View : 648 Download: 0

朝鮮後期 十六羅漢像에 對한 硏究

Title
朝鮮後期 十六羅漢像에 對한 硏究
Other Titles
(A) Study on the 16th Arhat sculpture the latter half of the chosun dynasty
Authors
趙恩廷
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 미술사학과
Keywords
조선후기십육나한상미술사
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
本 硏究는 朝鮮後期에 제작된 것으로 추정되는 松廣寺, 玉泉寺, 泉隱寺, 通度寺, 梵魚寺의 十六羅漢像을 대상으로 朝鮮後期 十六羅漢像의 樣式的 特徵과 이에 따른 年代를 구분하고,彫刻史的 意義를 밝혀봄으로써 佛敎彫刻의 독특한 분야인 羅漢像의 硏究에 一助를 기하고자 한다. 본래는 석가모니의 직계제자만을 일컫던 Arhat은 後代에 阿羅漢果를 얻은 스님이 많아지게 되어 16나한, 18나한, 500나한 등으로 무리지게 되기도 하였으며, 高僧 등 존경을 받을 만한 스님들도 羅漢 이라고 稱하게 되었다. 「法住記」에 소개된 16나한은 釋迦가 入滅하신 후 彌勒佛이 이 세상에 나실 때까지 衆生을 濟度하고 佛法을 지키는 임무를 지니고 있다. 이 존자들의 명칭은 제 1존자 보도나발라타도, 제 2존자 迦諾迦伐蹉, 제 3존자 가낙가발리타도, 제 4존자 蘇頻陀, 제 5존자 諾距羅, 제 6존자 誤陀羅, 제 7존자 迦理迦, 제 8존자 벌도나불다나, 제 9존자 戌博迦, 제 10존자 半託迦, 제 11존자 나첩나, 제 12존자 那伽犀那, 제 13존자 因揭陀, 제 14존자 伐那婆斯, 제 15존자 阿氏多, 제 16존자 注茶半託迦이다. 이들은 나름대로 재미있는 逸話를 지니고 있어 大衆과 템게 친해져 인기가 높았으며, 圖像도 다른 佛敎像들과는 달리 자유로운 면을 지니고 있다. 中國에서 羅漢信仰이 盛行한 것은 五代이후 唐과 宋에서 였는데, 우리나라는 高麗時代에 매우 극성함을 보여 빈번한 羅漢齋나 五百 羅漢齋의 거행이 있었다. 그러나 현재 남아있는 十六羅漢像들은 朝鮮後期의 것으로 壬·胡亂 後의 활발한 佛事와 禪完의 유행결과로 이해되는데, 사회적으로 억압받던 佛敎가 國難을 타개하는 데 큰 역할을 함으로 해서 얻어진 상황이었다. 이때의 佛敎思想은 民衆的이라 하겠는데, 이러한 요소가 불교미술에서도 강하게 드러난다. 특히 十六羅漢像은 친밀함을 느낄 수 있기 때문에 일반인들에게 인기가 높고, 스님들에게 있어서도 修行의 모범이 되는 존재로 많은 제작을 이루었을 것이다. 이러한 시대적 배경하에 제작된 5개 寺刹의 十六羅漢像은 조선후기에서도 초엽의 자유롭고 사실적인 수법에서 점차 圖式化되고 硬化되어 가는 특징을 보인다는 추론하에, 17세기 초의 十六羅漢像으로 松廣寺의 것을, 이후 18세기 중반이후 19세기 이전까지의 것으로 玉泉寺와 隱隱寺의 十六羅漢像으로 樣式的 변천에 따라 시대를 구분하여 보았다. 이후 18세기말·19세기초엽경의 것으로는 通度寺의 十六羅漢像, 朝鮮朝 最末期의 것으로 梵魚寺의 十六羅漢像으로 編年하였다.;This study about the 16th Arhat of Songkwangsa, Choˇneunsa, Tongdosa, Okchoˇnsa, Poˇmoˇsa temple to acknowledge stylistic aspects and distinguish the chronolic for them, were seemed to be worked, as search for the meaning on sculptural history , and I'm planning to give a word to study on Arhat in Buddhistic sculpture, specificational field. First, is called Arhat as the direct disciple of Buddha, but they had been becoming a group of 16 Arhat and 18 Arhat or 500 Arhat, on behalf of increasing priest to get the phala of Arhat (阿羅漢果). In later centuries, specially, respectable priest and who is classified high level priest is called Arhat. And but 16th Arhat had been presented the sutra ''Poˇbjuki" and after Buddha had died, they who called 16th priests got responsibility of saving people and keeping the law of Buddha. They are named that the first priest Pindola-brarad vaja, second priest Kanaka-vatsa, third priest Kanakabharaduaja, fourth priest Subinda, fifth priest Nakula, sixth priest Bhadra, seventh priest kalika, eighth priest Vajraputra, ninth priest Jivaka, tenth priest Pantaka, eleventh priest Rahula, twelfth priest Nagasena, thirteenth priest Angada, fourteenth priest Vanavasi, fifteenth priest Ajita, Sixteenth priest Cudapanthaka. Each of them has a interesting episode, was getting to familiar with people and was popular especially the iconography which had a view of free compare with different Buddhistic sculptures. In Chins, there were expanded of trust in Arhat Buddha in dynasty of Tang and dynasty of Song, since 5 Conturies. In Korea, there were becoming extreme on Arhat Buddha in dynasty of Koryoˇ, were held Ceremony of Arhat or Ceremony of 500 Arhat. But present 16th Arhat sculpture left were, in the latter half of the Chosoˇn dynasty, were understood the consequence of popular Jenism and lively Buddhism's working after double wars and that was compulsoried Buddhism on social to got a sort of social events to make a big role to save terrible country war. They said that Buddhistic thought was able to popular one, and then, was presented strong about Buddhism Art. Especially, because people were interested in 16th Arhats and they were much popular to general people highly, regarding to priests, be sculpturing 16th Arhat a lot, as discipline the extreme themselves. Under centural back ground, had worked 16th Arhats sculpture in the five temples, and they were expecting to be seen aspect more getting hardening and diagrammatic out of free and actual skill in the early part of the 18th century. I've distinguished them in accordance with stylistic changing among the Songkwangsa temple's 16th Arhat sculpture in the early part of 17th century and Okchoˇnsa temple, Choˇneunsa temple's 16th Arhat from middle part of 18thcentury to the latest of 18th century. After that comment, I've classified chronological in to Tondosa temple's 16th Arhat from latest of 18th century to the earlest of 19th century and Poˇmoˇsa temple's 16th Arhat in the end part of century as to dynasty of Chosoˇn.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE