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朝鮮後期 歲畵 硏究

Title
朝鮮後期 歲畵 硏究
Authors
김윤정
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 미술사학과
Keywords
조선후기세화미술사학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 新年세시풍속 가운데 하나인 歲畵의 기원 및 제작과 소비과정을 알아보고, 실제 어떤 그림이 그려졌는지 등을 문헌자료의 재해석과 발굴을 통해 복원해 보는데 일차적인 목적을 두었다. 또한 歲畵의 실제모습을 도출해 냄으로써 지금까지 民畵의 前身으로 여겨졌던 歲畵가 民畵와 어떤 관계에 놓여 있는지에 대한 실질적인 내용도 살펴보려 하였다. 歲畵는 세시풍속에 소용되는 그림으로써 민속 또는 풍속으로 인식되어 미술사에서는 주목받지 못했다. 다만 民畵에 대한 연구가 관심을 끌면서 民畵의 역사적 前身으로 언급되는 정도였다. 그러나 歲畵에 대한 연구가 전반적으로 부족한 상태이기 때문에 歲畵자체 뿐만 아니라 양자의 관계에 대한 고찰도 정밀하게 이루어 질 수 없었다. 문헌기록에 의하면 歲畵풍습은 고려말부터 조선말까지 계속되었다. 고려 말 李穡은 왕으로부터 「歲畵十長生」을 받고 그 성은에 대한 찬을 남겼다. 조선전·중기동안 《朝鮮王朝實錄》 뿐만 아니라 여러 개인문집에서도 역시 歲畵에 대한 내용을 찾을 수 있으며, 조선후기 조례집인 《六典條例》에는 구체적인 제작자와 수량에 대한 규정까지 적어 놓았다. 《六典條例》의 進上條에 의하면 매년 圖畵署에서 수백장에 달하는 歲畵와 門排를 진상하도록 하고 있다. 도화서 畵員들이 그린 歲畵와 門排 그림은 예조에서 등급을 매겨 일부는 왕에게 진상하여 內用으로 하고 일부는 奉常寺와 같은 기구를 통해 근신들에게 하사하는 경로를 거쳤던 것으로 보인다. 조선후기에 歲畵의 화제는 門排용의 벽사적 주제로는 '神茶·鬱壘像' 과 '蔚遲恭·秦叔寶'가, 송축용의 길상적 주제로는 「壽星老人圖」가 가장 많이 그려졌다. 이외에도 가장 이른 소재로 등장하는 「十長生圖」가 조선후기까지 歲畵로 그려지고 있었으며, 「牧丹圖」도 歲畵로 그려졌음을 알 수 있었다. 이들 그림들은 낱장으로 그려졌을 뿐 아니라 병풍형태로 만들어져 頌賜되기도 했었다. 또한 본 논문에서는 문헌이나 글을 통해 그 동안 제목정도만 언급되었던 歲畵의 구체적인 도상에 접근을 시도해 보았다. 이상의 고찰을 통해 그 동안 막연하게 용어만으로 인용되었던 구체적인 모습을 살펴봄으로써 현재 民畵로 분류되고 있는 그림들가운데 歲畵에서 유래된 것들이 차지하는 비율의 정도를 유추해 볼 수 있었다. 조선후기 동안 세화 풍습이 민간에 확산되면서 세화를 구하고자 하는 사람들도 늘어났을 것이다. 이러한 수요를 충족시키기 위해 점차 다수의 생산자와 소비자를 가진 민간화로 변화되었던 것으로 보인다. 오늘날 '民畵'로 부르는 그림들은 이러한 歲畵 풍습의 확산과 더불어 명말청초 유입된 新年初 그림 파는 풍습이 습합하면서 형성된 것으로 보인다.;This thesis examines first the systematic aspect of the production and the consumption of sehwa or periodic paintings, and concentrates on how much was produced and of what kind of paintings were painted through the retranslation and discovery of literary records. In addition, the thesis reveals the true aspect of sehwa which was thus far regarded as pre-minhwa by observing the relationship between sehwa and those classified as minhaw or folk paintings. As functional paintings for special times, sehwa has been considered as folk paintings and has been neglected in art history. It was merely referred to among scholars who studied minhwa as pre-minhwa. However, as the study of sehwa appears to be wholly lacking, an indefinable relationship with minhwa seems impossible. According to literary records, the custom of sehwa began from late Koryo˘ and continued on until the end of Choso˘n. In Yi Saek's Moku˘ryip(Compilations of Moku˘n) from late Koryo˘, a praise thanking the king who bestowed the sehwa painting with ten longevity animals was written. During the mid and late Choso˘n period, Choso˘n Sillok(Annals of the Choso˘n dynasty) reveals records of sehwa, and the late Choso˘n record Yukcho˘n Choryae(Codes and Regulations) provides regulations specifically concerning the producers and the number for sehwa. This thesis studies the sehwa paintings classified into two themes, auspicious and repelling evil spirits themes. Those used to ward off evil spirits were also called munbae and were attached on the doors to literally repel evil spirits from entering. Those used for auspicious purposes were called sehwa and were given as new year gifts. Although munbae and sehwa were first divided as auspicious purposes and as warding off evil spirits, during the mid Choso˘n period both mutually pursued repelling evil spirits and were often used together. However, by the late Choso˘n period munbae and sehwa developed into separate directions. Thus, munbae and sehwa were classified and oftentimes mixed together, practiced as a new years tradition until the late Choso˘n period. Late Chosioˇn record, Yukcho˘n Choryae(Codes and Regulations) writes that the painting office Tohwaso˘ was commissioned to present munbae and sehwa paintings every year. The munbae and sehwa painted by the Tohwaso˘ painters were graded, and some were used for the King while the rest appear to have been distributed to the officials through various institutions. In late Choso˘n period, motifs like Shindo, Wullu, wuljigong, Jinsookbo were employed for warding off evil spirits, and motifs like old man of the longevity star was popular in auspicious themes. The motif of ten longevity symbols introduced as the earliest motif was employed in sehwa until the late Choso˘n, and peony paintings were also applied in sehwa. These paintings were not only painted in individual sheets but were also made into screens which were given as gifts from the king. Thus far the thesis has examined the detailed aspect of those paintings that have hitherto been considered in ambiguous terms, and has inferred the proportion of minhwa that originated from sehwa. Although sehwa gradually expanded in the common society after the late Choso˘n period, it cannot be regarded as pre-minhwa. The development of minhwa appears to have been rendered by the expansion of sehwa and the introduction of new year paintings from late Ming, early Qing China.
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