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우리나라 유아의 일상생활에 대한 연구

Title
우리나라 유아의 일상생활에 대한 연구
Other Titles
(A) study on the daily life of a child in Korea
Authors
김현정
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 유아교육학과
Keywords
우리나라유아일상생활daily life유아교육
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 현재 우리나라 유아들의 일상생활 모습을 구체적으로 밝혀내고 부모의 사회경제적 지위·어머니의 취업유무·생활지역·유아의 연령·어머니의 양육불안 등과 같은 생태학적 변인이 유아의 일상생활에 어떻게 반영되는지 분석하는 데에 연구목적을 두었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 전국의 3·5세 유아들 2,350명과 그 어머니들을 대상으로 그들의 하루일과 활동을 묻는 설문지와 어머니의 양육불안을 묻는 설문지를 통해 조사 연구를 수행하였다. 연구결과, 우리나라 유아들의 전반적인 일상생활은 대체적으로 어머니의 도움과 관리 하에 이루어지고 있었다. 그리고 우리나라 유아들의 일상생활에 텔레비젼/비디오/컴퓨터가 놀이 종류로서, 생활의 일부로서 자리를 잡고 있었다. 일부 유아들의 경우 이러한 활동들에 과도한 시간을 할애하고 있었으며 성인의 감독이나 지도없이 사용하고 있는 것으로 나타났다. 또한 본 연구 결과 연구 대상 유아들의 73%가 현재 조기교육을 받고 있었으며, 조기교육을 받고 있는 유아들의 53%가 2가지 이상을 받고 있었다. 그 종류는 주로 학습지, 예체능 관련 과목이었으며, 비용은 5-10만원을 지출하는 가정이 가장 많았다. 또한 생태학적 변인에 의해서도 유아의 하루일과 일상생활 양상이 다르게 나타났다. 이 중 유아의 연령 변인이 하루일과 일상생활에 가장 큰 영향을 미쳤으며, 그 다음으로 부모의 사회경제적 지위, 어머니의 취업유무, 생활지역, 어머니의 양육불안 순으로 유아의 하루일과 일상생활에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 먼저 오전에 이루어지는 신변처리 활동은 주로 어머니의 취업유무와 유아의 연령에 따라 가장 많은 차이가 나타났으며, 교육기관 관련 활동도 어머니의 취업유무와 유아의 연령에 따라 가장 많은 차이가 나타났다. 방과후 활동은 부모의 사회경제적 지위, 어머니의 취업유무, 유아의 연령에 따라 가장 많은 차이가 나타났으며, 친구관계 및 바깥놀이는 유아의 연령이 가장 큰 차이를 야기하는 변인이었다. 그리고 전자매체 활동들은 유아의 연령에 따라 가장 큰 차이가 나타났으며, 부모의 사회경제적 지위에 따라서도 큰 차이가 나타났다. 조기교육 활동은 부모의 사회경제적 지위 및 유아의 연령에 따라서 가장 큰 차이가 나타났으며, 저녁이후 활동은 유아의 연령에 따라, 아버지와의 관계는 어머니의 양육불안에 따라 가장 큰 차이가 나타났다. 이상에서 살펴본 대로 본 연구는 전국의 유아와 어머니들을 대상으로 한 대단위 표집을 사용하여 연구결과의 일반화 가능성을 높였으며, 다양한 생태학적 변인들에 따른 일상생활의 차이를 분석함으로써 우리사회 내에 존재하는 하위 문화가 유아의 삶에 어떠한 영향을 미치는지 이해하는 데에 기여하고자 하였다. 또한 유아의 하루 일과를 통한 일상생활을 구체적으로 밝혀냄으로써 우리나라 유아들의 현재 발달 과정을 탐색하고자 하였다. 마지막으로 다양한 생태학적 변인들이 실제 유아들의 일상생활에 어떠한 양상으로 반영되는지 탐색한 본 연구 결과는 현대 우리나라 유아들과 어머니들의 변화된 삶을 이해하는 데에 중요한 지표가 될 것이며, 사회 및 여성·유아를 위한 교육과 정책 분야의 장기적 계획을 수립하는데 기초 자료로 활용될 수 있을 것이다.;The purpose of this study is to find out the specific daily schedule of a child and to discover the impacts of ecological factors on the daily life of a child. The scope of ecological factors in this paper includes socio-economic status, mother employment, living area, age of child, maternal anxiety about child rearing. To this end, 2,350 mothers were interviewed with a questionnaire asking about the daily schedule and the maternal anxiety about child rearing. The results disclose following points. First, primary care for a child's daily life has been administerd and monitored by his mother. Second, watching TV or Video and doing computer are found to be the major types of activity in a child's daily life. Some children are reported to spend excessive time on one of these activities even without any guidance or monitor by adults. Third, 73% of the children interviewed has had extra private education, 53% of whom more than two kinds. The most popular items of extra private education are home-study worksheets, arts or health subjects. The cost for the extra private education ranges from KW 50,000 to KW 100,000. The study also reveals that the aspects of a child's daily life are largely subject to the ecological factors. The most prominent variable is age of a child. The socio-economic status of his parents, mother's employment, living area and maternal anxiety about child rearing are the influencing factors in its order on the daily life of a child. Personal caring activities in the morning is found to be mostly dependent on the mother's employment and a child's age. The degree of education activity has been decided by mother's employment and a child's age. Determinant factors for after-school activities are socio-economic status of parents, mother's employment and a child's age. Age of a child is the most important criterion for the friend relationship and outdoor play. The amount of electronic media activity is determined both by socio-economic status of parents and by a child's age. The quality of evening activity is controlled by a child's age. The quality of relationship with a father is much influence by maternal anxiety about child rearing. This research has attempted to increase opportunity for generalizing research results by using a large-scaled population of children and mothers across the country. The research has analyzed the ecological factors collected from interviews to find out differences in daily life of each child. The result of analysis will enhance understanding on how infra-structure of Korean society affects the daily life of a child in its society. The daily schedule of a child clarified through this research will also show the contemporary developmental status of Korean children. The results of this study on the influence of ecological factors on the daily life of a child will be crucial indications of changes in the life of children and mothers in contemporary Korea. The research results can also be utilized as the fundamental material for establishing the long-term plan for the motherhood policy and for the childhood education.
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일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Ph.D
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