View : 42 Download: 0

W. A. Mozart의 변주곡 K. 460에 대한 분석 연구

Title
W. A. Mozart의 변주곡 K. 460에 대한 분석 연구
Other Titles
(A) Study on W.A. Mozart's Piano Variation K.460
Authors
주미향
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
W. A. Mozart변주곡 K. 460음악악보분석
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문에서는 Mozart(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756∼1791)의 piano variation K. 460을 중심으로 고전시대까지의 변주곡의 역사를 살펴보고 각 시대에 나타난 변주곡의 종류를 주제의 완결 여부에 따라 크게 단락적 변주곡과 연속적 변주곡으로 나누어 연구하였다. 또, K.460의 연구·분석을 통해 모차르트 변주곡에서 나타나는 전형적인 변주기법과 특징적인 요소들을 살펴보았다. 고전시대의 전형적인 변주곡 유형에 속하는 모차르트의 변주곡은 다른 고전시대의 대부분의 변주곡과 마찬가지로 단락적 변주곡에 속하며 그 중에서도 특히 완벽하게 주제의 형식과 화성구조를 따르는 주제에 의한 변주형식을 취하고 있다. 본 논문에서 중점적으로 살펴볼 모차르트 변주곡 K. 460은 주제와 8개의 변주로 구성되어 있으며 A Major의 주제 선율에 3도, 6도, 8도 선율이 첨가되어 장식되거나 16분음형, 셋잇단 음형, 비화성음이나 다양한 리듬, 화려하고 즉흥적인 Cadenza 적인 요소들에 의해 즉흥적인 성격을 더해준다. 우아하고 세련된 모차르트 특유의 음악적 특성을 잘 나타내고 있는 이 작품은 8개의 변주 안에서 화성구조와 선율은 단순하나 다양한 변주기법과 기교가 잘 조화된 작품이다. 모차르트의 변주곡 K. 460에 대한 연구·분석과 변주곡의 역사와 시대에 따른 변주곡의 다양한 종류에 대한 고찰을 통해 고전주의 시대를 대표하는 모차르트의 전형적인 변주양식을 살펴볼 수 있을 것이라 기대되어진다.;This report describes the Mozart's variation for piano, especially in K. 460 -theme by Sarti's Opera Aria- with analytic explanation. To understand more detail, I am going to research to the history of variations and types of variations, previously. I am going to research to the history of variations until the classical period, and study on the types of variations dividing into two basic types of sectional or strophic variation and continuous variation according to the completion of theme. Moreover, I am going to research to the typical technique of variation and characteristic elements through analysing the Mozart's variation K. 460. Most Mozart's piano variations were included in strophic and sectional sets like other variations in the classical period, and it followed by one or two harmonic variations. After about two-thirds of way through, the variation would be in the opposite mode of the original mode, and the last was usually unbarred Cadenza to exhibit the skill and neatness of performer, and followed Coda generally respected the theme clearly. variation K. 460 has a theme and 8 variations, and also wrote the organization of strophic sets. His use of ornamental elements, innovative chromatic passages, and non-harmonic chord, impromptu cadenza on the variation reflect his virtuoso career, and style of the ordinary classical variation. By studying on the variation in many aspects, we can notice the stereotyped Mozart's piano variation sets which represent the variations on the classical period.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE