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王充思想의 一考察

Title
王充思想의 一考察
Other Titles
(An) investigation of Wang-Ch'ung's thought
Authors
李明和
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 사학과
Keywords
왕충사상논형도가사상Wang, Ch'ung
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Since "Lin-H^(e)ng"(「論衡」) had been written by Wang-Ch'ung(王充) at late Han(後漢), Chang and Ho Emperor(章·和帝), it was not influential and was regarded as heretical in traditional society. However, these days, the criticism which "Lun-Heng" included is being re-evaluated by the research of modern scholars. With rational thought Wang-Ch'ung criticized the ideal and the traditional authorities, which were prompted by a Confucian of that time. He gave priority to the phenomenon over the idea, and rationally discoursed upon the value. His rational thought was sufficient to be heretical in those days, but is also sufficent to attract modern attention. However, In spite of versatile research about the thought of Wang-Ch'ung, the position of "Lun-h^(e)ng" in the history of ancient Chinese thought has been vague. And it is necessary to study it possitively. Then this thesis will examine it putting emphasis on the value of "Lun-h^(e)ng" in the history of thought. For this, it is necessary to understand the background of society and thought from which the thought of Wang-Ch'ung arosed. The social consistency, which occured at the time Hao-Tsu(豪族社會) were being formed, the tendency of mysticism, and Authority of Modern-Ancient Style(今古文經學) were the background forming his thought. Wang-Ch'ung criticized the abuse of the theory of Ch'an-Wei(纖緯說), which occured at the time of Confucianism, and noticed the collapse of its corner. Wang-Ch'ung's criticism was, of course, based on Confucianism. However it was also the Taoism which influenced his originality. And the theory of Yin-Yang Wu-Hsing(陰陽五行說) also attributed to his positivism. The new tendency, which appeared in Wang-Ch'ung, mani-fested the necessity for new thought to criticize and surmount the limit of mysticism and Authority of Modern-Ancient Style in Confucianism. Then, besides its significance heretical and critical, the thought of Wang-Ch'ung can be evaluated as pioneering in the tendency of Taoism which followed late Han Confucianism. Then, we can fill the historical gap between late Han Confucianism and after this Taoism with the thought of Wang-Ch'ung.;王充의 「論衡」은 後漢初 章·和帝 年間에 著述된 이래 當代 및 傳統社會에서는 별다른 영향을 끼치지 못한채 儒家的 傳統에 의해 異端視되어 왔다. 그러나 오늘날 學者들의 硏究에 의해 「論衡」이 포함하고 있는 批判精神은 再評價되기 시작하였다. 王充은 合理的·理性的 思考에 근거하여 當時 儒學에 의해 조장되었던 觀念的·傳統的 權威에 대해 批判하였다. 그는 觀念보다는 現象을 앞세웠으며 理性에 근거하여 價値의 輕重을 論하였다. 그의 合理的 思考는 當代로서는 可히 異端的 獨創的이라 할 수 있으며 한편로 現代的 關心을 끌기에 충분하다고 하겠다. 그러나 王充思想에 對 多角的 硏究 불구하고 古代思想史에서 王充 「論衡」의 位置는 극히 모호하며 이에 대해 좀더 적극적인 硏究가 필요하다고 생각되어진다. 따라서 本考에서는 이제까지 「論衡」에 대한 分析的 硏究成果를 바탕으로, 王充이 갖는 思想史的 意義에 重点을 두어 考察하고자 한다. 이를 위해서는 우선 王充思想이 배태된 社會的 思想的 배경에 대한 이해가 필요하다. 後漢初 章帝에서 和帝에 걸친 時期의 豪族社會 형성과정에서 발생하는 사회적 모순과, 思想的으로 今古文經學 中心의 儒學, 儒敎의 神秘主義的 傾向은 王充의 批判思想의 對象으로서 그의 思想형성의 배경을 이룬다. 王充은 儒敎가 그의 禮敎制 社會理念을 社會全般에 걸쳐 一貫시킬 수 있었던 極盛期에서 발생된 纖緯說등의 末流的 弊端과, 이로 因한 儒敎 一角의 崩壞에 대해 注意 批判하였다. 王充의 當代에 대한 批判思想은 그 淵原에 있어서 儒學的 基盤을 갖고 있음은 물론이다. 그러나 그의 독창성에 다분히 영향을 준 것은 儒家이외의 學으로서 道家思想이었으며, 當代의 陰陽五行說은 그의 實證主義에 기여했다고 할 수 있다. 王充에서 나타나는 이와같은 새로운 경향은 今古文經學 中心의, 神秘的 傾向의 後漢代 儒學이 갖는 한계를 비판, 극복하기 위한 새로운 思想의 필요성을 말해주는 것이라고도 할 수 있다. 따라서 王充의 思想은 단순히 異端性, 批判主義로서 意義를 갖는데서 나아가, 後漢末부터 서서히 復活하여 南北朝에 이르러 道敎로서 자리잡게되는 思想의 一脈을 이어주는 前期的 思想으로서 적극적으로 評價할 수 있다.
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일반대학원 > 사학과 > Theses_Master
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