 자신의 은폐되고 내밀했던 욕망들을 직접적으로 표출하게 된다. 초점화의 문제에 있어서는 1인칭이기 때문에 단일 초점화를 지향한다. 단일 초점화이기 때문에 서술하느냐 서술되느냐에 따라 내면 의식의 직접 혹은 간접적 거리가 형성된다. 서술하는 남성화자들은 자신의 내면 의식을 직접 표현할 수 있으며, 서술되어지는 여성들의 내면 의식은 남성들에 의해 혹은 다른 매개체를 통해 간접적으로 표현되는 것이다. 어법에 있어서는 1인칭 서술상황의 일부 작품에서 서간체와 구술서사의 사적 형식이 발견된다. 서술자들은 이런 자기 진술양식을 통해 억압되었던 욕망을 토로하게 된다. 한무숙 소설은 초기에는 작가적 서술상황이 우세하고 후기로 갈수록 1인칭 서술상황이 우세하다. 즉 후기로 갈수록 압도적인 서술자의 목소리가 사라지고 내적 독백이 우세해 지는 것과 여성 화자가 등장해 직접 내면의식을 표출한다는 것은 한무숙의 비극적 세계인식이 긍정적 화해로 바뀌어감을 의미하는 것이다.;The purpose of this study is analyzing the narrative technique in Han Moo Sook's novel and researching each subject of different narrative techniques. This study also purposes for researching the relation between the changes in the narrative techniques and the writer's mind. The notable point of the Han Moo-Sook's works is that in the early works the authorial narrative situation and as time goes on to the latter period the first person narrative situation maintained the superior position. Therefore, this study shows the way of Han Moo-Sook's composing and the way of forming the subject. And also shows the changes in the narrative pattern and the relation with the subject. This study divided Han Moo-Sook's works in three types according to the rendering of the narrative mediacy-authorial, figural , and first person narrative situation. The narrator of these mediacies are omniscience, limited, and confessionary narrator respectively. Each 'Clause A' shows the subject which is expressed through the writer's main narrative method. 'Clause B' shows focalization and aesthetic distance. 'Clause C' shows the narrative techniques in the respect of phraseology, and this is a factor that tells the writer's narrative attitude. First of all, at the authorial narrative situation, omniscience narrator describes how the characters passively adjust to the real world by using commentary narration. When the narrator's overwhelming voice disappear and the narration of monologue which has its own illusion gets superior, the characters show that they are worrying actively by their internal monologues. In the respect of the focalization, it seems to be multi-focalization which has both external and internal focalization parts. This multi-focalization indicates two facts. The one is that the amount of information is controlled by the focalization and the other is the problem whether the characters' internal mind is viewed by the external focalization or directly shown by the internal focalization. And in the works of 'Han Moo-Sook', the words of guess and negation are frequently found out. This dues to narrator's reservative attitude. At the figural narrative situation, limited narrator criticizes the world with objective words. The narrator as a reflector can describe only focalizer's internal and external mind. The external narration shows objectively the society full of contradictory. And the internal narration criticizes such a world and society. At the focalization point, as the narrator is a reflector, the narrator inclines the internal focal point. Therefore, psychological distance is formed by which focalized object the narrator select to describe. In the phraseology part, it is found out that there are some changes in the naming of focalized objects. This is one expression of the focalizer's external mind, and this naming gets changed by the narrator's attitude of the focalized object. At the first person narrative situation, confessionary narrator describes the oppressed women with the self-conscious narration. At the early first person narrative situation, the narrator is a man that shows the women consistently keeping silence. And these women express their desires by indirect medium. However, as these women became a narrator, they show out their hidden, private, and secret desires directly. At the focalization point, fixed focalization is preferred, the direct or indirect distance of internal mind is formed by the narrating subject. As for the phraseology part, in some works of first person narrative situation, unofficial form such as epistolary style and verbal are used. Narrators lay bare their restrained desires by these self styles. At the research of changes in the description pattern and writer's mind, authorial narrative situation is superior in the early .works of Han Moo-Sook, and as the time goes to the latter period the first person narrative situation gets superior. The appearance of interior monologue and women narrator of the latter period means that Han Moo-Sook's tragical view of the world is changing to the positive accommodation.
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