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초등학교 도서관의 통합정보교육 효과에 관한 연구

Title
초등학교 도서관의 통합정보교육 효과에 관한 연구
Other Titles
(A) Study of the Effectiveness of Integrated Information Literacy Education in Elementary School Library Media Center
Authors
정숙
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 문헌정보학과
Keywords
초등학교도서관통합정보교육효과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
In information-oriented age, to develop information literacy, the ability to assess, collect, classify, and use information is considered very critical. In information literacy education, which aims to develop information literacy, integrated information literacy education, which is integrated into school regular curriculum and focus on problem solving is considered desirable. This study is to design the teaching-learning curriculum that on school library media center in integrated information literacy education and to describe its educational effectiveness. For theoretical background, literature review of the needs, definition, and the ways of information education were done, and various information literacy models in the field were analyzed. The teaching-learning curriculum was designed integrating social studies, industrial education, and science for the 5th grade of one elementary school. Big6-information literacy model, which is used most actively in school library media center, was chosen for applying in this curriculum. With this curriculum, 9 period classes were allotted. Each 3 subject had 3 periods. Participants were one hundred twenty students of the 5t grades of elementary school, and they were divided into 60 experimental group and 60 controlled group. The experimental group was taught according to the integrated information literacy education by the cooperation of a teacher and a school librarian. The controlled group was taught in the traditional way of teaching by a homeroom teacher. For this study, elaborated syllabuses and curriculum of 3 subjects were designed. The questionnaires were developed to measure students' problem-solving ability and their attitudes toward information education. The results are as follows: First, the experimental group that was taught according to integrated information literacy education showed significant differences than controlled group in problem solving ability. Among 5 stages of the problem solving processes, except task definition, experimental group had better results in information search strategy, information access and utilization, information synthesis, information evaluation. In particular, there was a big difference between these two groups in the teaching area that focused on the role of a school librarian-information access and utilization area. This shows that information literacy education that focus on school library media center and a school librarian has a positive effect on the improvement of students' information problem-solving ability. Second, the students taught by integrated information literacy education showed the curiosity and satisfaction of new ways of learning, and had positive attitudes toward information education utilizing school library media center. This study empirically shows the effectiveness of information education that aims to develop the ability to use one's needed information. These results can e used a s basic resources to find the ways of learning in information literacy education, and the designed teaching-learning curriculum can be used in real education setting for the information literacy education focused on a school library media center;정보화 시대에서는 주어진 문제를 해결하기 위해 자신에게 필요한 정보를 스스로 파악하고 수집·가공하며 활용할 수 있는 능력인 정보 소양(Information Literacy)을 기르는 것이 아주 중요하다. 이러한 정보소양을 길러주는 정보교육으로는 학교의 정규교과목에 통합되어, 문제해결 중심으로 이루어지는 통합정보교육이 바람직한 형태로 간주되고 있다. 본 연구는 학교도서관 매체센타가 중심이 된 통합정보교육 교수-학습 과정안을 설계하고, 교육적 효과를 발휘하는데 목적을 두었다. 먼저 문헌연구를 통해서는 정보교육의 정의와 필요성 및 방법을 알아보았으며, 실제 교육 현장에서 널리 사용되고 있는 여러 정보교육 모형에 대해 분석하였다. 그리고 초등학교 5학년을 대상으로 사회, 실과, 과학 교과에 정보교육과정을 통합시킨 교수-학습안을 구안하여 제시하였고, 학교도서관 매체센타에서 가장 활발하게 활용하는 Big6 정보교육모형을 선택하여 제시하였다. 본 연구를 위해 사회, 실과, 과학 3개 교과의 수업준비 초안과 상세 교수안을 설계하고 구안한 교수-학습안으로 각 교과마다 3차시씩 총 9차시에 걸쳐 수업을 하였다. 초등학교 5학년 두 학급 60명을 실험 집단으로, 다른 두 학급 60명을 통제 집단으로 나누어 총 120명을 실험하였다. 실험 집단은 학교도서관 매체센타에서 교사와 사서교사가 협력하여 진행하는 통합정보교육 수업으로 학습하게 하였고, 통제 집단은 담임교사가 진행하는 일반 적인 수업방식으로 학습하게 하였다. 또한 학생들의 문제해결능력을 측정하기 위한 과제 수행지와 정보교육에 대한 학생들의 태도를 조사하기 위한 설문지를 작성하였다. 실험수업을 실시한 후, 정보교육의 효과를 문제해결능력 비교를 통해 살펴보았다. 또한 정보교육 프로그램의 계속적인 활용 가능성을 알아보기 위해 정보교육에 대한 학생들의 태도를 설문을 통해 조사하였다. 본 연구에서는 학교도서관을 통한 통합정보교육이 학생들의 문제해결능력에 미치는 효과를 검증하기 위하여 다음과 같은 가설을 설정하였다. 첫째, 통합정보교육으로 학습한 집단이 그렇지 않은 집단보다 과제정의 수준이 높을 것이다. 둘째, 통합정보교육으로 학습한 집단이 그렇지 않은 집단보다 정보탐색전략 수준이 높을 것이다. 셋째, 통합정보교육으로 학습 한 집단이 그렇지 않은 집단보다 정보수집 및 활용 수준이 높을 것이다. 넷째, 통합정보교육으로 학습한 집단이 그렇지 않은 집단보다 정보종합 수준이 높을 것이다. 다섯째, 통합정보교육으로 학습한 집단이 그렇지 않은 집단보다 평가 수준이 높을 것이다. 본 실험연구를 통해서 밝혀진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 통합정보교육으로 학습한 실험집단이 그렇지 알은 통제집단보다 문제해결 능력이 뛰어난 것을 발견할 수 있었다. 다섯 단계의 문제해결과정 중 과제정의수준을 제외한 정보탐색전략 수준, 정보수집 및 활용 수준, 정보종합 수준, 평가 수준 모두 실험집단이 통제집단에 비해 나은 것으로 나타났다. 특히 사서교사의 역할이 강조된 교수영역(정보탐색전략, 정보수 집 및 활용, 종합)에서 습득된 정보문제해결능력이 두 집단 간에 차이가 컸다. 이를 통해 학교도서관 매체센타와 사서교사를 중심으로 한 정보교육이 학생들의 정보문제해결능력 향상에 긍정적 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 둘째, 통합정보교육으로 학습한 학생들은 새로운 학습방법에 대한 호기심과 만족감을 보였으며, 학교도서관 매체센타를 활용한 정보교육에 대하여 매우 긍정적인 태도를 갖고 있음이 설문조사를 통하여 밝혀졌다. 학생들은 정보교육 수업에 대해 흥미를 갖고 이러한 수업을 통해 정보활용능력이 길러질 것을 기대하였고, 전통적인 수업방식에 비해 학습내용이 다양하다는 면과 학습내용을 기억하는 것, 학교도서관을 활용하는 등 일반적인 효용성 면에서 긍정적인 반응을 보였다. 또한 정보교육에서 제공된 여러 활동들이 다양한 정보원을 활용하게 하고, 문제를 쉽게 해결하게 하며, 정보를 선택하는 기준을 갖는데 도움을 주었다고 응답하여 학습유형의 효율성에서도 긍정적으로 반응하였다. 본 연구는 수많은 정보가 산출되어 보급되고 있는 정보화사회에서 자신에게 필요한 정보를 적시적소에 활용할 수 있는 능력을 기르도록 하는 정보교육이 학교도서관 매체센타를 중심으로 이루어졌을 때 그 효과에 대해 연구하였다. 연구의 결과는 문헌정보학 분야에서 정보교육의 학습방법을 모색하기 위한 기초 자료로 이용될 수 있으며, 개발된 교수-학습 과정안은 학교도서관 매체센타를 중심으로 한 정보교육을 위해 실제 교육 현장에서 활용될 수 있을 것이다.
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일반대학원 > 문헌정보학과 > Theses_Master
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