View : 55 Download: 0

서구 복식에 나타난 녹색과 그 상징성

Title
서구 복식에 나타난 녹색과 그 상징성
Other Titles
(A) Study of Green and Its Imagery in Western Costume
Authors
박미연
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 의류직물학과
Keywords
서구 복식녹색상징성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 고대부터 현대까지 서구 복식에 나타난 녹색의 상징성을 밝히고 그 상징성을 창작 복식 디자인으로 시도한 연구이다. 연구 방법은 녹색에 대한 문헌자료와 시각자료를 가지고 녹색의 상징성을 서구 복식을 중심으로 고찰하고, 순수한 사랑과 악마의 2가지 상징성을 이미지로 선택하여 창작 의상을 기획하고 실물로 제작하였다. 녹색은 자연에 근원을 둔 색으로, 고대 이집트 시대에는 구리와 공작석의 혼합물이, 중세에는 구리 탄산염을 이용한 녹청색이 발견되었다. 근대 이후에는 과학의 발달로 녹색의 종류가 다양해졌으며, 19세기 후반에는 착색력이 뛰어난 아닐린 염료가 발명되어 현재에 가까운 다양한 녹색 염색이 가능해졌다. 녹색은 시각적인 휴식과 심리적 안정을 주는 색으로, 주의 집중이나 휴식을 위한 공간에 사용되며, 안전, 진행, 구급을 나타내는 안전색채에 세계 공통으로 이용된다. 현대 화가들은 녹색의 정적인 느낌을 지루함으로 정의했다. 녹색의 본격적인 출현은 고대의 복식에서부터이다. 그리스 시대에는 몇가지 종류의 녹색이 복식에서 나타났지만, 로마시대의 사람들은 그들의 복식에 녹색을 거의 이용하지 않았다. 반면 고대 이집트에서는 장신구와 화장문화에서 청녹색이 유행하기도 했다. 중세에는 녹색이 기독교 안에서 의미가 부여되고 색체계가 변화함에 따라 녹색 의복이 남녀 모두의 복식에서 신분에 관계없이 유행하였고, 녹색의 복식에 상징성이 성립되기 시작했다. 르네상스시기와 근대에는 과학의 발달로 녹색의 종류가 다양해졌으며, 녹색이 선호색 중 하나로 꾸준히 착용되었다. 현대 패션에서 녹색은 시대적 분위기나 디자이너의 개인적 생각에 따라 다양한 의미로 표현되고 있다. 서구 복식에 나타난 녹색의 상징성은 첫째, 자연의 이미지, 둘째, 종교적 신성의 이미지로 크게 구분된다. 자연의 이미지는 다시 젊음, 악마, 시민, 에콜로지의 이미지로 외연이 확대되었다. 자연의 번성하는 특징은 젊음이라는 상징성을 성립시켰으며, 젊음의 이미지는 다시 순수한 사랑, 처녀, 미성숙의 상징으로 의미가 확대되었다. 반면 어두운 자연 공간에서 연상되는 불안과 공포에서 악마의 이미지가 연상되었으며, 또한 자연의 실용적이고 소박한 느낌은 농부를 포함한 시민의 색으로 사용되게 하였다. 환경에 대한 관심이 커져가는 현대 사회에서 녹색은 에콜로지의 상징색이 되었다. 종교적 신성의 이미지는 고대 이집트, 이슬람교, 기독교에서 나타난다. 이집트에서 녹색은 삶과 죽음을 관장하는 신인 오시리스의 색으로, 이슬람교에서 녹색은 이슬람교의 예언자인 마호메트의 색으로 성스럽게 생각되었다. 기독교에서 녹색은 전례시 사용되는 색이자 성령을 상징하는 색으로 신성의 의미가 부여되었다. 본 연구에서는 서구 복식에 나타난 녹색의 상징성 중 자연에서 외연이 확대된 순수한 사랑과 악마의 2가지 이미지를 '녹색 순수(Green Innocence)'와 '사탄(Satan)'의 테마로 창작 의상을 디자인하고 실물로 제작하였다. '녹색 순수'에서는 녹색이 상징하는 처녀의 순수한 이미지를 녹색(green)의 인조 공단과 흰색 레이스 소재를 사용하여 엠파이어 스타일 드레스와 볼레로로 표현하였고, '사탄'에서는 어둡고 도전적인 분위기의 악마 이미지를 위해 녹색(olive green)의 인조 가죽 소재를 검정색의 틀, 레이스와 함께 사용하여 탑과 미니 스커트로 디자인하였다.;The purpose of this study is to inquire into green's imageries in western costumes from ancient to modem times refering to documentary records and visual materials about green. And from among the green's imageries, choose two and apply those to creative fashion designs. Green's origin is nature. In ancient Egypt the copper compounds malachite was used as green's dyes and in middle ages verdigris made of copper carbonate was invented. After Renaissance, development of science caused various shades of green to be used and the invention of aniline dyes late in the 19th century made it possible to color excellent and various green as much as present day. Green has a therapeutic and psychological effect : it relaxes mind and eyesight. So green is used for the space where people look for concentration and repose and is the symbol color of safety, process and first aid internationally. Modem painters have defined static green as a tedious color. In costume history, green originated from ancient times. Although Romans seldom wore green, Greeks wore several shades of green and Egyptians widely liked green(bluish green) in their accessories and make-up. In middle ages, green became a constituent member in the Christian symbol and revolutionized in color system all that time. Consequently, green became popular in men and women's apparel, indiscriminated social status, and it began to give imageries in green costume. After Renaissance, green in costume have been diversed and people wore green as one of their preferred colors. In today's fashion, green expresses contemporary trends or the individual ideas of designers. Green's imgeries expressed in western costume can be divided mainly into a 'nature imagery' and a 'religious divinity imagery'. Nature imagery was extended again into 'youth, devil, citizen and ecology image'. Youth image came from the luxuriate feature of nature and it was extended again into 'innocent love, virgin and immaturity'. On the other hand, the uneasiness and fear from nature's dark space brought up a 'devil image' and the practical and naive impression of nature brought up a 'citizen image'. According to a big concern about environment in modem society, green became a symbol of ecology. Religious divinity imagery has been represented in the ancient Egypt, Islam and Christian religion. Green was thought as the divine color of 'Osiris': the god relating to the matter of life and death in ancient Egypt and of 'Mahomet': the supreme prophet in Islam. In Christianity, green is a divine color which has been used in rituals and symbolized the Holy Spirit. Lastly, among the green imageries in western costumes which were presented on this study, chose two imageries-innocent love, devil and applied them to actual apparel designs as themes of 'Green Innocence' and 'Satan'. For 'Green Innocence', an empire style dress and bolero were designed with green poly satin and white lace to express a virgin's pure love. And for 'Satan', to evoke the dark and luring images of devil a top and miniskirt were designed with olive green poly leather, black tule and lace.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 의류학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE