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Johann Pachelbel Magnificat fugen에 관한 분석 연구

Title
Johann Pachelbel Magnificat fugen에 관한 분석 연구
Other Titles
(A) Study on magnifical fugues by johann pachelbel
Authors
이성희
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
푸가기법바하기법분석
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 17세기의 독일 작곡가인 파헬벨(Johann Pachelbel, 1653-1706)의 마그니피카트 푸가(Magnificat fugen)를 중심으로 연구, 분석함으로써 그의 오르간음악을 이해하는데 궁극적인 목적을 두었다. 1650년부터 1750년에 이르는 기간은 로마 가톨릭과 북부 프로테스탄트가 대립되는 시기였다. 독일에서는 지역에 따라 나뉘어 두 교회가 발전하게 되는데, 그가 태어난 남부독일은 가톨릭교회가 많았고, 젊은 시절 활동했던 중부독일은 프로테스탄트교회가 더 많았다. 그리하여 파헬벨의 음악에는 두 지역의 특성이 자연스럽게 나타난다. 파헬벨의 음악은 교회 예배를 위한 음악이 대부분이며, 기존의 전통적인 양식과 남부독일과 중부독일에서 영향받은 양식으로 다양한 형식의 곡을 작곡하였다. 그의 오르간 작품은 크게 자유형식의 곡과 전례적인 곡으로 나눌 수 있다. 자유형식의 곡은 남부지방의 가톨릭 예배 음악의 영향을 받아 작곡한 작품으로 토카타, 리체르카레, 판타지, 푸가, 샤코나가 있다. 전례적인 곡은 중부지방의 프로테스탄트 예배 음악의 특성이 반영된 작품으로 코랄을 기초로한 작품과 「마그니피카트 푸가」가 있다. 코랄을 기초로한 작품은 다양한 형식으로 작곡되었는데, 그 중 특징적인 형식은 2성부형식(Bicinium), 멜리스마틱(Melismatic)형식, 선모방 형식, 푸가 형식, 통합된 형식이다. 「마그니피카트 푸가」는 모두 94곡으로 되어있는 모음집으로서, 파헬벨이 뉘른베르그(Nu‥rnberg)시의 성 세발두스(St. Sebaldus)교회에서 봉사하던 시기에 작곡되었다. 이 곡은 교회성가와의 교창을 위해 작곡된 것이라기보다는 예배시 전주곡으로 사용하기 위해 개별적으로 작곡된 작품이다. 또한 「마그니피카트 푸가」는 8개의 시편조로 작곡되었고, 이 곡들을 분류하면 4가지 양식으로 분류할 수 있다. 이는 에피소드 푸가, 인벤션 푸가, 정선율 푸가, 이중 푸가이다. 에피소드 푸가는 3성이나 4성부곡으로서 제시부에서 대주제를 사용하지 않고, 조적 응답을 사용하며, 발전부에서 에피소드와 주제가 교대로 나타난다. 인벤션푸가는 2성부의 곡으로 제시부에서 진정 응답을 사용하며 대주제를 가진다. 발전부에서는 스트레토를 중심으로 이루어진다. 정선율 푸가는 에피소드 푸가의 제시부와 비슷한데, 3성이나 4성부로된 곡으로 제시부에 대주제를 사용하지 않고, 발전부에서 긴 음가를 사용하여 주제를 확장시켜나가는 곡이다. 이중 푸가는 첫 번째 주제의 제시부와 짧은 발전부가 나온 뒤 두 번째 주제에서도 마찬가지로 제시부와 짧은 발전부가 나타나고 마지막부분에서 두 개의 주제를 동시에 사용하여 끝맺는 양식을 취하고 있다. 그의 「마그니피카트 푸가」에서 보여지는 다양한 푸가 기법들은 후에 푸가 양식을 완성시킨 바하(J.S.Bach)에게 영향을 끼치게 된다.;The purpose of thesis is to help understand the organ music of Johann Pachelbel(1653-1706), the German composer who lived in seventeenth century, through analyzing Magnificat Fugues. Roman Catholic was opposed to the northern Protestant during the 1650 to 1750. In Germany, two churches have been developed separately by region. The southern Germany where Johann Pachelbel was born had more catholic churches while the mid Germany where he spent his young life had more protestants. And the Pachelbel’s music was influenced by the characteristics of the both churches, and so as his musical pieces. Most of Pachelbel’s music are composed for churches’s service, the various form of his pieces were influenced by the traditional form and the southern and mid German music. His organ work may be classified into Free styles and traditional style. The Free styles are influenced by southern Catholic services; toccata, ricercare, fantasie, fugue and ciacona. And the traditional styles are reflected by the character of central Protestant church service, and the pieces are based on chorale and Magnificat Fugues. His pieces based on chorale were composed into various forms and characteristic forms of these pieces are five different forms which are bicinium, melismatic, pre-imitation, fugue and combination form. Magnificat Fugue, a book of his 94 pieces were composed when Pachelbel was volunteered to work for at St. Sebaldus in Nu¨rnberg. The Magnificat fugues was composed for a prelude at service as an individual piece rather than as an alternation which is for a church anthem. The Magnificat fugues was composed with the eight psalm tones, and it can be classified into four structural categories which are episodic fugue, the inventional fugue, the cantus firmus fugue and the double fugue. The episodic fugues are either three or four voices pieces. The use tonal answer rather than counter subjects in exposition, and they use the alternation of subject and episode in development. Pachelbel’s inventional fugues contain two voices, and they use real answer instead of tonal answers with counter subjects, and they also composed based upon stretto in development sections. Cantus firmus fugues are similar to episode fugues. Both categories display textures of three or four voices however, the subject never recurs in its original rhythmic guise once the exposition is over and quotes the subject in augmentation as it appears in the bass voice. The double fugue constitutes the two subjects are introduced simultaneously and then recur throughout the fugue as inseparable and equal thematic companions, followed a short development; a second subject and exposition, followed by a short development; and a third section in which the subjects are used simultaneously. Pachelbel’s Magnificat fugues contain many of the basic fugal designs employed by the later composers and already trod the path afterwards pursued by J. S. Bach.
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