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사회과 교과서에 나타난 소비자 교육 내용 분석

Title
사회과 교과서에 나타난 소비자 교육 내용 분석
Authors
이주현
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 사회생활학과
Keywords
사회과교과서소비자교육내용소비자
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Social studies direct a course that helps students understand various human relations with social phenomena, and the focus of this study is on letting students recognize relations between one individual and the other individual, between an individual and the society correctly. The education for consumers includes not only the functional side such as how to purchase products, how to save money, and how to administrate money, but also the instructive matters like an analysis on purchasing behaviors in social and individual sides, correct values and attitude that consumers should keep. This study analyzed the contents of consumer education in the middle curriculum given to middleschool students, addressed problems, and suggested methods of improvement. Based on books and theses by local and international consumer education experts, a theory of consumer education was established, and problems were addressed by analyzing the content of current curriculum. The purpose of this study is to active the educational activities toward consumers in the area of economic education. For this reason, this study considered traits of economic education and social studies, and suggested educational contents for consumers on the basis of various viewpoints toward educational matters for consumers. With the consideration of educational contents given for consumers and spending traits of teenager consumers, this study selected concepts of consumption values that students have. Next, this demonstrative analysis examined relations among students' consuming values, general consumption values, and spending acts. This study resulted in following outcomes ; First, students, namely, teenager consumers' consuming values are divided into 4 concepts ; economy, aesthetic appreciation, ostentation, and pro-environmental attitude. They followed the value of economy among 4 consuming values most, next, they pursued pro-environmental value, aesthetic sense, and value of ostentation. Second, consumption values depended on gender, age, pocket money amount, family(domestic) financial level, and influences from friends. Among consumption values, the trait of economy, and pro-environmental attitude were in the negative correlation with consuming behaviors, and aesthetic appreciation and value of ostentation are in the positive correlation with consuming acts. Third, When the education of consumption values is carried out toward teenagers, group educational activity will be effective, which includes many friends around them. Because the study results told that students are influenced by their friends. Fouth, The more students' pocket money amount, the weaker the trend of saving, the stronger the ostentation trait. The trait of ostentation was strong in case of male students, in particular. When consumers' education is given to male students whose pocket money amount is more than that of female students, instructors should encourage them to follow the value of saving, to discourage them pursue the value of ostentation. There is much to be desired. Because educational contents were made under insecure circumstances in which anyone didn't agree on any common educational contents about economic education and consumption education, moreover, those questions of the questionnaire survey were made with the consideration of the existing concepts and teenagers' traits only. Another problem is that this study's subjects were middle school students, therefore it is difficult to explain general traits of all young people' consumption. It is expected that this report would be helpful for other studies on what consumption education has been given to elementary, middle, and high school students at schools, and what consumption values they have. The future studies should focus on constituting more familar and concrete contents about economic education.;사회과는 사회 현상을 대상으로 삼아 다양한 인간관계를 이해시키며, 개인과 개인, 개인과 사회의 관계를 올바르게 인식하도록 하는데 중점을 두고 있는 교과이다. 그리고, 소비자 교육은 물건을 구매하고, 돈을 어떻게 절약하고 관리하는 법과 같은 기능적인 내용만을 가르치는 교과가 아니라, 개인적 그리고 사회적 관계 속에서 소비행동 인식, 소비자로서 지녀야할 올바른 가치와 태도등의 내용을 이해시키고 가르치는 교과이기에 개인과 사회와의 관계를 인식시키려는 사회과와 연관된다. 이 연구는 중학교 학생만을 대상으로 삼아, 중학교 사회과교육과정에서의 소비자 교육의 내용을 분석하고 문제점을 지적하여 그 개선방안을 제시하는 구조로 분석의 틀을 설정하였으며, 국내외 소비자 교육 전문가들이 저술한 서적과 논문 등을 참고로 하여 소비자 교육의 이론적 토대를 세우고 현 교육과정의 내용을 분석하여 문제점을 지적하는 방법을 사용하였고, 실제조사를 하여 결과를 얻어내었다. 이 연구에서는 경제교육에서의 소비자 교육을 보다 활성화시키는데 목적을 두고 있다. 그러기 위해, 경제교육과 사회과 교육의 특성을 고려하여 경제의 기본개념과 소비자 교육 내용에 대한 여러 견해를 기초로 하며 소비자 교육 내용을 제시하였다. 그리고 소비자 교육내용과 학생들(청소년)의 소비특성을 고려해서 학생들이 가지고 있다고 생각되는 소비가치에 대한 개념을 선택하였고, 선택된 개념이 실재로 학생들이 소비행동에 어떠한 영향을 미치고 있는지를 알아보기 위해, 실증분석을 통해서 학생들의 소비가치, 소비가치와 소비행동과의 관계를 알아보았다. 실증조사에서 얻어진 연구결과를 요약해보면, 첫째, 소비가치는 절약성, 심미성, 과시성, 친환경성에 대한 개념으로 나누었고, 학생들(청소년 소비자들)은 소비가치 중에서 절약적 가치를 가장 강하게, 다음으로 친환경적 가치, 심미적 가치, 과시적 가치를 추구하고 있었다. 둘째, 소비가치는 성별, 연령, 용돈액수, 가계수준, 친구의 영향등에 의해 영향받고 있었다. 그리고, 소비가치 중에서 절약성과 친환경성은 소비행동과 부(-)적인 관계 즉, 절약성과 친환경성을 강하게 추구할수록 소비를 하지 않는 관계가 있었다. 이에 비해 심미성과 과시성은 소비행동과 정(+)적인 관계가 있었다. 셋째, 학생들을 대상으로 소비가치에 대한 교육을 실시할 때는 주위의 친구들을 대상으로 집단적인 교육을 시켜야 효과가 클 것이라는 결과가 나왔다. 연구결과 학생들은 친구들의 영향을 많이 받고 있는 것으로 나타났기 때문이다. 넷째 학생들 중에서 용돈액수가 많을수록 절약성은 약하게, 과시성은 강하게 나타났고, 남학생이 과시적 가치를 많이 가지고 있는 것으로 나타나서, 용돈액수가 많은 학생, 특히 남학생들을 대상으로 소비자 교육을 실시할 때는 절약적 가치를 지향하도록 도와주고, 과시적 가치는 지양하도록 교육해야 할 것이다. 이 연구는 경제교육과 소비자 교육내용에 대한 합의가 이루어지지도 않은 상황에서 소비자 교육내용을 만들었고, 만들어진 개념과 청소년의 특성을 고려해서 설문을 작성하였기에 한계가 있다. 그리고 조사 대상이 중학생에 한정되었기 때문에 청소년 전체의 특성을 파악하였다고 하기는 무리가 있다. 때문에, 이 연구를 계기로 초·중·고등학생들이 학교에서 어떠한 소비자 교육을 받고 있으며. 소비에 대해서 어떠한 가치를 가지고 있는지를 파악하는 연구와, 현재 학교에서 교육받고 있는 학생들에게 보다 친숙하고 구체적인 경제교육의 내용을 구성하려는 연구가 나오기를 기대한다.
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일반대학원 > 사회과교육학과 > Theses_Master
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