View : 68 Download: 0

L. v. Beethoven cello sonata op.5, no.2 in g minor의 작품 연구

Title
L. v. Beethoven cello sonata op.5, no.2 in g minor의 작품 연구
Other Titles
(A) Study on l.v. Beethoven sonata for cello and piano op.5 no.2
Authors
김혜진
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
베어토벤생애작품피아노소품
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Ludwig van Beethoven(1770∼1827) is believed in the view of musical history as a composer who worked during the stage of transition from the classcism to the romanticism. Between 1796 and 1815, Beethoven composed five Cello Sonatas. Generally, his ceool sonata can be classified into his own peculiar period of style. Therefore, Op.5 No.1&2 which was composed in 1796 is supposed to fall in his first period. Op.69 which was created through 1807 and 1808 goes to his second period. And Op.102 No. 1&2 of 1815 is in the late second period. The difference of the personal period gives each sonata its own characteristic. Especially in the terms of form, diverse forms were rendered such as a sonata - a rondo - and a three part form. Quite distinctively, the early sonatas employed slow introductions influences by Haydn and the late sonatas applied an introduction of fugato which is considered as a romantique technique. Throughout the thesis, Ludwig van Beethoven’s Cello sonata Op.5 No.2 has been analyzed along with his life, and social environment of his age. The Cello sonata Op.5 No.2 imitates a classical style and form of Haydn and Mozart, but it still shows Beethoven’s own technique unique. This sonata consists of two movements, which of the first has a form of sonata - allegro in g minor with slow introduction, and the second has a rondo form in G Major. In this opus, the development part of the first movement is relatively short and monotonous than the exposition one, differently form Beethoven’s late works, and the whole harmonic structure follows classical tradition which is mainly made up with the main triads.;L. v. Beethoven(1770-1827)은 F. Schubert와 함께 고전주의에서 낭만주의의 문을 열어준 중요한 작곡가라고 할 수 있다. 그의 작품은 시대적으로 보아 그가 처했던 시기적인 변화 즉, 고전시대 말기와 낭만시대 초기에 걸쳐서 작곡되었기 때문에 각기 그 특성을 달리하고 있다. Beethoven은 1796년과 1815년에 걸쳐 5곡의 Cello Sonata를 작곡하였다. 일반적으로 그의 Cello Sonata는 Vincent d'Indy에 의하여 그의 작품 경향을 3기로 나누어 볼 때 Op.5 No. 1&2는 제1기(imitation)에 작곡되었고, Op.69와 Op.102 No.1&2 는 제2기(externalization)에 작곡되었다. 이 두 시기에 작곡되어진 Cello Sonata들은 음악양식에 있어서 리듬이나 대위법이 복잡해지고 전조가 대담해지는 등의 제3기의 작품들과는 달리, 주로 고전적인 틀과 내용을 바탕으로 작곡되었다. 그러나 제1기에 작곡된 곡들에서는 '동기를 전개시키는 기법' 및 '서정적인 선율'로 Beethoven특유의 개성이 나타나고 있으며, 제2기에 작곡된 곡들에서는 Piano의 음역이 확대되어 풍부한 음향이 나타나는 것과 Cello의 화려한 음색이 특징적으로 나타난다. 본 논문에서는 L. v. Beethoven의 Cello Sonata 작품들 중 Op.5 No.2를 연구하였으며, 이 작품의 분석과 아울러 L. v. Beethoven의 생애와 그의 Cello Sonata들의 음악적 특징을 살펴보았다. Cello Sonata Op.5 No.2는 Haydn과 Mozart의 고전주의 양식과 형식을 모방하면서 Beethoven 특유의 개성적인 기법이 나타난다. 이 Sonata는 두 악장으로 구성되어 있으며, 1악장은 g minor의 느린 서주부를 갖은 Sonata-Allegro형식으로 되어있고, 2악장은 G Major Rondo 형식으로 이루어져 있다. 이 작품은 Beethoven 후기의 작품들과 달리 1악장에서는 발전부가 제시부에 비해 길이가 짧고 단조로우며, 전체적인 화성조직은 주요 3화음을 중심으로 이루어져 있는 형식 고전주의의 전통을 따르고 있다.;L. v. Beethoven(1770-1827)은 F. Schubert와 함께 고전주의에서 낭만주의의 문을 열어준 중요한 작곡가라고 할 수 있다. 그의 작품은 시대적으로 보아 그가 처했던 시기적인 변화 즉, 고전시대 말기와 낭만시대 초기에 걸쳐서 작곡되었기 때문에 각기 그 특성을 달리하고 있다. Beethoven은 1796년과 1815년에 걸쳐 5곡의 Cello Sonata를 작곡하였다. 일반적으로 그의 Cello Sonata는 Vincent d'Indy에 의하여 그의 작품 경향을 3기로 나누어 볼 때 Op.5 No. 1&2는 제1기(imitation)에 작곡되었고, Op.69와 Op.102 No.1&2 는 제2기(externalization)에 작곡되었다. 이 두 시기에 작곡되어진 Cello Sonata들은 음악양식에 있어서 리듬이나 대위법이 복잡해지고 전조가 대담해지는 등의 제3기의 작품들과는 달리, 주로 고전적인 틀과 내용을 바탕으로 작곡되었다. 그러나 제1기에 작곡된 곡들에서는 '동기를 전개시키는 기법' 및 '서정적인 선율'로 Beethoven특유의 개성이 나타나고 있으며, 제2기에 작곡된 곡들에서는 Piano의 음역이 확대되어 풍부한 음향이 나타나는 것과 Cello의 화려한 음색이 특징적으로 나타난다. 본 논문에서는 L. v. Beethoven의 Cello Sonata 작품들 중 Op.5 No.2를 연구하였으며, 이 작품의 분석과 아울러 L. v. Beethoven의 생애와 그의 Cello Sonata들의 음악적 특징을 살펴보았다. Cello Sonata Op.5 No.2는 Haydn과 Mozart의 고전주의 양식과 형식을 모방하면서 Beethoven 특유의 개성적인 기법이 나타난다. 이 Sonata는 두 악장으로 구성되어 있으며, 1악장은 g minor의 느린 서주부를 갖은 Sonata-Allegro형식으로 되어있고, 2악장은 G Major Rondo 형식으로 이루어져 있다. 이 작품은 Beethoven 후기의 작품들과 달리 1악장에서는 발전부가 제시부에 비해 길이가 짧고 단조로우며, 전체적인 화성조직은 주요 3화음을 중심으로 이루어져 있는 형식 고전주의의 전통을 따르고 있다.;Ludwig van Beethoven(1770∼1827) is believed in the view of musical history as a composer who worked during the stage of transition from the classcism to the romanticism. Between 1796 and 1815, Beethoven composed five Cello Sonatas. Generally, his ceool sonata can be classified into his own peculiar period of style. Therefore, Op.5 No.1&2 which was composed in 1796 is supposed to fall in his first period. Op.69 which was created through 1807 and 1808 goes to his second period. And Op.102 No. 1&2 of 1815 is in the late second period. The difference of the personal period gives each sonata its own characteristic. Especially in the terms of form, diverse forms were rendered such as a sonata - a rondo - and a three part form. Quite distinctively, the early sonatas employed slow introductions influences by Haydn and the late sonatas applied an introduction of fugato which is considered as a romantique technique. Throughout the thesis, Ludwig van Beethoven’s Cello sonata Op.5 No.2 has been analyzed along with his life, and social environment of his age. The Cello sonata Op.5 No.2 imitates a classical style and form of Haydn and Mozart, but it still shows Beethoven’s own technique unique. This sonata consists of two movements, which of the first has a form of sonata - allegro in g minor with slow introduction, and the second has a rondo form in G Major. In this opus, the development part of the first movement is relatively short and monotonous than the exposition one, differently form Beethoven’s late works, and the whole harmonic structure follows classical tradition which is mainly made up with the main triads.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE