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R. Schumann의 Faschingsschwank aus Wien op.26의 분석연구

Title
R. Schumann의 Faschingsschwank aus Wien op.26의 분석연구
Other Titles
(The) study on Faschingsschwank aus Wien Op.26 of R. Schumann
Authors
김자영
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
슈만음악화성대위
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The 19th century was the romantic era, when the composers created personal and liberal programme music in contrast with objective and absolute music in the previous classical era. Especially, there appeared a new tendency in piano music, which was called characteristics Piece. This is a style of work with very liberal form, often presented in a series of several pieces using a title related to some liberal pieces of music Almost every representative composer of this period left works in this genre. And so was the case of Schumann, one of the most famous Romantic composer. This study aims to examine, first of all, the origin and the characteristics of this music style, and after that, to analyze the presence of characteristic piece in Schumann’s works, through the bibliography and the composer’s piano scores. The result is as follows : Faschingsschwank aus Wien, op.26 is one of the characteristic Piece works of Schumann, which is composed of 5 small pieces. Each of them has a title, not really related to the contents of work. In general, characteristic pieces have no particular musical form, but it depends on the needs of creator. For example, in Faschingsschwank aus Wien, op.26, Schumann adopted extended Rondo form ternary form, second rondo form, and sonata form. Melody made out of short phrase with about 4 measures is the base of the structure of this work, and each melody has a figure used for development. Melody is also developed with some contrapunctal methods, such as repetition, sequences, or imitation, etc. In the aspect of rhythm, the composer used it in diverse mode, for example, hemiola, syncopation, and dotted rhythm, etc. In addition, this works contains some traditional tonal relationship in various style, and the tonality of each piece is in harmony with the whole work. Quasi-repetition of similar figure, balance of form in each piece and tonal relationship, create coherence among these separate pieces, and make them a unified work, as a whole. This work is one of the Schumann’s characteristic pieces, using classical form and romantic character, with some influence of literature. To brief, it shows, the particularity of Schumann’s original musical character.;19세기는 음악에 있어서 낭만주의의 시기로 그 전시대의 객관적이고 절대적인 음악에 반하는 개인적이고 자유로운 표제음악이 많이 쓰였던 시기이다. 이 시기의 피아노 음악은 성격적 소품이란 자유로운 형식의 작품을 많이 이용하였는데 보통 소규모의 자유로운 음악과 연계되는 표제를 갖는 여러 개의 곡을 하나로 묶어서 쓰는 경우가 많았다. 당시의 대표적인 작곡가들은 거의 이러한 양식의 음악을 남겼는데 낭만주의의 대표적 작곡가의 한사람인 슈만도 예외는 아니어서 다수의 성격적 소품을 남겼다. 이러한 곡들에는 그의 음악적인 특징이 잘 나타나 있으며 그의 성격적 소품은 나름대로의 특성을 가지기도 했다. 본 연구에서는 성격적 소품의 유래와 그 성격에 대해 알아보고 슈만의 음악의 특징과 성격적 소품을 연구한 뒤 그의 음악에 실제로 어떻게 나타나는지를 알아본 것으로 각종 문헌과 슈만의 피아노 음악을 중심으로 연구가 진행되었다. 본 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. Faschingsschwank aus Wien, op.26은 성격적 소품의 하나로 모두 5곡으로 되어있는데 개개의 곡은 곡의 내용과는 관련이 없는 표제를 갖고 있다. 형식으로 확장된 론도, 3부형식, 제2론도 형식, 소나타 형식을 채택하여 성격적 소품에는 특별한 형식이 정해져 있는 것이 아니라 작곡가의 필요에 의해 결정되는 것임을 알 수 있다. 4마디 정도의 길이를 갖는 짧은 프레이즈의 선율을 기본으로 곡이 이루어지며 각 선율은 곡의 전개에 이용되는 음형을 지니고 있다. 선율은 반복, 동형 진행, 모방 등 대위적인 기법을 이용해서도 발전된다. 다양한 리듬이 사용되었으며, 헤미올라, 당김음, 부점리듬 등이 이용되었다. 전통적인 조성관계를 다양하게 이용하였으며 각 곡의 조성은 균형을 이룬다. 유사한 음형의 사용, 각 곡에 사용된 형식의 균형, 조성의 관계 등에 의해 개개의 곡은 하나의 곡으로 연관되어 통일감을 만들어낸다. 고전의 형식과 조성관계 등의 옛것과 낭만의 표현이라는 두가지를 잘 조화시킨 곡이라 하겠다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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