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S. Prokofiev의 piano sonata no.2 op.14에 관한 연구

Title
S. Prokofiev의 piano sonata no.2 op.14에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on S.Prokofiev's Sonata No.2 in d minor, op.14
Authors
방지영
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
프로코피에프피아노피아노소나타1악장
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Sergey Prokofiev(1891∼1953)는 러시아의 작곡가이자 피아니스트로서 20세기의 현대음악에 큰 공헌을 하였다. 그가 활동할 즈음엔 시대적으로 러시아가 혁명과 전쟁 등으로 매우 혼란한 시기였다. 그로 인해 그는 고국을 떠나 미국과 파리 등지에서 망명 생활을 하며 작곡활동을 하게 된다. 그러나 결국은 그의 고국인 러시아로 돌아와 러시아 음악 발전에 중요한 역할을 하게 된다. 프로코피에프는 피아노 작품을 통해 기존에 느끼지 못했던 새로운 요소를 통해 자신만의 색채로 많은 작품을 남겼다. 그 중에 본 논문에서는 그가 남긴 9개의 Piano sonata 가운데 초기에 작곡한 제2번 d단조, op.14를 분석하고 연구해 보고자 한다. 제2번 d단조 op14에서는 근의 음악을 구성하는 다섯가지 요소인 고전적, 혁신적, 동력적, 서정적, 해학적 요소들을 각각 그 특징들을 느낄 수 있다. 이 곡의 형식은 4개의 악장으로 구성되어져 있으며 1악장과 4악장은 고전 소나타의 형식을 갖추고 있으며, 2악장은 고전소나타와 달리 스케르쪼(scherzo)의 악장이 3악장은 느린 악장으로 되어있다. 이 작품을 통해 단순한 리듬(rhythm)의 반복, 당김음(syncopation), 많은 오스티나토(ostinato)의 사용, 엑센트, 불협화음, 잦은 전조, 복조성(poly-tonality), 다조성(multi-tonality) 등 새로운 시도를 하는 반면 고전소나타 형식을 거의 고수하였음을 알 수 있다. 프로코피에프는 20세기의 러시아음악뿐 아니라 더 나아가 현대 피아노 음악에 새로운 시도와 함께 큰 발전과 공헌하였음을 다시금 증명해 주고 있다.;Sergey Prokofiev(1891 - 1953), an influential Russian composer and pianist, contributed significantly to the modern 20th-century music. As Russia was in confusion with its war and revolution in his time, he remained intermittently out of Russia, in America and then in Paris, and continued his career there. However, he finally returned to his homeland and played an important role in developing Russian music. Prokofiev, in piano music, composed many works in his own color with unconventional elements. Among his nine piano sonatas, in this thesis, I will analyze and study one of his early work, piano sonata No.2 d-minor, op.14. In this piano sonata No.2 d-minor, op.14, we can feel the characteristics of the five elements - traditional, unconventional, dynamic, lyric and humorous elements - which form his music. This work consists of four movements. The first movement and the fourth movement follow the traditional sonata format, yet the second movement is made in scherzo which is different form traditional sonata, and the third movement is made in slow. Through this work we can see that he made new attempts such as the repetition of simple rhythm, syncopation, many use of ostinato, accent, discord, frequent modulation, poly-tonality 0and multi-tonality, however, on the other hand, he still follow the traditional sonata format. All this prove once again that Prokofiev contributed significantly not only to the 20th-century Russian music but also to the development of the current piano music through his new attempts.;Sergey Prokofiev(1891∼1953)는 러시아의 작곡가이자 피아니스트로서 20세기의 현대음악에 큰 공헌을 하였다. 그가 활동할 즈음엔 시대적으로 러시아가 혁명과 전쟁 등으로 매우 혼란한 시기였다. 그로 인해 그는 고국을 떠나 미국과 파리 등지에서 망명 생활을 하며 작곡활동을 하게 된다. 그러나 결국은 그의 고국인 러시아로 돌아와 러시아 음악 발전에 중요한 역할을 하게 된다. 프로코피에프는 피아노 작품을 통해 기존에 느끼지 못했던 새로운 요소를 통해 자신만의 색채로 많은 작품을 남겼다. 그 중에 본 논문에서는 그가 남긴 9개의 Piano sonata 가운데 초기에 작곡한 제2번 d단조, op.14를 분석하고 연구해 보고자 한다. 제2번 d단조 op14에서는 근의 음악을 구성하는 다섯가지 요소인 고전적, 혁신적, 동력적, 서정적, 해학적 요소들을 각각 그 특징들을 느낄 수 있다. 이 곡의 형식은 4개의 악장으로 구성되어져 있으며 1악장과 4악장은 고전 소나타의 형식을 갖추고 있으며, 2악장은 고전소나타와 달리 스케르쪼(scherzo)의 악장이 3악장은 느린 악장으로 되어있다. 이 작품을 통해 단순한 리듬(rhythm)의 반복, 당김음(syncopation), 많은 오스티나토(ostinato)의 사용, 엑센트, 불협화음, 잦은 전조, 복조성(poly-tonality), 다조성(multi-tonality) 등 새로운 시도를 하는 반면 고전소나타 형식을 거의 고수하였음을 알 수 있다. 프로코피에프는 20세기의 러시아음악뿐 아니라 더 나아가 현대 피아노 음악에 새로운 시도와 함께 큰 발전과 공헌하였음을 다시금 증명해 주고 있다.;Sergey Prokofiev(1891 - 1953), an influential Russian composer and pianist, contributed significantly to the modern 20th-century music. As Russia was in confusion with its war and revolution in his time, he remained intermittently out of Russia, in America and then in Paris, and continued his career there. However, he finally returned to his homeland and played an important role in developing Russian music. Prokofiev, in piano music, composed many works in his own color with unconventional elements. Among his nine piano sonatas, in this thesis, I will analyze and study one of his early work, piano sonata No.2 d-minor, op.14. In this piano sonata No.2 d-minor, op.14, we can feel the characteristics of the five elements - traditional, unconventional, dynamic, lyric and humorous elements - which form his music. This work consists of four movements. The first movement and the fourth movement follow the traditional sonata format, yet the second movement is made in scherzo which is different form traditional sonata, and the third movement is made in slow. Through this work we can see that he made new attempts such as the repetition of simple rhythm, syncopation, many use of ostinato, accent, discord, frequent modulation, poly-tonality 0and multi-tonality, however, on the other hand, he still follow the traditional sonata format. All this prove once again that Prokofiev contributed significantly not only to the 20th-century Russian music but also to the development of the current piano music through his new attempts.
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