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예술 공동체 사상을 통해 본 윌리엄 모리스(William Morris)의 예술

Title
예술 공동체 사상을 통해 본 윌리엄 모리스(William Morris)의 예술
Other Titles
(The) William Morris's Art Through The Idea Of Art Community
Authors
이순희
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 미술사학과
Keywords
예술 공동체 사상윌리엄모리스William Morris예술
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 19세기의 사회주의자, 낭만주의 문학가 그리고 미술 공예 운동의 리더로 알려진 월리엄 모리스(William Morris, 1834-1896)의 예술과 그 이면에 담긴 예술 공동체 사상을 고찰한 것이다. 본 논문은 사회와 예술은 필연적인 관계에 놓여 있다는 것을 전제로 하여, 19세기 전체에 걸쳐 영국의 시대적 상황 속에서 모리스의 사상과 예술을 연구하였다. 모리스는 "예술로 사회를 변화시킨다"는 순수한 이상으로 예술을 시작하지만, 산업혁명으로 탄생된 노동 계급을 주시하면서 전통적인 예술과 노동의 개념을 재고하게 되었다. 그는 당시 낭만주의로 부활된 중세 예술에서 고딕 건축을 완성한 수공예 길드에서의 예술과 노동을 이상으로 여겨 예술 공동체를 주창하기에 이른다. 따라서 본 논문은 모리스의 예술 공동체 사상과 그 사상이 반영된 작품을 통하여 작품에서 드러난 공동체적 가치와 예술 대중화의 문맥을 조명하여 그것에 의미를 둔 연구이다. 모리스에 관한 기존의 연구는 사회주의자, 문학가 그리고 미술 공예 운동의 리더로 구분하여 연구한 것이 대부분으로, 모리스의 사상과 예술을 총체적으로 연결시키지 못하고 있다. 미술분야에서 모리스에 관한 연구는 중세 수공예를 부활시킨 미술 공예 운동의 리더로서 아르누보 운동의 유기적인 곡선의 창조자이자 독일에서 일어난 바우하우스 운동의 모체로서 평가되고 있을 뿐이다. 이와 같이 모리스의 예술에 대한 연구와 평가는 단편적이고 일률적으로 이루어지고 있는데, 모리스의 노동 계급에 대한 애정과 성찰로 시작된 예술 공동체 사상과 작품에서 드러난 공동체적인 가치의 연구는 표면적인 것에 그치고 있다. 특히 그의 작품에 대한 평가는 모리스 상사를 통하여 라파엘 전파의 수준 높은 디자인과 수작업으로 생활 용품을 제작하여 당대 유행을 선도한 성공적인 디자이너의 시대적인 작품이라고 정의하고 있다. 따라서 본 논문은 모리스의 작품은 예술 공동체 사상을 표출한 것이라는 점에 초점을 맞추어, 그의 작품이 예술의 대중화를 위한 사회적인 산물이었음을 밝혀는 것을 내용으로 하고 있다. 예술 공동체를 지향하는 모리스의 사상은 산업혁명으로 부상한 비인간화된 노동 계급과 노동과 예술의 연관성을 주시하여 부각시킨 러스킨의 영향으로 형성되었고, 예술 공동체에서 제작된 모리스의 많은 작품은 라파엘 전파의 미술을 수용한 것이다. 모리스는 이러한 예술 공동체를 통해 보다 나은 유토피아적인 사회를 추구한 동시에 대중이 요구하는 진정한 예술의 정체성을 모색하여 작품을 창조한 것이다. 그러나 무엇보다도 예술은 특권층의 전유물이 아니라 대중이 제작하고 소유하고 즐기는 예술, 즉 일상 속의 예술로 전환하면서, 모든 예술을 수평선상에 위치시켜 그 가치와 역할에 동등하게 비중을 두어 예술의 대중화에 총력을 기울인 것은 큰 의미를 지닌다. 모리스는 이러한 사고로 대중과 불가분의 관계를 있는 일상의 필수품인 생활 용품 제작에 주력하였다. 그는 품목뿐만 아니라 주제의 선정에서도 일반 대중에게 익숙한 중세의 전설과 성경의 내러티브를 반복적으로 사용하여 자연주의 문안과 조화를 이루는 작품을 창출하였다. 그는 대중은 작품에서 내러티브를 기대한다는 믿음으론 대중이 이해하고 즐거워하는 내러티브를 자주 선택하였다. 이러한 인물이 등장하는 화면과는 다르게 자연 문양의 끊임없는 반복으로 창조된 화면에서의 반복은 지루하고 기계적인 반복이 아니라 화면을 장식하기 위한 필연적인 요소이자 대중의 건강한 생명력을 표현한 것이다. 이러한 내러티브와 자연 문양 그리고 문자가 한 공간에 통합된 책 디자인은 모리스가 추구한 공동체적인 가치와 대중성이 이상적으로 결합된 품목으로 책의 지면을 통해 예술과 대중성을 통합시킨 것이다. 이처럼 모리스는 평범한 일상의 생활 용품에 예술적 가치를 부여하여 독창적인 예술품으로 승화시켰다. 이러한 측면은 모리스와 함께 공동 작업을 하였던 로제티나 번존스와 구분되는 모리스만의 독창적인 사상과 예술로 평가할 수 있는 근거가 되는 것이다. 모리스의 예술 공동체 사상은 인간에 대한 무안한 애정과 관심에서 비롯된 것으로, 작품에서 추구한 예술의 대중화와 동일한 맥락으로 연결지을 수 있다. 이와 함께 모리스의 예술 공동체 사상을 통한 예술은 사회와 예술 양자에서 소외되고 고립된 노동자를 위한 끊임없는 투쟁이자 예술의 실천이었음을 본 연구를 통해 확인할 수 있었다.;This thesis investigates William Morris's(1834-1896) art and his idea of art community in the other side, who is known as the socialist of the 1th century, Romantic literary man, and the leader of the art craft movement. This thesis also researches the Morris's idea and art in the English times of the whole 19th century on the assumption that the society and art are in the necessary relation. He began the art with a pure ideal of "The af changes the society,", but he reconsidered the concept of the traditional art and labor, while observing closely the worker class resulted from the Industrial Revolution. He came to advocate the 19th century art community with the ideal of the art and labor from the medieval art resurrected as the Romanticism to the handicraft guide which had completed the Gothic Architecture. Therefore this thesis lights on the value of the community and the context of popularization of art showed from the works through Morris's the idea of art community and works reflected his idea. The most conventional researches on Morris regarded him as the socialist, literary man, and the leader of the art craft movement, so they did not related Morris's idea with his art on the whole. In the field of the fine art, the researches on Morris mostly introduced him as the beginner of the modern design in its history and the leader of the art craft movement. And they evaluated him at most as the creator of co-related curves in the Art Nouveau movement with the emphasis on the formative characteristics and also as the beginner of the Bauhaus movement in German, As shown above, most researches and evaluations on the Morris's art have been done shortly and uniformly, and mort the researches on the value of community was done superficially. this value of community was shown in his art community idea and his works were also resulted from the love and self-reflection on the labor class related with the art devoted by Morris in his whole life, Especially his works were defined as the successful designer's one's of the time with high quality designed and hand-crafted living supplies of Pre-Raphaelite through the Morris company. Therefore, this thesis focuses on the fact that Morris's works revealed the art community idea, and proves that works were social products for popularization of art. Morris's thought forwarding the art community were formed under the influence of Ruskin who emphasized the co-relation of non-humanized worked class, labor, and art through the Industrial Revolution. Morris's innumerous works made with the idea of art community adopted the art of Pre-Raphaelite. Morris pursued the more utopian society through this art community at the same time as created works through searching the identifier of the public demanding true art. However, first of all the art was not possessed exclusively by the privileged class, but created and enjoyed by the public, i.e. changing the art to the daily life, posed all of the arts in the horizon, gave same weight on their value and role, and then made an every effort on popularization of art. These have the important meaning. Morris devoted himself to creating living supplies which were commonly used necessaries of the public. In selecting the themes as well as the items, he used the medieval legend and the narrative of the Bible familiar with ordinary people iteratively, and created works th natural symbols. He selected the narrative frequently with the that it was easily understood, enjoyed, and looked forward to by the public. Contrary to the narrative where the cast appeared, the never-ending iteration of patterned natural symbols had the meaning with that of daily life, So this was not boring mechanical iteration, but was the expression of the inevitable factor and the strong and sticky power of life. The narrative, natural symbols, and the book design integrated characters were the items ideally combine the value of community and the publicity. With such items, Morris changed the daily living supplies into the creative art. From considering this side, this is the base of evaluation of the only Morris's creative thought and art different from Rossetti and Burne-Jones. The idea of Morris's community was resulted from the infinite love and interest, and it was founded that popularization of the art pursued in his works lied in the same context with his idea. And more, I could find in this research that the art through the idea of the art community was the never-ending struggle and the practice of the art for avoided and isolated workers from both of the society and the art.
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