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포탈사이트 운영전략과 사이버 공간

Title
포탈사이트 운영전략과 사이버 공간
Authors
황윤정
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 사회학과
Keywords
포탈사이트운영전략사이버공간사회학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
인터넷은 수많은 웹사이트의 집합체로 이루어져 있으며 웹사이트는 네티즌들의 사이버 활동이 일어나는 공간적 배경이 된다. 현재 사이버 공간은 대부분 상업적 웹사이트를 중심으로 이루어져 있으며 네티즌들의 활동도 상업적 웹사이트가 제공하는 서비스 범위 내에서 이루어지고 있다. 웹사이트 내에서 일어나는 다양한 활동은 개인의 선택 이전에 사이트가 제공하는 서비스 범위 내에서 이루어진다. 때문에 웹사이트 내에서 네티즌들의 이용 모습은 인터넷 웹사이트의 정책과 불가분의 관계를 가질 수 밖에 없다. 본 연구에서는 그 동안 인터넷 이용을 결정하는 중요한 변수였지만 고려되지 못했던 상업적 웹사이트의 입장과 전략을 분석의 범위 안에 포함시킴으로써 웹사이트의 정책이 인터넷 이용과 사이버 공간을 어떻게 변화시키는지를 살펴보았다. 이를 통해 자본의 힘에 의해 재편되는 사이버 공간을 살펴봄으로써 정보사회에 대한 무조건적인 낙관론에 제동을 걸고 좀더 비판적인 시각에서 정보사회를 바라보려고 하였다. 본 연구에서는 인터넷 공간에서 차지하는 비중과 영향력이 가장 큰 포탈 사이트를 연구대상으로 삼았다. 우선 포탈 사이트의 개념과 특징을 살펴보고 우리나라 포탈 사이트의 변천 과정을 통해 사이버 공간의 특징을 살펴보았다. 포탈 사이트의 특징을 살펴본 결과 포탈 사이트에 트래픽이 집중되면서 사이버 공간 내 영향력이 확대되고 있었으며 특히 상위권 포탈 사이트에 트래픽이 집중화되고 있었다. 중심부 포탈 사이트를 중심으로 트래픽이 증가하면서 중심부, 주변부 포탈 사이트 구조는 더욱 공고히 되고 있었다. 포탈 사이트가 대형화되는 가장 중요한 이유는 회원수가 온라인 광고를 유치하는데 평가 척도가 될 뿐 아니라 다양한 비즈니스를 통해 이윤을 추구할 수 있기 때문이다. 포탈 사이트는 다양한 전략을 통해 충성도 높은 방문자를 확보함으로써 비즈니스 확대를 위한 기반으로 삼고 있다. 커뮤니케이션, 커뮤니티 기능을 강화하고 다양한 컨텐츠를 추가함으로써 확보된 회원수를 통해 전자상거래 확대와 컨텐츠 유료화를 추구하고 있었다. 포탈 사이트의 상업화 전략은 포탈 사이트 이용 모습에 그대로 반영되고 있으며 수용도에는 성별, 연령별로 조금씩 차이를 보이고 있었다. 포탈 사이트 이용자들의 모습을 조사한 결과 포탈 사이트의 컨텐츠 중에서는 개인간 커뮤니케이션을 위한 컨텐츠들이 강세를 보이고 있다. 물리적이고 구조적인 관계를 전제하지 않는 사이버 상의 특징은 인터넷을 통해 수많은 상호작용과 관계를 형성시켰는데 네티즌들의 포탈 사이트 방문의 주 이유는 상호작용과 관계를 유지하는 대인간 커뮤니케이션 기능으로 나타났다. 조사 결과 커뮤니케이션, 커뮤니티 기능은 수익원 확보를 위해 대량의 트래픽을 형성하기 위한 전략으로써 사용되고 있었다. 커뮤니케이션, 커뮤니티 기능은 사이트에 대한 밀착도를 높임으로써 네티즌들을 더욱 광범위하게 상업화에 노출시키고 있었다. 기업들은 사이버 공동체를 트래픽을 지속시키고 또 다른 수익을 창출하기 위한 수단으로 인식하면서 정책적으로 활성화시키는 전략을 사용하고 있었다. 포탈 사이트는 전략적으로 수립한 사이버 커뮤니티를 통해 모여든 수많은 방문자들을 토대로 쇼핑몰을 확대하고 있으며 그 결과 올 한해 동안 포탈 사이트 내 쇼핑몰 이용자는 계속해서 증가하고 있었다. 특히 커뮤니티, 커뮤니케이션 서비스 이용이 높은 10대와 여성 층은 쇼핑몰 이용율에서도 높게 나타나고 있어 상업화에 대한 노출 정도가 가장 컸다. 사이버 공간은 공공영역으로써의 기능이 급속도로 약화되고 있으며 대부분의 네티즌들은 가상공간을 문화적 창조의 공간으로 적극적으로 이용하기보다는 상업적 웹사이트가 제공하는 쇼핑몰 공간을 이용하는 수동적인 소비자로써의 모습을 보이고 있었다. 또한 포탈 사이트 컨텐츠는 유료화가 용이하고 대량의 트래픽을 모으는데 용이한 오락형 컨텐츠들을 중심으로 재편되면서 컨텐츠 편중화가 이루어지고 있었다. 컨텐츠들은 시장 원리에 입각해 수익이 나는 컨텐츠를 중심으로 형성되고 있었다. 컨텐츠 유료화는 오락 컨텐츠 유료화뿐 아니라 커뮤니티, 커뮤니케이션 기능으로 그 범위를 넓혀가고 있다. 대인간 커뮤니케이션 툴로 사용되었던 아바타의 유료화가 대표적인 케이스로 아바타 유료화를 시작으로 기존의 커뮤니케이션, 커뮤니티 기능이 사이트에 대한 충성도 강화라는 기능 외에 상업화의 대상으로 변화는 모습을 보였다. 포탈 사이트의 상업화 전략이 포탈 사이트의 이용 모습을 본격적으로 변화시킴으로써 포탈 사이트에서의 네티즌들은 컨텐츠 생산자로써의 위치가 약화되고 컨텐츠 소비자 역할이 강조되고 있으며, 정보의 성격도 공공재의 성격에서 시장 원리에 입각한 경제재화로써 성격이 변화하는 것으로 나타났다. 사이버 공간에 자본의 힘이 침투함에 따라 여론을 형성하고 정보의 분산과 공유를 이루던 공공영역으로써의 기능이 급속도로 상실해가고 있었다. 본 연구에서는 웹사이트의 이용 모습을 상업화라는 웹사이트의 정책이라는 시각을 통해 분석하려고 시도했다. 이용자의 입장 뿐 아니라 서비스 공급자의 입장을 분석의 대상으로 삼음으로써 상업화가 확산되고 있는 사이버 공간의 문제점을 살펴보았으며 그 결과 포탈 사이트 공간이 시장 원리에 의한 비즈니스의 장으로 빠르게 변화하고 있었다. 그러나 본 논문에서는 사이트의 정책을 형성하게 하는 다양한 변수들을 고려하지 못했고, 양적 자료인 트래픽 데이터만을 사용하였기 때문에 개인의 행동에 미치는 상업화의 복합적인 과정과 매커니즘을 살펴보지 못했다는 한계를 지닌다.;Presently, the cyber space is principally consisted of commercial web sites with activities of the netizens concentrated within the provided sites. This study attempts to explain the form of usage by the netizens within the web sites focused on the operation polices of the sites. As the Internet web sites set of to operate the sites commercially in full-scale, the netizens using the portals sites are experiencing the gradual transformation along with the adjustment. This study contemplates on how the policies of the sites in the cyber space modify and how it effects the Internet transformation by including the important but neglected positions and strategies of the commercially oriented web sites. The activities that are preceded within a web site depend on the policies the site anticipates for rather than relying on the judgments made by individual users. For this reason, the popular sites within the netizens and the policies of the sites are intimately interrelated. This thesis examines the information society in a 'more critical aspect by disparaging the unconditional optimism about the cyber space, reorganized by the power of capitalism. This thesis contemplates on the portal sites with chief influence within the Internet space. The definition and the history of Korea's portal sites are looked over first to recognize the progression of portal sites. After studying the characteristics of the portal sites, it was discovered that the concentration of the traffic was resulted by the magnification of the effectiveness within the cyber space. In addition, the concentration of netizens in the higher-ranking portal sites created monopoly of traffic, increase in the middle ranking sites and decrease in the remaining unpopular sites. The increase in the traffic and size of a portal site is mainly depended upon got only the number of membership, in which eventually assists in locking up online advertisements, but also increase in profit through diverse kinds of other businesses. Portal sites strains to expand its business through various strategies that can apply to the fixed members. Factors such a s communication, development in the community specifics, increase of contents and merger of other portal sites increases the traffic and pursuits to increase the electronic commerce along with the paid contents. The profit-making strategies of the portal sites can be still observed in the method of usage with scarce difference regarding the sex and age. A survey of the portal site users demonstrates that sites with contents that deal with communication within individual users are the well liked. After research, results show that communication and community functions bring strong adhesion, and that the netizens are widely exposed to a wider range of commercial tendency through the communication and community contents, which are combined with the commercial strategies. Companies use the cyber society as a tool to continue the high traffic and as an instrument to generate turnover. The portal sites created shopping malls based on the popular cyber community with diverse number of visitors and this resulted in the augment of online shopping mall users. Especially, the female and teenage users in the communication and community contents show great use in these shopping malls, which brings great concern in the exposure of commercialism. Now the cyber space is being exposed to the consumers as a space for shopping provided by the commercial web site rather than a community for cultural creativity. Contents are now predominance, as the portals sites can easily be transformed to contents with paid and recreational services. The paid services are spreading not only in the recreational contents but also in the communication and community functions. As Internet sites are budging toward commercialism through the paid services, the netizens are also altering a s creators of the contents to consumers of the contents and the characteristics are also changing from community oriented to financial oriented according to the market strategy. As the power of capitalism attacks the cyber space the sites originally with the purpose of sharing information and forming public opinions rapidly loses its function.
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