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Olivier Messiaen의 Vingt Regards Sur L'Enfant-Jesus 중 11곡 'Premiere Communion de la Vierge' 의 분석

Title
Olivier Messiaen의 Vingt Regards Sur L'Enfant-Jesus 중 11곡 'Premiere Communion de la Vierge' 의 분석
Other Titles
(A) study of the 11th piece of Olivier Messiaen's Vingt Regards Sur L'Enfant-Jesus for Piano
Authors
김여진
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
Olivier MessiaenVingt Regards Sur L'Enfant-JesusPremiere Communion de la Vierge음악
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
현대음악의 독창적 경향을 가장 많이 반영하고 있는 사람 중 하나인 20세기 프랑스의 대표적 작곡가 올리비에 메시앙(O1ivier Messiaen 1908. 10. 10∼1992. 4. 28)은 후대의 작곡가들에게도 많은 영향을 끼친 훌륭한 교육자로서 작곡가로서 연주가로서 현대 음악에 중요한 위치를 차지하고 있다. 본 논문은 그의 대표적인 피아노 작품 「아기 예수를 바라보는 20개의 명상곡」 (Vingt Regards sur L´Enfant- Jesus 1944) 중 제 11곡 「성모의 첫 영성체」(Premiere Communion do la Vierge)에 나타난 음악적 특징들을 악곡 전체에 걸쳐 형식적 측면에서의 구조, 리듬, 화성, 선법, 주제사용과 선율, 다이나믹 강도의 내용, 음역, 쉼표를 통한 긴장과 이완의 관계 등 전반적인 내용을 분석적으로 연구하고 그의 음악에서 발생하는 여러 가지 색채론적인 이미지들이 어떤 형태로 발생하는지를 고찰한 것이다. 메시앙은 그만의 독자적인 선법, 즉 조옮김이 제한된 선법을 통해서 한 선법 안에서도 조옮김을 통해 각각의 다른 음향을 만들어냈고 또 이러한 선법은 자신의 개인적인 카툴릭신앙과 종교적인 음악철학의 바탕 위에 더 신비롭고 다양한 화성들을 만들게 된다. 또, 서양음악의 전통 이외에 이국적인 음향, 고대 그리스 리듬과 인도리듬 등의 관심은 메시앙으로 하여금 새로운 리듬을 개척하는데 결정적인 동기가 된다. 이 리듬에 대한 끊임없는 실험으로 메시앙은 첨가가치 리듬, 역행불가 리듬, 복잡한 형태의 확대와 축소 리듬을 이끌어낸다. 메시앙의 업적 중 가장 큰 것은 새소리 채보였다. 자연에 대한 그의 사랑은 새에 대한 관심으로 집중된다. 새가 델 수 있는 모든 종류의 음들을 악보로 기록하고 그와 똑같은 음향을 낼 수 있도록 작곡하였다. 메시앙의 이런 음악적 특징은 그의 작품에 색채적인 음향을 낼 수 있도록 밑바탕이 된 독특한 기법들이다. 결국, 메시앙은 모든 소리의 근원을 자연에서 찾고 그것을 인간이 만든 악기를 통해 최대한 근접하게 소리내고자 늘 탐구하고 실험한 것이다. 마지막으로 메시앙의 피아노 독주곡 「성모의 첫 영성체」 에 관한 음악 색채론적 고찰에 대한 결과는 다음과 같이 3가지 유형의 음색 그룹으로 나눌 수 있다. 1. 이국적인 음색 2. 명상적인 음색 3. 밝고 투명한 음색 이와 같이 표출된 음색은 메시앙의 오랜 사색과 여러 가지 경험에서 오는 결과물이다. 특히, 자연 속에서 체험한 음향을 잘 정제하여 그 곳에서 담백하면서도 멋스러움을 반영하는 새로운 소리를 창출하였다.;Olivier Messiaen, whose artistic talent reflected the unique trend of the contemporary music, was one of the best composer, performer and at the same time a distinguished educator along the lines of contemporary music. His pioneering spirits and ceaseless challenges created new musical techniques, moreover not only innovated the fundamental concept of 20th century music as a result, but also set the prominent example to many students studying music worldwide. 11th "Premiere Communion do la Vierge", from his famous piano work "Vingt Regards sur L'Enfant- Jesus 1944" are based upon following seven musical factors; structure, rhythm, harmony, mode, melody, dynamic intensity, and tension and release. Introducing his masterwork viewed from these seven points will lead to the understandings to new musical forms experimented in the contemporary music and his music. Based upon this notion, it could be shown how timbre-factors with peculiar colors added up in 20th century sounds can be recognized, based upon the tone-color thesis from a musical-aesthetic point of view. Messiaen created distinguished sounds with the help of his creative 'modes of limited transposition'. Also, his unique diversified modulation using' the second mode' stands out in this piece. Using' mode' provides more mysterious and diversified harmony, along with the points adapted from Catholic and religious theology In addition, his great interest on 'the Orient'. For example, ancient Creek rhythm and Indian rhythm, crucially motivated him to devote himself into the search for new rhythm. He developed' rhythms with added value', 'non-retro gradable rhythms', complicated forms of 'augmentation' and 'diminution' from those rhythms. 'Birdsong' however, would occupy great Place in his achievements. His obsessed love into the 'nature', led him specifically on birds throughout his entire life. He collected all the sounds that birds can make, and not only recorded them but also composed pieces same as those sounds. Above all, his distinctive features had endowed his pieces with colorful sounds. In other words, Messiaen searched for the origin of sounds from the 'mother nature' and translated them on to music notes, and created natural sounds with appropriate instruments. Finally, from the view of the tone-color thesis, his piano solo "Premiere Communion de la Vierge" includes 3 following' timbre groups'; 1. Exotic timbre 2. Meditative timbre 3. Bright and pure timbre As a result, above timbres are based upon his long period of contemplation and his rich experiences. Particularly, he created new sounds, translating the sounds originating from the nature into his own polished and simple-toned music. This treatise of Messiean's techniques is the essential factor of his own 'tone-color' sounds. The ultimate purpose of this study was to focus on his 'tone-color' thesis and arouse interest on his music to help understand his masterpieces.
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