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"승리" for Soprano, Flute & Piano(2001) 분석 연구

Title
"승리" for Soprano, Flute & Piano(2001) 분석 연구
Other Titles
(An) analysis of "Triumph" for Soprano, Flute & Piano
Authors
백주은
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
승리for Soprano, Flute & Piano음악
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This thesis is an analysis of "Triumph" for Soprano, Flute & Piano(2001) which is composed of two chapters, and this work was composed by me for one of the graduation concerts for the completion of my master's degree. Arnold Schoenberg(1874-1951) devised his method of pitch organization, the basis of which is an ordered set of the twelve pitch classes provided by the equal-tempered tuning system as a means of guaranteeing unity within a musical work. This thesis is a work that uses the twelve-tone technique but that usual manner. This work which is composed of two parts has different musical materials in each movement but has same twelve-tone. Part 1 was composed mainly Prime and Retrograde and in each subsection motive elements were developed to be used in repetition or expansion in part, and 4th of musical intervals which are the centering point of the part were emphatically used in many parts. Part 2 was composed mainly Inversion and Retrograde-Inversion and fluttertongue and tremolo. As seen from the result stated above, with the utilization of the twelve-tone technique, this work shows the structure consistency and the comparative development and expansion through the rhythm and interval even in the precisely pattern. This work, which expresses an earnest feeling for God and mightiness of Jesus efficiently, is free from a function of accompaniment and soprano melody and then each of them shows us independent forms.;본 논문은 본인의 석사학위 이수를 위한 졸업연주회 작품 증 하나인 2개의 Part로 구성된 "승리“ for Soprano, Flute & Piano(2001)를 분석한 것이다. 20세기 초 쇤베르그(Arnold Schoenberg, 1874-1951)는 작곡과정의 논리적 맥락을 살려 음악 작품 안에서의 통일성을 보증하기 위한 방안으로서 평균율에 의해 제공되어진 12개의 Pitch Class의 Ordered Set을 기본으로 하는 음고 조직의 방법을 통하여 12 음기법을 제공하였다. 이 작품은 이러한 12음 기법 사용에 기초한 것이지만 순수하게 기본 서열대로 사용되고 있지는 않다. 두개의 부분으로 구성된 본 작품은 각각의 악장마다 음악적인 재료와, 악기의 주법을 달리하고 있으나 같은 음렬을 사용한다. Part 1은 주로 원형(Prime), 역행(Retrograde)을 사용하고 낭만시대에 많이 나타났던 순환형식에 기초를 두고 하나의 주제를 가지고 부분적으로 반복 또는 축소, 확대된 형태로 발전되었으며 중심이 되는 4도 음정이 곡 전체를 지배하고 있다. Part 2는 주로 전위(Inversion), 역행전위(Retrograde-version)를 사용한다. Flute의 플라터 텅잉(fluttertongue)주법과 Piano의 트레몰로(Tremolo)가 특징적으로 나타난다. 역시 중심이 되는 4도 음정이 곡의 여러 부분에서 강조되며 나타난다. 본 곡은 12음 음렬의 활용을 통해 세분화된 형식속에서도 리듬 및 음정, 음형을 통해 구조적인 일관성을 유지하며, 노래 선율과 악기의 각 선율에서 현대적 음악어법의 사용으로 조화를 이루고 노래 선율과 반주적인 선율을 기능에서 벗어나 각기 독립된 형태로 나타나며 하나님에 대한 간절한 마음과 하나님의 위대하심을 효과적으로 표현했다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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