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내담자 이름의 매력도에 따른 상담자의 내담자 평가

Title
내담자 이름의 매력도에 따른 상담자의 내담자 평가
Other Titles
Counselor Ratings of Client on Attractiveness of First Name
Authors
김석미
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 심리학과
Keywords
내담자이름매력도상담자평가
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
이 연구에서는 상담자의 내담자에 대한 평가가 내담자 이름의 매력도에 의해 달라지는지를 알아보았다. 상담자 132명을 두 집단으로 나누어, 각 집단에게 내담자 이름의 매력도만 다르고 나머지는 동일한 내담자에 대한 정보를 주고 내담자를 평가하도록 하였다. 한 집단에게는 매력도가 높은 내담자 이름이, 다른 한 집단에게는 매력도가 낮은 내담자 이름이 쓰여진 내담자의 상담신청서를 조작하여 제시하였다. 상담자들로 하여금 이름의 매력도가 높고, 낮은 내담자의 상담 신청서를 읽은 후 내담자와 관련된 네 가지 항목, 즉 내담자 호소 문제의 심각성, 회복가능성, 내담자로서의 호감도(likeability as client), 그리고 내담자에 대한 전반적인 긍정성에 대해 평가하게 하였다. 연구의 결과는 네 가지 항목 모두에서 매력도가 높은 이름의 내담자와 매력도가 낮은 이름의 내담자에 대한 상담자의 평가가 유의미한 차이를 보이지 않은 것으로 나왔다. 이 결과는 내담자 이름의 매력성에 따라 상담자의 내담자 평가가 달라질 것이라는 본 연구의 가설과는 반대되는데, 이러한 결과에 대한 이유는 세 가지로 설명될 수 있다. 우선 매력적이지 않은 이름일지라도 독특한 이름인 경우, 독특성 효과가 매력도의 효과를 저하시켰을 수 있으며, 두 번째로는 설문지에 제시된 내담자의 호소문제가 상담신청서에 자세히 기술되어 상담자가 지각하는 이름의 매력도 효과를 상쇄시켰을 가능성을 들 수 있다. 마지막으로 상담장면에서는 전문가로서의 상담자들이 내담자의 이름 고정관념이 상담자의 내담자 평가에 미치는 영향으로부터 벗어나기 위해 전문가적인 노력을 했을 수 있다. 비록 이 연구의 결과가 내담자 이름의 매력도에 따라 상담자의 내담자 평가가 달라질 것이라는 가설을 지지하지는 못했으나 이름의 매력성과 연관된 연구가 국내 상담 연구 분야에서는 최초로 이루어진 연구임을 고려해 본다면, 이 연구의 문제점을 보완한 후속 연구를 통하여 상담장면에 미치는 이름의 매력성에 대한 보다 정확한 효과를 파악할 수 있을 것이라 생각된다.;The present study investigated the degree to which counselor ratings of clients is influenced by the attractiveness their first names. Two groups of counselors (total N = 132) were given two identical information concerning client, with the only exception in their first name. In one group (N = 60), the most attractive client name was presented, whereas in other (N = 72), the least attractive name was presented. Counselors were then asked to rate the client in the following four areas: (a) severity of client presenting problem/concern, (b) treatment prognosis, (c) likeability as client, and (d) positive answer on the client by the semantic scale. Supposition was that counselor will rate client with more attractive first name, in contrast to those with less attractive first name, more favorably with regard to four areas. Results were as follows. The client of the most attractive name didn't receive significantly higher evaluations than the client of the least attractive name on all ratings of four areas. All predicted name attractiveness effects were nonsignificant These results might be due to uniqueness effects of the first name, raising of client presenting problem effects in name attractiveness effect, or professional counselor attitude in special counseling situation. This study didn't provide the supposition that counselor rating of client is influenced by the name attractiveness. But on considering the first step for the name attractiveness study in counseling psychology, it was recommended that repletion research of this study be carried out in the areas of counseling psychology.
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