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R. Schumann Fantasie Op. 17에 대한 硏究

Title
R. Schumann Fantasie Op. 17에 대한 硏究
Other Titles
(The) study on R. Schumann's Fantasie Op. 17
Authors
李薰進
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
SchumannFantasie Op. 17슈만음악
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
슈만(R. Schumann 1810-1856)의 음악은 19세기 시대적 배경과 깊은 연관을 맺고 있다. 이 시기에는 보수적 사상과 진보적 사상이 사회 전반에 걸쳐 격렬하게 대립하며 사회는 불안한 상태에 놓여 있었다. 산업혁명으로 인한 경제력의 커다란 발달은 자본주의(資本主義, Capitalism)와 사회주의(社會主義, Socialism)의 대립적 양상을 더욱 격화시켰으며 나폴레옹과 프랑스 혁명의 영향으로 국민주의(國民主義, Nationalism), 자유주의(自由主義, Liberalism), 개인주의(個人主義, Individualism)가 성행하였다. 이러한 사회적 배경은 슈만의 음악에 영향을 주어 가곡(Lied)과 다량의 성격소품(Character piece)처럼 모국어를 매개체로 음악과 문학을 밀접하게 연결하여 국민주의적 경향과 개인주의적 성격이 결합된 작품을 많이 작곡하게 하였다. 특히 문학적 소양이 높은 그에게 피아노는 자신의 감정과 상상의 세계를 나타내기 위해 가장 적절한 악기였으며 피아노 곡 중에서도 형식의 굴레를 벗어나 자유롭고 환상적인 내용을 구사하기에 적합한 환상곡(Fantasie)은 시대적 감각과 잘 어울리고 작곡가의 역량을 최대한 발휘할 수 있는 곡 중의 하나였다. 본 논문에서는 19세기 낭만주의를 대표할 만한 특징인 환상적이고 자유로운 면을 잘 나타낸 슈만의 「환상곡 작품17」(Fantasie, Op. 17」을 연구해 봄으로써 슈만의 독특한 작곡기법은 물론 그의 음악에 나타난 낭만주의적 특징을 알아내고 이해하여 본 곡의 연주에 적용하고 나아가 모든 슈만의 작품에 적용시켜 연주에 보탬이 되고자 한다. 본 연구 결과로 나타난 슈만의 「환상곡 작품17」(Fantasie, Op. 17」의 특징을 요약해 보면, 제1악장은 소나타 형식(Sonata form)이지만 고전시대 소나타 형식에 비해 형식이 확장되고 매우 자유롭게 진행된다. 제시부(Exposition), 발전부(Development section), 재현부(Recapitulation)가 모두 늘임표(fermata)에 의한 종지로 이루어져 있고 각 부분 안에서 빠르게 - 느리게 - 빠르게 로 속도(tempo) 변화가 일어나며 제1주제, 제2주제 모두가 으뜸조(tonic)로 재현되지 않는 등 관계조(key relationship)에 의하지 않은 전조(modulation)가 이루어진다. 그 밖에 딸림7화음이 많이 쓰였으며 비화성음(nonharmonic tone), 변성화음(variant chord), 당김음(syncopation), 교차리듬(cross .rhythm) 등이 효과적으로 사용되었다. 제2악장은 론도 형식(Rondo form)인데 여기에서도 론도의 기본형이 아닌 A - B - A'- C - B'- A" - B" - Coda형을 취하고 있으며 특히 종결구(Coda) 부분은 주제적 성격 중 슈만 특유의 리듬 형태만을 이용하여 론도 형식을 변형시키고 있다. 또한 제2악장에는 슈만 특유의 리듬 형태, 즉 점리듬(dotted rhythm)의 연속적 표현, 점리듬(dotted rhythm)과 당김음(syncopation)의 이중 효과의 연속적인 쓰임 등이 주도적으로 계속하여 나타나며 대위법적 기법이 많이 쓰였다. 제3악장은 소나티나 형식(Sonatina form)으로 고전시대 소나타 제3악장의 빠르게 (Allegro)에서 벗어나 제1, 2악장과는 대조적으로 느리고 꿈을 꾸는 듯한 몽상적인 분위기를 가지고 있다. 전체적으로 펼침 화음(arpeggio)과 셋잇단음표(triplet)형태의 리듬으로 일관되어 있고 재현부에서 제1주제가 생략되어 나타나는 등 매우 자유로운 형식을 가진다. 이와 같이 슈만의 「환상곡 작품17」(Fantasie, Op. 17」은 형식의 화장과 독특한 작곡양식으로 고전주의의 정규적인 틀에서 벗어나 많은 변화를 주고 있음으로써 낭만주의 음악의 완성된 경지를 잘 보여주고 있다.;R. Schumann(1810-1856)'s works were closely related to the social background of 19th century Europe. With conservatives and radicals pitted against each other, the world at large was in unrest at that times. The rapid economic growth, with the industrial revolution aggravated the conflict between Capitalism and Socialism. What is more, Napoleon and French Revolution stirred up nationalism, liberalism, and individualism. Influenced by all those social background, R. Schumann's works were closely related to the German literature and they were full of nationalistic and individualistic ideals in his songs and numerous character pieces. Specially his literary minds led him to express his feelings and his fantastical world on piano. Out of all, "Fantasie" best expressed the freedom and fantasy, proper with the time and showing his capability to the full. Thus on this thesis, Fantasie, Op. 17 of R. Schumann, which represents 19th century's Romanticism for its fantastical and free mind will be discussed. This will focus on the Romantic influence to his works. as well as characteristic of his compositional technique. This will help us to perform this works and eventually it can be applied to the performance of all his music. The characteristics of Fantasie Op. 17 : The 1th movement is in sonata form, but it is broader and freer than that of the Classical period. The exposition, development section and recapitulation are all end-marked by fermata. And each part changes its tempo in fest-slow-fest form. The 1st theme and the 2nd theme both do not appear in tonic, and the modulation is formed without key relationship. Other than the thing, dominant seventh chord is most frequent, with variation of nonharmonic tone, variant chord, syncopation rhythm, and cross rhythm. The 2nd Movement is rondo form which is not conventional and it takes A - B - A - C - B' - A' - Coda form. Especially this Coda brings changes on the rondo form with R. Schumann's unique rhythm in its thematic characteristics. And Schumann's unique rhythmic form - the continuous expression of dotted rhythm and the double effect with the syncopation rhythm and dotted rhythm - appears continually in the 2nd Movement. Also with too much contrapuntal techniques. The 3rd Movement is sonatina form, which is escaped from the Classical Sonata's 3rd Movement that takes the allegro. As opposed to the 1st and 2nd Movement, the ambience is slow and dreamy. Overall, it is very open form with consistent arpeggio and triplet rhythm and with the omission of the 1st theme in the recapitulation. Thus R. Schumann's Fantasie, Op. 17 is unconventional and variated from the establishment of its time with broader form and unique composing method and it shows perfectly what Romanticism music really is.
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