View : 125 Download: 0

불안과 육아법에 관한 상관적 연구

Title
불안과 육아법에 관한 상관적 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE RELATIONS OF ANXIETY TO THE CHILD-REARING METHOD : the influences of the independence training and mastery training upon the anxiety
Authors
윤상래
Issue Date
1965
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
불안육아법자립성훈련완습훈련
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This study is mainly concerned with the relations of the anxiety of the children to the child-rearing method of their mothers. The theory of anxiety and the previously examined hypothese are, at first, generally considered here. And then,,on the basis of these I established three hyp-these in the way of problem-approach as follows: Hypothesis Ⅰ The mothers of high anxiety children will make more 'demands' and 'restrictions' for their children in the independence and mastery training than the mothers of low anxiety children. Hypothesis Ⅱ The mothers of high anxiety children will give these traings at earlier age than the mothers of low anxiety children. Hypothesis Ⅲ The mothers of high anxiety children will punish more frequently and intensely than the mothers of low anxiety children. To test these hypothesis, I administered the Anxiety Scale to the 1st grade elementary school children(N=98), and selected high and low anxiety children. After selecting subjects, I interviewed their mothers, and asked them to report the demands and restrictions that were given to their children for the independence and mastery training. I also asked the types of reward and punishment. From this research, I obtained the results that support the Hypothesis Ⅰ and Hypothesis Ⅱ. In testing, I applied Mann-Whitney U Test for hypothesis Ⅰ and Ⅱ, and Fisher's Exact Probability Test for Hypothesis Ⅲ. In other ward, the results of this study justify the following aspects: 1. The anxious children tend toreceive much demands and restrictions than less anxious children from their mothers. 2. The more anxious children tend to receive such demands and restrictions at earlier age than the less anxious children. 3. The mothers included in this research tend to punish their children very intensely and reward less intensely. 4. The mothers tend to give their children much restrictions than demands. In addition I analyzed the demand and restriction items relating to the anxiety. After reviewing this study, we can propose following suggestions: 1. If we could make appropriate number of demands and restrictions adaptable to the children's own conditions; 2. If we could aske the demands and restrictions at the appropriate age adaptable to the children's own physical and mental capacities; 3. And If we could reward and punish the children appropriate level; then it could be expected that the anxiety will not further develop and will be decreased.;본 연구에서는「불안」과 「육아법(자립성과 완습(完習;mastery 에 관한 훈련)」 에 관련된 제이론(諸理論)과 연구결과를 입각해서 3 개의 가설을 수립하여 그에 대한 검증을 행하였다. 개략적(槪略的)으로 논술(論述)하면 국민학교 1학년 어린이 중에서 「불안척도」에 의거하여「검사불안」,「일반불안」과 「양자(검사-일반불안)」에서 더 불안하고(more anxious) 덜 불안한(less anxious) 어린이로 판명된 어린이들을 피험자로 하였다. 그리고 피험자로 선정된 어린이들의 어머니들이 그들 자녀들에게 부과한 「요구」와 「제재」의 다소(多少) 또 어머니들이 그들 자녀들에게 그러한 행동을 하기를 기대하는 연령수준, 그리고 아동들의 행동결과에 따라 가하는 상과 벌의 형태등에 관하여 분석 검토하였다. 여기에서 어머니들로부터 얻은 육아법에 관한 지식을 「검사불안」(Test Anxiety)과 「일반불안」(general Anxiety)의 두 가지 측면을 고려해서 분석하였으며 그 결과는 가설Ⅰ과 가설Ⅱ를 입증했다. 즉「더 불안한 어린이」의 어머니는 「덜 불안한 어린이」의 어머니보다 더 많은 수의 「요구」와 「제재」를 어린이 들에게 부과하여 이러한 「요구」와 「제재」를 조기에 행할 것을 기대하였다. 단 여기에서는 가설Ⅲ을 긍정되지 못하였다. 그리고 부가해서 「더 불안한 어린이」나 「덜 불안한 어린이」의 어머니들이 모두 어린이들을 훈련시키는데「요구」보다는 「제재」를 더 부과하는 경향이 있다는 사실과, 어머니들이 가하는 상과 벌의 형태에서 우리는 상보다는 벌을 가하는데서 어머니들이 더 적극적이라는 경향을 알아 내었다. 또 어머니들이 어린이들을 훈련하는데 부과한 「요구」와 「제재」에 관한 문항들을 불안과 관련시켜서 분석한 결과「요구」에 관련된 문항의 경우에서는 19개중 5개,「제재」에 관련된 문항의 경우에서는 2개가 각각 무의미한 것으로 판명 되었다. 끝으로 이 연구결과를 종합 검토해 볼 때 1. 어머니가 어린이를 양육하는데 부과하는「요구」와 「제재」의 빈도에 따라 어린이를 더 불안하게 만들고 덜 불안하게 만든다. 2. 어머니가 이러한 「요구」와 「제재」를 어린이들에게 조기 부과하면 어린이들은 더 불안하게 된다. 3. 어린이들의 행동결과에 따라서 어머니들이 가하는 상과 벌의 형태나 강도가 불안과 관련된다는 결과를 얻지 못하였지만, 어머니들은 벌을 상보다 더 빈번히 가하며, 또 벌이 상보다 강하다는 사실을 알 수 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE