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R. 슈만의「크라이슬레리아나(Kreisleriana), Op.16」에 관한 연구

Title
R. 슈만의「크라이슬레리아나(Kreisleriana), Op.16」에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on 「Kreisleriana, Op.16」by Robert schumann
Authors
고희정
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
R. 슈만크라이슬레리아나Kreisleriana
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This thesis is a study of 「Kreislenana, Op. 1 6」 by Robert Alexander Schumann(1810-1856), which was a part of the repertoires of this writer's recital for the completion of Master's degree. The purpose of this study is to help in playing the 「Kreislenana, Op. 1 6」 through more accurate interpretation by looking into the languages of R. Schumann's piano music as they relate to the particular features of 「Kreislenana, Op. 1 6」. Robert Alexander Schumann, a leader of romanticism music in 19 Century, under the influence of literary authors of his times, took efforts to express literary lyricism in his music. Schumann thought that music was emotional, literary and autobiographical. So one impression was expressed in each of his musical pieces by a sensual melody, and this aspect was revealed clearly throughout the form of his Character Pieces. His Character Pieces were based on the afflatus getting in the literatures and most of them were composed of ternary forms of ABA. The middle part had a contrastive character sometimes entering two or three times in the case of larger scale music. And each piece of music has its descriptive title with suites, or the main title, givinge a hint for the entire piece. In the aspect of tonality, a frequently altered tonality, a successive progression in the chromatic scale and a dissonant chord arrangement by the pedal made tonality indistinct and made a mysterious melody. In chords, it made an effect by using the altered chord, the ninth cord and the compound chord organization, concentrated on the traditional triad. The rhythm was influenced by a Polonaise and used syncopation, polyrhythm and cross rhythm had a good command of hard rhythm by a irregular accent, a sforzando and a dot rhythm. The important point in Shumann's Character Piece was the characteristic contrast. It was showed remarkably on the most music, besides, two-sided character of the fast and violent Florestan character and the meditative Eusebius created the descriptive atmosphere. This thesis analyzed 「Kreislenana, Op. 1 6」 among his Character Piece, which was composed of 8 short pieces of music which show his inside thing. Each tonality turned around in traditional fifth cord concentrating b major and g minor, and was composed trial form or Rondo. In rhythm, the same rhythmic phrase was used consistently in order to clear contrast. Each piece of music had a contrast in character, Florestan and Eusebius. This feature is revealed in not only between many types of music but also in the contrasts between the parts in one piece of music. Tempo formed a contrast taking turns of the fast and the slow, and repeated a phrase of diminutive closing section of first subject or perfect whole phrases by the romantic method of reflection like dream. Shumann was valued as a composer who made progress in the tradition of F. Schubert, and the appearance of his deep and particular sentiment clearly revealed in the Character Pieces which were a genre of romanticism music, and greatly affected the posterity's composer.;본 논문은 본인의 석사 과정 이수를 위한 졸업 연주회 곡목중 하나인 슈만(Robert Alexander Schumann 1810-1856)의 「크라이슬레리아나, Op. 16)」 에 관하여 연구한 것이다. 본 논문은 슈만의 피아노 어법과 「크라이슬레리아나, Op. 16」의 특징을 살펴봄으로써 보다 정확한 악곡 해석에 의한 연주에 도움을 주는 것을 목적으로 한다. 예술에서의 낭만주의는 18세기 사회 전반을 지배하던 이성을 중심으로 한 고전주의의 반발에서 나왔으며, 이렇게 시작된 낭만주의 음악의 본성은 음악의 내적, 외적 원천으로부터 끊임없이 새로운 재료들을 흡수하고, 예술간의 상호 융합의 경향이 나타나게 되었는데 특히 문학과 다른 예술 분야와의 밀접한 융합이 이루어지게 되었다. 슈만은 이 시대의 어느 작곡가보다도 낭만주의 문학과의 연관이 깊은 사람으로서 바이런(George Cordon Noel Byron 1788-1824), 장 파울 리히터(Johann Paul Friedrich Richter 1763-1825), 호프만(Ernst Theodor Amadeus Hoffmann 1776-1822)과 같은 문인의 작품들에서 받은 문학적 영감이 그의 작품에 나타나고 있으며 이러한 양상은 성격적 소품(Character Piece)의 형식을 통해 가장 잘 드러나고 있다. 이는 고정된 형식의 굴레에서 벗어나고자 하는 시대적 분위기가 음악 예술에 유입되면서 순수 음악과 음악 외적인 요소인 문학과 회화적인 것을 연결짓는 장르이기 때문이다. 본 논문에서는 슈만의 음악세계와 그의 피아노 음악의 특징을 연구하였으며 작품 「크라이슬레리아나, Op. 16)」 에 나타난 형식, 화성, 조성, 리듬, 선율 등을 중심으로 한 분석을 통해 다음과 같은 특징을 알 수 있었다. 이 곡의 형식은 주로 대부분 낭만시대의 전형적인 3부 형식(ABA')이나 론도풍의 형식으로 이루어져 있고 주제와 삽입구가 교대로 나옴으로 대조와 통일로써 전체적으로 하나의 통일된 곡을 구성하고 있다. 이와 같은 구성은 슈만이 플로레스탄(Florestan)과 오이제비우스(Eusebius)의 대비된 성격을 빌어 자신의 본성에 숨어 있는 양면성을 나타냈는데, 빠르기, 다이나믹, 분위기의 대조를 통해 이를 표현하였다. 조성과 특징적인 리듬음형을 포함한 주제 선율이 곡 전체의 통일감을 주기위해 쓰이는데 조성의 사용에 있어서는 B^(♭)장조가 중심이 되어 관계조인 g단조나 d단조가 주로 쓰였다. 주제 동기의 동형진행이 많이 쓰이며 특히 리듬에 있어서는 단순한 리듬 및 당김음과 셋잇단음표, 부점리듬, 헤미올라(hemiola) 리듬이 주로 사용되었다. 대비의 효과를 위하여 잦은 전조나 다양한 화성의 변화를 사용하였는데, 화성은 3화음 이외에 반음계적인 화성과 감 7화음 등이 사용되었다. 「크라이슬레리아나, Op. 16)」 은 슈만의 독특한 음악 어법을 통해 슈만 자신의 감정 세계와 더불어 낭만음악의 특징을 잘 나타낸 곡이라 하겠다.
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