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慶州 南山 塔谷彫像群 硏究

Title
慶州 南山 塔谷彫像群 硏究
Other Titles
(A) Study of the Carved Images in Tabgok Valley of Mt. Namsan, Kyongju : Focused on the ages of Buddhist Images Carved on Rock
Authors
김현주
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 미술사학과
Keywords
경주남산탑곡조상군마애조상군편년
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
경주 남산 탑곡의 부처바위에는 일반적으로 볼 수 없는 다양한 조각이 부조되어 있어 일찍이 주목받아 왔다. 부처바위 北面에는 암·수 獅子像, 九層·七層木塔, 天蓋 下의 如來坐像, 2구의 天人像이, 東面에는 如來坐像과 菩薩坐像의 二尊像, 그 주위의 7구의 天人像, 捧爐僧像, 樹下僧坐像, 僧坐像, 神將立像이, 南面에는 2구의 여래상과 공양천인상으로 구성된 三尊像, 僧坐像, 樹下僧坐像이, 西面에는 如來坐像, 2구의 天人像 등이 부조되어 있다. 이 마애조상군에서 동면의 金剛力士像과 迦陵頻伽로 파악되던 것은 四天王像과 '變化生'(蓮花가 변화여 天人으로 化하는 중간단계)일 가능성이 제시된다. 또 남면의 三尊像은 일반적인 兩脇侍菩薩과 本尊如來像으로 구성된 삼존상이 아니라 2구의 如來像과 供養天人像으로 보고자 한다. 4면에 공통적으로 등장하는 如來坐像을 중심으로 양식 고찰을 통해, 光背·臺座·相好 등에서 古式 불상의 특성과 함께 통일신라시대의 요소도 나타남을 알 수 있다. 이러한 양식적 특성으로 인해 8세기 중엽 이전에 이들이 조각되었을 가능성이 있다고 판단된다. 평면부조의 조각으로 비교대상으로 선정할 만한 것이 전무하여 북면의 천개·사자상·목조쌍탑, 동면의 봉로승상의 독특한 도상과 형식을 통해 이 마애조상군의 편년을 시도하였다. 통일신라시대에 일반적인 花形天蓋와 다른 箱形天蓋, 塔 四隅에 배치되는 것이 아닌 佛門 수호형의 사자상, 木造雙塔의 조영과 그 형식, 7∼8세기 다양한 불교미술품에 등장하는 병향로를 받든 봉로승상 등을 통해 이 조상군의 제작시기가 680년 이후임을 알 수 있었다. 특히 二重의 承塵 이 설치된 箱形天蓋의 등장에 주목하여 이들 조상이 8세기 전반에 제작된 것으 로 비정하였다. 또한 동일 유적 내의 石造加來立像과 三層石塔의 형식·양식고찰을 통해 이들이 9세기 초에 제작되었을 것으로 추정하였다. 따라서 8세기 전반에 마애조상군 조성 당시에 북면이 정면이었으나, 그 후 9세기 초에 남면을 다시 정면으로 삼아 石佛과 石塔이 조영되었고 그때 佛殿도 추가되었던 것으로 생각된다. '神印寺'銘 瓦片을 근거로 7세기 중엽으로 올려 볼 수 없음도 살펴보았다. 와편의 신빙성 문제와 함께, 神印宗의 사찰이더라도 고려·조선초까지 존재한 종파이므로 반드시 明朗法師 활동 시기에 맞춰 이 유적을 편년할 수 없음을 논하였다. 이로서 7세기 또는 9세기로 그 제작시기를 본 기존의 견해과 달리 8세기 전반설을 새로이 제시되었다. 물론 이는 상대편년이며 이 절터가 발굴되지 않은 상태이므로 단언할 수 없으나 8세기 전반 통일신라시대의 독특한 造像 예로 새로이 조명받아야 할 것으로 생각된다.;The carvings on in Tabgok valley of Mt. Namsan, Kyongju have taken considerable attention for a long time with the diverse images that are rarely seen in general. On the North Side of the Buddha's Rock, there are carved reliefs of a lion and a lioness, a seven-story pagoda and a nine-story pagoda, a Seated Buddha, and two Apsarsas. On the East Side, there are reliefs of a Seated Buddha and a Seated Bodhisattva, seven Apsaras around them, a Monk grasping an incense burner, another Monk, and a Guardian Deva. On the south, there are carved reliefs of trinity style Buddhas composed of Offering Apsara, and two Seated Buddhas, and the relief of a Monk. Lastly on the west, carved reliefs of a Seated Buddha and two Apsaras are located. Among these Buddihist images, the possibility is suggested that what was previously perceived as the Vajrahara and Kalavinka on the East Side, can actually be four Guardian kings and the 'Turn to Life(變化生)'(the middle stage In which a lotus turns into an Apsara). Also, the trinity style carved image on the South Side can be seen as two Buddhas and an Apsara, not a trinity style image composed of two-Flanking Bodhisattva and a Buddha. Through the investigation of the carved style centering on Buddha's images carved commonly on all four sides, we can find. that features of the ancient Buddha and the United Shilla Dynasty are shown together. Such characteristics of style indicate to us that these images may have been carved before the middle of the 8th century. As there was no comparable plane carved relief at all, we went through special icons and styles of diverse carvings to attempt to decide the historical years and ages of these Buddhist images. We assumed that the Buddhist images carved on the rock were made after the year 680. We determined this as follows ; (1) from the box type roof which is different from the flower type roof generally found in the United Shilla dynasty, (2) the lions that were not located in the four corners of the pagodas'(but guarded the doors), (3) the construction and styles of the twin-pagodas, and, (4) the Monk grasping the incense burner with handle which appears in various Buddhist art crafts of the 7~8th century, etc. Especially, we paid attention to the appearance of the box-type roof in which the double Sungjin(承塵)(-the crafts attached on the four sides of the roof-) were installed, and estimated that these were produced in the early 8th century. Also, by considering the forms and styles of the Stone Standing Buddha and the three-story pagoda on the same site, we assumed that these were produced in the early 9th century. Therefore, it was thought that the Buddhist images carved were actually constructed in the early 8th century, with the North Side as the front; but in the early 9th century, the stone Buddha, stone pagoda and the temple were constructed again, having the South Side as the front. Also, from the roof tile with the Shin-in Sa temple(神印寺) inscription, we found that the constructed era could not be as early as the middle of 7th century. Besides the problem that the roof tiles were not entirely trustable, It was argued that even the temple was under Shin-in denomination(神印宗) as the sect existed till the early Chosun dynasty, so we cannot limit the relic's age to the active Period of Monk Myong-lang(明朗). This suggests that the relic may have been constructed early in the 8th century, different to the existing opinion that it would have been either 7th or 9th century. Of course, this is only the relative age and we cannot affirm this because the temple site has not been excavated. However, it sure seems that the Buddhist Images carved on the rock should be seen from a fresh view as the example of unique carved images of the United Shilla Dynasty in early 8th century.
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