View : 25 Download: 0

R. 슈만의 「Carnaval, Op. 9」에 관한 연구

Title
R. 슈만의 「Carnaval, Op. 9」에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Robert Schumann's Carnaval, Op. 9
Authors
이미정
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
슈만SchumannCarnaval
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업 연주회의 연주 곡목 중 슈만 (Robert Schumann, 1810-1856)의 「Carnaval, Op. 9」에 대해 연구한 것이다. 슈만은 낭만 음악 시대의 대표적인 작곡가 중의 한 사람으로 음악뿐만 아니라 음악신보(Neue Zeitschrift fu‥r Musik)를 창간하여 음악 평론을 통해서도 자신의 음악 세계를 구축해나간 인물이다. 특히 고전 시대에 성행한 소나타(Sonata) 대신에 짧고 시적인 성격 소품(Character Piece)의 장르를 확립시키기도 했다. 성격적 소품들은 단순한 형식과 감정 표현을 자유롭게 할 수 있어 슈만의 낭만적 기질을 잘 표현할 수 있었다. 또한 그 자신의 내면세계를 표현하기 위해 Florestan, Eusebius, Raro의 가공 인물을 만들어냈으며, 다비드 동맹(Davidsbu‥ndler)라는 이상적인 예술을 꿈꾸는 상상 속의 모임을 창조하여 당시의 보수적인 음악가들과 대항하였다. 그의 작품들은 자유로운 형식에 의한 곡들이 많으며, 특히 부친의 영향을 받아 문학 작품과 깊은 관련을 갖고 있다. 호프만(E. T. A. Hoffmann, 1776-1822)이나 리히터(Johann Paul Friedrich Richter, 1763-1825)의 작품은 그에게 강한 영향을 주었고, 이로 인해 표제를 가진 많은 작품들을 볼 수 있다. 본 논문은 표제를 가진 20개의 소품을 묶어놓은 「Carnaval, Op. 9」에 대한 연구이다. 「Carnaval, Op. 9」는 슈만의 대표적인 표제 모음곡으로 다양한 상상력이 돋보이는 작품이다. 표제들은 독특한 개성과 슈만의 외면적·내면적 세계를 드러내주고 있다. 특히 Florestan과 Eusebius에서는 그의 이중적인 면을 잘 보여 주고 있다. ASCH라는 도시이름을 통한 문자와 관련된 작품 구상은 곡 전체에 통일성을 주는 요소로 크게 작용한다. 이 밖에 분위기의 변화, 반음계의 선율 진행, Accent의 사용으로 인한 박자의 변화 등을 통해 그의 상상력을 잘 표현하고 있는 작품이다.;This thesis is a study on Schumann's 「Carnaval, Op. 9」, selected from the writer's program for the graduation recital for the completion of a master's degree in music. Robert Schumann (1810-1856), who was born just before romantic era, became a central figure of the German romantic school through having much interest in the literary and musical trends of that time. At the same time, he started a new page in the history of piano music through examining the possible close relationship between the piano and program music. So he utilized a literary connection by attaching titles to most of his piano pieces. Schumann composed many short and poetic character pieces rather than the prevalent classical piano sonata although he did, in fact, compose three sonatas. His great passion for piano music made him use many compositional techniques known at the time in musical art and structure, such as chromatic harmony, syncopation, dotted rhythm, hemiola, and so on, but developing them according to his own unique style. 「Carnaval」 is a well-known example- of romantic piano music. It consists of twenty short pieces, the unity and variety of which are shown by introducing various transformations of music using the letters 'ASCH' as a literary expression, modified to SCHA, that in Eb, C, B, A, which appear in piece. 「Carnaval」 continues with pieces entitles Pierrot, Coquette, Arlequin, Pantalon et Colombine, clown types traditionally associated with the Commedia dell' Arte. Other titles whose presence involves more personal explanations include Eusebius and Florestan, Paganini and Chopin, whom Schumann greatly respected. The purpose of this study was to look at the 19th century trend of romanticism and Schumann's Character pieces, and to consider in depth Schumann' s music through analyzing his 「Carnaval」.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE