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Anton Webern의 Cantata에 나타난 선율 구조 연구

Title
Anton Webern의 Cantata에 나타난 선율 구조 연구
Other Titles
(A) Study on the melodic structure of Anton Webern's Cantana : focused on Cantana, Op.29
Authors
최혜림
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
Anton WebernCantata선율Cantata, Op.29베베른
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Anton Webern (3 December 1883-15 September 1945) was born as the second son of a miner. He took piano lessons from his mother who was an amateur pianist. Later he learned piano, cello and music theory from Edwin Komauer, a local composer and a music teacher. He entered the University of Vienna in autumn of 1902, where he studied harmony with Hermann Graedener and counterpoint with Karl Navratil; he also studied musicology under Guido Adler (1855-1941). In 1904, his works had a great transition through Arnold Schoenberg (1874-1951). Webern, Schoenberg and Schoenberg's another disciple Alban Berg (1885~1935) made The Second Viennese School, and they developed the twelve- tone techniques. Webern's music can be classified into three periods: The first period of tonality (1899~1908), the second period of atonality (1908-1924), and the third period (1924~1945), known as Webern's twelve-tone period. This study examines Webern's musical features and analyzes his Cantata, Op. 29 composed in his twelve-tone period. The first movement consisting of forty seven measures shows the contrast between the concentration of the choral section and the looseness of the episode. In the first movement, the relationship of the structure of the rhythm and series shows the unity. The second movement consisting of fifty six measures is composed earlier than two other movements and is written for soprano solo. Compared to the first movement, the verse and the serial structure are regular, however, the use of series does not show the regular form. The third movement consisting of seventy three measures is the longest movement among three movements, and the running time is about four minutes and ten seconds. This piece can be divided into three parts: the first movement is part A, the second movement is part B, and the third movement is part A'. As to the use of series, the first movement shows the regular form which is intended by composer. However, the second movement is more independent in the series and the third movement is both regular and irregular. Webern's music has high concentration, temperance, and intellectual sense. He dealt with the musical materials in an economical way. As an another musical feature, Webern employed the pointillistic orchestration in which melodic line is parceled out among several consecutive instruments. That is, a melody is divided into several instruments in a way of pursuing various tone colors. Thus, he expressed Klangfarbenmelodie that divisions of the series are performed by several instruments. In the use of twelve-tone technique, Webern sublimed the contrapuntal compositional technique to modern style. His music has beauty, delicacy, and systematic organization throughout the expressive and pointillistic technique. Therefore, the balance of the whole structure is subtle as well as powerful. The melodic structure in Webern's Cantata is simple and brief, and is dealt with a pointillistic technique. Webern's musical approach is influential to many other composers.;베베른 (Anton Webem, 1883.12.3∼1945.9. 15)은 빈에서 광산기사의 둘째 아들로 태어났다. 그는 5세 때 아마추어 피아니스트인 어머니(Amalie)에게 피아노 레슨을 받았고, 그 후에도 작곡가이며 음악교사인 코마우어 (Edwin Komauer)에게 피아노와 첼로 그리고 음악이론을 배웠다. 베베른은 그라츠 (Graz)와 클라겐푸르트 (Klagenfurt)에서 학교를 다닌 다음, 1902년 가을에 빈 대학(University of Vienna)에 입학하여 그레데너(Hermann Graedener)와 함께 화성을 공부했고, 나브라틸(Karl Navratil)과 대위를 공부했으며, 아들러 (Guido Adler, 1855∼1941)에게 음악학을 배웠다. 1904년, 쇤베르크(Arnold Schoenberg, 1874∼1951)와의 만남은 베베른에게 큰 변화를 가져다준다. 베베른의 작품은 작품 양식에 따라 3기로 나뉜다. 제 1기는 조성 음악의 시기 (1899∼1908)이고, 제 2기는 무조 음악의 시기 (1908∼1924)이며, 제 3기는 12음 기법의 시기 (1924∼1945)이다. 본 논문에서는 베베른 음악의 특징과 그의 칸타타에 대해 연구하고, 12음 기법의 시기에 작곡된 두 곡의 칸타타 중 Op.29를 분석하였다. 베베른 음악의 일반적 특징을 연구하고 칸타타, Op.29를 분석한 결과는 다음과 같다. 베베른 음악의 특징은 고도의 집중성과 절제성이다. 그의 음악은 매우 지적이며, 음 소재의 활용에 있어서도 매우 경제적인 처리를 하였다. 또 다른 베베른 작품의 특징은 점묘주의 (pointillism)라고 불리는 선을 기법인데, 이것은 선율을 여러 악기로 분할시켜 다양한 음색을 추구하는 방법으로 음열의 분할이 여러 악기에 의해 진행되는 음색선율 (Klangfarbenmelodie) 기법을 실현하는 것이다. 또한 베베른은 12음 기법을 사용하는 방법에 있어 대위법적인 처리 방법을 현대적으로 승화시켰다. 베베른의 음악은 아름다움과 섬세함을 갖고 있으며, 표현적이거나 점묘적인 기법을 통하여 항상 조직적 구성을 갖추고 있어 전체적인 구조는 미묘하면서도 강한 균형을 이루고 있다. 베베른 칸타타에 나타난 선을 구조는 단순하고 축소된 간결성을 보여주고 있으며, 점묘적인 수법을 사용하고 있다. 음악에 대한 베베른의 접근 방법은 많은 작곡가들에게 깊은 영향을 끼치고 있다.
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