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사회복지사의 정보화 수준과 직무성과의 관계에 관한 연구

Title
사회복지사의 정보화 수준과 직무성과의 관계에 관한 연구
Authors
임진화
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 사회복지학과
Keywords
사회복지사정보화직무성사회복지
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
사회복지사의 정보화는 업무의 효율성 도모뿐만 사회복지 각 기관 및 시설,단체 등의 연계를 통한 인력, 비용절감 및 서비스의 향상, 사회복지 정보의 종합적인 생산 · 제공을 통한 국민복지 향상에 기여 등 매우 복합적인 효과를 기대할 수 있는 분야이다. 따라서 사회복지 분야의 적극적인 정보화의 추진이 요구된다. 이에 본 연구는 사회복지 분야의 정보화를 이끌어갈 중심이 되는 사회복지사들을 대상으로 정보화가 직무성과에 어떠한 영향을 주는지 살펴보았다. 지금까지 사회복지분야의 정보화 관련 연구는 사회복지 분야의 정보화 도입의 필요성을 역설하거나, 어떤 요인들이 정보화에 영향을 미치는지 밝힘으로써 정보화 향상에 기여 할 수 있는 요인들을 확인하는데 초점이 ??瑩?있었다. 그러나 정작 사회복지 정보하의 확대를 주장할 수 있는 근거가 되는 정보화의 효과에 대해서는 이론적 논의들만이 있었을 뿐 실증적인 검증은 이루어지지 않았다. 이에 따라본 연구는 서울시 사회복지관의 사회복지사들을 대상으로 이들의 정보화 실태와 수준에 대해 살펴보고 정보화 수준이 직무성과에 미치는 영향력을 살펴보고자 하였다. 본 연구께서 살펴본 연구내용은 다음과 같다. 1. 사회복지사의 정보화 수준과 사회복지관의 정보 관련 특성(물리적 환경)을 파악한다. 2. 사회복지사의 직무성과 수준을 파악한다. 3. 사회복지사의 인구학적 특성에 따른 직무성과 차이를 살펴본다. 4. 사획복지사의 정보화 수준(사무자동화 이용수준, 네트워킹 활용수준 정보 접근성 및 활용도)과 사회복지관의 정보 관련 조직특성(물리적 환경)이 사회복지사의 직무성과에 미치는 영향을 살펴본다. 본 연구는 서울시 사회복지관의 사회복자사들을 모집단으로 하여 총 91개의 사회복지관에 근무하고 있는 일반 사회복치사를 중심으로 3명씩 무작위 추출하여 총 213명을 대상으로 자기 기입식 우편조사하여 수거된 총 160부의 설문지를 가지고 분석하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회복지사의 정보화 수준을 조사한 결과, 사무자동화 이용수준은 15점을 최고점으로 할 때 평균 9.73점이었으며, 네트워크 이용 수준은 20점을 최고점으로 할 때 11.3으로 중간보다 약간 높은 정도의 수준임을 알 수 있다. 또한 정보 접근성 및 활용도는 15점 만점으로 할 때 평균 11.54점으로 높은 수준으로 나타났다. 둘째, 사회복지사의 직무성과는 서비스의 질, 서비스의 효율성, 목표달성도로 나누어 살펴보았는데, 서비스의 질은 25점 만점 중 평균 18.44점이었으면, 서비스의 효율성은 30점 만점 중 평균 21.63점이었고 목표 달성도는 35점 만점 중에서 평균 25.81점으로 나타났다. 이러한 요인들의 총합으로 나타낸 직무성과는 90점 만점으로 할 때 평균 65.88점으로 나타났다. 셋째, 인구학적 변수에 따른 직무성과의 차이를 살펴본 결과, 남성이 여성보다 높게 나타났으나 연령이 올라 갈수록 직무성과가 높은 것으로 나타났다. 학력별 직무성과는 석사과정 재학 및 수료가 가장 높았으며, 업무에 따라서는 기타 업무를 맡고 있는 사람의 평균점수가 가장 높았다. 또한 직위에 따른 직무성과의 차이는 과잔 부장, 사회복지사 순으로 나타났고, 사회복지기판 총 근무 기간이 길수록 직무성과가 높은 것으로 나타났다. 넷째, 정보화 수준이 직무성과에 미치는 영향을 알아보기 위해 회귀분석을 실시한 결과는 다음과 같다. 정보화 수준이 서비스 질에 미치는 영향을 살펴본 결과 사회복지관의 정보 관련 물리적 환경 중에서는 기판 내 정보공유 정도가, 정보 관련 개인 특성 중에서는 정보 접근성 및 활용도가 유의미한 변수로 채택되었다. 정보화 수준이 서비스 효율성에 어떠한 영향을 미치는지 분석해 본 결과, 통계적으로 유의미한 결과를 보인 것은 사회복지관의 정보 관련 물리적 환경 중에서 1인 1PC구비 유무였으며, 정보 관련 개인 특성 중에서는 정보 접근성 및 활용도로 나타났다. 정보화 수준이 목표달성에 미치는 영향을 알아본 결과 통계적으로 유의미한 결과를 보인 것은 정보관련 개인 특성 정보 접근성 및 활용도와 인구학적 특성인 현 기관근무기간으로 나타났다. 마지막으로 정보화 수준이 직무성과에 미치는 상대적 영향을 파악하기 위해 다중회귀분석을 실시한 결과 사회복지사의 정보화 수준 중 정보 접근성 및 활용도와 사회복지관의 정보 관련 물리적 환경 중 1인 PC 구비 유무가 통계적으로 유의미한 결과를 보였다. 이를 종합해 볼 때, 본 연구에서 설정했던 독립변수 중에서 사회복지사의 직무성과에 가장 결정적인 영향력을 행사하는 변수는 정보 접근성 및 활용도이며, 그 다음으로는 사회 복지관의 정보 관련 조직특성 중 1인 1PC구비 정도, 기관 내 정보공유 정도로 나타났다. 즉, 사회복지관의 정보와 관련된 물리적 환경이 잘 갖추어져 있고 사회복지사가 필요한 정보와 자원에 쉽게 접근할 수 있고 업무에 활용할수록 직무성과가 높아질 수 있다는 결론을 내릴 수 있다. 이러한 결과를 통해 사회복지사의 직무성과 향상을 위해서는 정보와 관련된 조직의 물리적 기반의 확충뿐만 아니라 정보의 관리가 무엇보다도 중요하다는 것을 알 수 있었다. 따라서 사치복지 조직은 조직구성원이 정보를 효과적으로 다투고 업무에 활용할 수 있도록 하는 훈련프로그램을 제공해야 하며 조직 내 ·외의 정보의 접근성을 개발하기 위한 노력을 해야 한다.;Applying information technology to social welfare services engenders manifold benefits. It increases efficiency of services, and reduces manpower and other costs, improving the overall quality of services. It also helps produce, distribute and share social welfare related data among institutions and agencies concerned, thereby increasing the standard of national welfare. Up to now, studies conducted in relation with informatization of social welfare have been aimed at either advocating necessity of informatization or identifying aspects and factors that may influence and optimize informatization. However, actual effect of: informatization on the conduct of social welfare services was presumed als a established fact without empirical proof. The purpose of this study is to examine the influence of informatization level on job performance among social workers and to find policy implications which is useful to organizational management for the improvement of social workers' job performance. This study was conducted in accordance with following procedures; 1. examine social worker's informatization level and community welfare center's information-related characteristics. 2. examine social workers' job performance 3. examine the difference of job performance depending on social workers' demographic characteristics. 4. examine the influence on job performance of social worker's information level and community welfare center's information-related characteristics. Mother group of this study is 93 social welfare centers under the jurisdiction of Seoul City Hall. Surveywas conduxted with regard to 273 people by selecting 3 social workers from each social welfare centers on a random choice basis. They were asked to fill in the questionnaires and send them back by mail. The result of analysis are as belows; first, the informatization level of social workers proved to be higher than average. the score of three aspects were as follows. -the level of office automization :9.73/15 -the level of networking : 11.03/20 -information availability : 11.54/15 Secondly, average point of job performance of social workers measured in three aspects were as follows. -quality of service : 18.4/25 -efficiency of service : 21.63/30 -goal attainment : 25.81/35 As a result, overall average job performance rating was 65.88 out of 90. Thirdly, concerning job performance ratings related with demographic variables, it was found out that job performance of male workers were higher than female counterparts, while standard of job performance increases as social workers get mature in age. Social workers in graduate school or holding M.A degree recorded highest job performance ratings, while average job performance rating among those responsible for general affairs were the highest. Directors scored the highest job performance and Director-General and line social workers came next. It was also found out that social workers with longer career were performing better than rookies. Fourth, according to regression analysis to find out effect of office environment related to information technology and characteristics of individual social worker on job performance, it was established that the level of information sharing within the office and individual ability to have access to information and use it proved to be the most relevant ?actors. According to the analysis on the effect of information technology on efficiency of social welfare services, availability of PC for individual social workers and their ability to access and use of information were found to be relevant factors. Concerning the effect of information technology on the achievement of job results, social workers' ability to have access to information and utilize it, and the length of their employment were found to be relevant factors. Lastly, according to multiple regression analysis to find out the relative effect of information technology on job performance, individual workers' accessibility and ability to use information and availability of PCs for individual workers were proved to be relevant factors. In summary, among the independent variables adopted for this study, the most important factor that affects job performance of social workers was individual's information availability. Next important factors were availability of PCs for individual workers, -and degree of information sharing within the office. In other words, it may be concluded that job performance increases as the office is better equipped with information technology related tools and social workers have easy access to information and have better ability to apply information to their jobs. As a result of this study, it was also concluded that it is necessary not only to equip the office with information technology related tools but also to have better management of information to increase job performance of social1 workers. Accordingly, social welfare organizations have to provide training for social workers so that they may effectively have access to information and. apply it to their jobs.
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