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하이든 건반 소나타 연구

Title
하이든 건반 소나타 연구
Other Titles
(A) Study on Haydn's Keyboard Sonatas
Authors
양여진
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
하이든건반소나타Haydn
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Haydn (Franz Joseph Haydn 1732-1809) is one of the outstanding composers in the classic period. He was a leading composer who exerted great influence on the development of the classical sonata. The style of Haydn's sonata owed its growth to the establishment of his symphony style. He composed no less than fifty sonatas for piano. Although there were only a few piano sonatas in the long list of his works, he, not being a piano player like Mozart, took the piano sonata seriously. The various styles of the piano sonata, which he tried throughout his long life, provided important clues as to how the styles of his works changed. In his early age, Haydn was affected by the German-style works of C. P. E. Bach (Carl Phillipp Emanuel Bach, 1714-1788) and W. F. Bach (Wilhelm Fridemann Bach 1710-1784). Their sonatas valued much of the expression of feelings (Empfindsamer stil). They had 3 movements, which were first fast, then slow and then fast. Two themes appeared in the first movement and were repeated in the subsequent movements. Later, Haydn was under the influence of G. C. Wagenseil (Georg Christoph Wagenseil, 1715-1750), who was active in Wein. The sonatas were inspired by a kind of divertimento with lyric joyfulness. They were mainly consisted of three movements. The third movement was a minuet and had the same significance as the remainder. The key was not changed in all movements. Haydn made two themes, being originated from one motif, appear as variations in his works between 1770s and 1780s. The motif with variations developed into rondo style resembling the recapitulation. Haydn had communicated with Mozart since 1773, but had not met him until 1784. Since then, an important change was made in the style of Haydn's sonata. In the first sonatas (Hob. XVI : 48, 49; in 1789 and 1790, respectively) in this period, the two themes were so closely related with each other as to be nearly monothematic. However, the second theme was accentuated and contrasted with the first theme. In the development, center of key, previously being only a short segment, was expanded and the themes presented in the exposition progressed. In his later works (Hob. XVI : 50, 51, 52; in 1794), the first and the second theme was still monothematic, but the keys of them were evidently different from each other. Using a chromatic scale, harmonic language became abundant. He respected the cantabile style of Mozart which occurred in the arias of Italian opera. Haydn improved his own music language by the piano sonatas and eventually established the classical sonata style, which builded his reputation one of the representative composers in the classical period.;하이든(Franz Joseph Haydn 1732-1809)은 모차르트와 베토벤과 함께 고전시대를 대표하는 작곡가로서 고전주의 시대의 소나타 형식을 원숙한 구조로 완성하는데 중요한 역할을 한다. 하이든 소나타 양식 발전에 중요한 매체는 교향곡에서 비롯되는데, 그의 교향곡 양식의 발전과 함께 건반 소나타의 발전이 일반적으로 같이 한다. 하이든은 건반 소나타를 50여 개 이상 작곡하였다. 그의 전체 작품 목록에 비한다면 차지하는 비중이 적지만, 모차르트처럼 연주자로 활동을 하지 않은 하이든으로서는 건반 소나타를 중요하게 다루었고, 이것을 가지고 소나타 형식이 확립되기까지 많은 시도를 하였다. 그리고 이것을 통해 그의 긴 생애의 작품양식의 변화를 유추할 수 있다. 하이든 건반 소나타 작품은 초기에 두 가지의 유형을 모델로 삼았는데 하나는 독일적인 유형의 것으로 C. P. E. 바흐(Carl phillipp Emanuel Bach 1714-1788)와 W. F. 바흐(Wilhelm Fridemann Bach 1710-1784)의 작품이다. 이들 작품은 감정표현을 중시하는 다감 양식(Empfindsamer stil)을 갖는 것이고 빠름-느림-빠름의 3악장 형식을 갖고 있으며 제 1악장에서는 2개의 주제가 진술되고 수식된 후 재현된다. 두 번째 유형은 바겐자일(Georg Christoph Wagenseil 1715-1750)의 빈을 중심으로 하는 유쾌한 서정성이 있는 디베르티멘토의 영향을 받은 양식으로 주로 3악장의 구성이고 미뉴엣 악장인 3악장이 다른 악장과 같은 중요성을 갖고 있으며 전 악장에 동일 조성이 유지된다. 하이든의 두 개의 주제는 주로 하나의 모티브에서 비롯된 것으로, 1770년대와 1780년대의 건반 소나타 작곡의 중반기에는 주로 두 개의 주제가 변주되어 나타난다. 그리고 이 모티브는 변주 형식을 갖고 이것이 론도 형식을 통해 발전되어 재현부적인 모습도 나타내기 시작한다. 1773년 이후 하이든과 모차르트는 간접적인 교류를 갖게 되고, 1784년에는 직접적으로 만나서 교류를 갖게 되어 하이든의 소나타 양식을 확립하는데 중요한 영향을 미치게 된다. 모차르트와 만난 이후의 소나타(Hob. ⅩⅥ : 48, 49 1789-1970년작)는 두 개의 주제가 단일 주제적(monothematic)성격이 유지되면서도, 제 2주제의 중요성을 강조하여 제 1주제와 대비시킨다. 발전부에서는 조성 중심이 유동적인 짧은 구절에 지나지 않았던 것을 확장시켜 제시부에서 내놓은 주제를 발전시킨다. 하이든의 후기 건반 소나타(Hob. ⅩⅥ : 50, 51, 52 1794년 작)는 1, 2주제가 단일 주제적인 성격으로 나타나지만 두 개의 주제가 갖는 조성의 대조는 뚜렷하다. 또한 반음계적인 수법을 사용하여 화성적인 어법(harmonic language)이 폭넓어지고, 느린 악장에 있어서도 이탈리아 오페라 아리아의 칸타빌레 스타일을 따른다. 한이든은 건반을 위한 소나타를 통해 자신의 음악 어법을 발전시킬 뿐만 아니라 소나타 형식을 원숙한 형태로 확립하여 고전주의 시대를 대표하는 작곡가로 남게 된다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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