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R. Schumann의 에 관한 연구

Title
R. Schumann의 에 관한 연구
Other Titles
(A) study on R. Shumann's
Authors
송현주
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
Schumannpiano sonata G minor, op.22음악
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Robert Schumann is one of the greatest composer and critic in the nineteenth century While best remember for his piano music and song and some of his symphonic and chamber works, Schumann made significant contributions to all the musical genres of his day and cultivated a number of new ones as well. His dual interest in music and literature led him to develop a historically informed music criticism and a compositional style deeply indebted to literary models. A leading exponent of musical Romanticism, he had a powerful impact on succeeding generations of European composer. Especially Schumann's piano music presents new model of the Romanticism. In his piano music, he wrote many character pieces, three sonatas and a few sets of etudes and variations. This thesis deals with the sonata G minor, Op.22, which is one of the Schumann's representative works. Like the other romantic sonatas, it consists of four movements. The first movement is a traditional form, the second is a kind of theme and variations with a sweet and lyrical melody, the scherzo in the third movement is an unusual type, for it quite expended in length and dimension. And the fourth movement is rondo, large and difficult movement, designed to provide brilliant and effective conclusions. By the utilization of the Clara motto throughout the 4 movement, Schumann accomplishes unity in the whole work. Although his sonata's form is very strict, the methods of his composition is relatively, free and creative compared with that of the classical sonata. This sonata is varied with colorful effects by chromatic chords, enharmonic chords, vivid rhythms by syncopations, cross rhythms, varied tempo, modulations and canonic writings provide diversified compositional techniques. In a word, this sonata is characterized by its romantic trend in the compositional techniques and liberal contents, compared with the rigid form of the classical sonatas. Indeed, Piano sonata in G minor, Op.22 is one of his representative work which is shown Schumann's musical characteristics.;본 논문에서는 19세기 낭만주의 시대를 대표하는 작곡가 슈만(Robert Alexander Schumann 1810-1856)의 피아노 작품의 세계와 더불어 전형적인 고전적 소나타 형식의 틀 위에서 낭만 음악의 자유로움을 표현하는 구성기법이 잘 조화를 이룬 그의 작품 「Piano Sonata G minor, Op.221」을 분석 고찰하였다. 이 소나타는 4악장의 악장 구성과 각 악장의 형식을 고려할 때, 전통적인 고전주의 소나타 양식으로 이루어져 있으나, 각 악장의 구성은 고전주의 소나타보다 더욱 다양하고 확대된 면을 보여준다. 전통적인 소나타 알레그로 형식인 1악장, 변주곡 형식의 2악장, 활발한 진행과 다양한 리듬 등을 사용한 스케르쪼인 3악장, 그리고 새롭게 작곡된 4악장은 론도와 소나타의 특징적 요소들이 복합되어져 있다. 전 악장은 제1악장의 주제에서 나오는 클라라 모토(Clara metto)를 사용한 순환주제 형식으로 작곡되어 통일성과 간결함을 보여준다. 또한 슈만 나름의 낭만적인 양식이 전곡을 통해 나타나는데, 선율성이 중시되어 서정적이고 감정적인 성격의 주제, 감7화음이나 변화 화음 등 자유롭고 색채적인 음색의 화성, 빈번한 전조로 인한 조성의 모호함, 교차리듬, 당김음, 부점 리듬 등의 복잡하고 다양한 리듬에 의한 충동적인 효과, 극적인 다이나믹의 표현, 페달의 대담한 사용에 의한 공명효과 등이다. 슈만의 「Piano Sonata G minor, Op.22」는 기존 형식의 구성 속에 작곡가의 주관에 입각한 낭만적 음악어법이 잘 조화를 이루어 기존의 정형화된 규범에서 벗어나 낭만시대 소나타 형식의 새로운 장을 열게 한 이 시대의 대표적 소나타의 하나이다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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