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Samuel Barber의 Nocturne, op.33과 Ballade, op.46에 관한 연구

Title
Samuel Barber의 Nocturne, op.33과 Ballade, op.46에 관한 연구
Other Titles
(A) Study of Nocturne, op.33 and Ballade, Op.46 by Samuel Barber
Authors
이수영
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
Samuel BarberNocturne, op.33Ballade, op.46음악
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
다양한 양식이 공존하는 20세기에 활동한 사무엘 바버(Samuel Barber, 1910-1981)는 전통적인 형식 안에서 서정적인 선율을 노래한 신낭만주의(Neo-Romanticism)의 대표적인 작곡가이다 그는 당시의 음렬음악이나 무조음악에 비해 대중들에게 친근하게 받아들여지는 작품들을 많이 작곡한다. 본 논문의 주제인 바버의 녹턴(Nocturne, Op. 33)과 발라드(Ballade, Op. 46)는 필자의 졸업 연주회 곡으로 필자는 이 논문을 통해 곡에 대한 보다 이론적인 접근을 하고자 한다. 바버의 피아노 작품에서 나타나는 특징은 다음과 같다. 그의 작품에서는 성악적 재능으로부터 나온 서정적인 선율이 두드러지게 나타나고, 중심음(tonal center)이 있어 조성감을 느낄 수 있다. 또한, 그는 커티스 음악원에서 스칼레로(R. Scalero)로부터 배운 대위법을 비롯한 전통적인 형식을 많이 사용하며, 동기(motive)를 경제적으로 사용하여 곡을 구성한다. 그의 작품에서는 이러한 보수적인 음악 성향 외에도 헤미올라, 복합리듬 등의 다양한 리듬과 다조성(polytonality), 12음 기법(twelve-tone technique) 등의 동시대적인 요소가 나타난다. "Homage to John Field"라는 부제가 붙어있는 바버의 녹턴은 A♭을 중심음으로 하는 아르페지오의 분산화음 위에 12음 기법으로 작곡된 서정적인 선율이 나온다. 바버는 녹턴에서 조성(tonality)과 음렬(serialism)을 결합시키는데, 그는 음렬 안에 있는 몇몇 음들을 생략하거나 변화시켜 자유롭게 사용한다. 또, 바버의 녹턴은 필드의 녹턴보다는 오히려 쇼팽의 녹턴에서 더 많은 영향을 받았다. 대조적인 가운데 부분을 설정하고, 리듬적으로 자유롭게 장식된 선율을 사용하며, 선율 보다 먼저 반주음형으로 곡을 시작하고, 필드 보다 비교적 넓은 반주 음형을 사용하는 것에서 쇼팽으로 부터 영향을 받았음을 알 수 있다. 제 5회 반 클라이번 국제 피아노 콩쿨을 위해 작곡된 발라드는 그의 마지막 피아노 작품으로, 그가 '카프리콘(Capricorn)'을 떠나 매우 우울하고 불안한 시기에 작곡되어 그의 이러한 심리 상태가 반영된다. 이 곡은 반음계적인 진행(chromatic progression)이 두드러지게 나타나며, 곡 전체는 반음으로 이루어진 두 개의 동기를 기초로 구성되어있다. 또, ABA로 이루어진 각 부분은 다시 세 부분으로 나뉘어지고, 반음으로 된 두 개의 동기를 기초로 통일성 있게 짜여져 있으며, 두꺼운 화음, 복조성(bitonality), 대위법 등이 사용된다. 바버의 발라드는 쇼팽의 발라드에서처럼 하나의 요소가 곡 전체를 통하여 다양한 형태로 나타난다. 또, 이 곡은 쇼팽의 발라드보다 비교적 짧고, 보다 명확한 세 부분으로 되어있다는 점에서 브람스 발라드의 영향도 나타난다. 바버의 녹턴과 발라드, 두 곡은 3부 형식(ternary form)으로 19세기 성격 소품(character piece)을 모델로 한다. 이 두 곡은 조성의 틀 안에서 그의 서정성을 동시대 언어로 풀어나간다.;This thesis is a study of Samuel Barber's Nocturne, Op. 33 and Ballade, Op. 46. Samuel Barber(1910-1981) was the composer of the 20th-century which existed various styles together He was a representative composer of Neo-Romanticism who composed lyrical melody with traditional forms. His style was conservative, deeply rooted in traditional, formal and tonal procedures. So, his music was accepted more easily than serial music or atonal music by the public. There are characteristics of Barber's piano works. Lyrical melody is the dominant characteristic of his works, which was due to his talent, understanding of vocal music. And his music has tonal center. He uses traditional forms as well as counterpoint. So, despite extreme use of dissonance in his works, tonality is still preserved. He also used his contemporary elements, such as hemiola, polyrhythm, polytonality and twelve-tone technique, etc. Barber's Nocturne, Op. 33 subtitled "Homage to John Field" has a homophonic texture. A cantabile melodic line in the right hand is supported by a arpeggio accompaniment in the left hand. While the melody is based upon a twelve-tone row, the accompaniment is based on the well~defined tonal center(A♭). The most significant aspect of the piece is Barber's fusion of tonal and serial procedures. In the Nocturne, Barber achieves a synthesis of tonality and serialism. He has successfully combined his characteristic lyrical style with twelve-tone writing He occasionally omits or changes some notes within the row. Barber's Nocturne seems to be affected by Chopin's nocturnes rather than by Field's, Barber's Nocturne begins with a solo accompaniment figures in the left hand. The type of accompaniment figures, with its widely spaced arpeggiated figures, is much more typical in Chopin's nocturnes than those of Field. And the rhythmically free embellishment of melody is found in the nocturnes of Chopin. Barber's Ballade, Op. 46, commissioned by the Van Cliburn Foundation, for the fifth Van Cliburn International Piano Competition was composed, when he was so depressed and restless, leaving his 'Capricorn'. And his mentality was reflected in this Ballade. This Ballade was composed by chromatic progression and two motives which consisted of semi-tones. It has three parts, and each part can be subdivided into three parts. And Ballade was composed by thick harmony, bitonality, counterpoint. Barber's Ballade has compound meter (6/8) as do Chopin's, yet its three-part form is similar to the three-part form of Brahms's. And the important element of Chopin's Ballades and Barber's is the use throughout of the same idea in varied form. Barber's Nocturne and Ballade are ternary forms, which modelled a(ter the character piece of 19th-century. This two works express his characteristic lyrical style through a contemporary vocabulary in tonality.
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