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趙光祖의 敎學觀 硏究

Title
趙光祖의 敎學觀 硏究
Other Titles
(A) STUDY ON CHO KWANGJO'S EDUCATIONAL AND SCIENTIFIC VIEW : Educational Analysis of Indoctrination and Moral Training
Authors
이은송
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
조광조교학관교화도덕수양론
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 趙光祖(1482-1519)의 敎學觀을 통하여 조선시대의 성리학적 교학관을 규명하고자 한다. 이와 같은 연구는 오늘날 한국인의 의식 저변을 형성하고 있는 유교적 교육사상을 재검토함으로써 긍정적인 면과 부정적인 면을 선별할 수 있는 기준과 안목을 제시하기 위해서 진행된 연구이다. 15세기 사대부들의 주자성리학에 대한 인식은, 民을 통제하고 나라를 안정시키기 위해 왕과 사대부의 窮理房敬的 修身을 우선시하는 주자성리학의 본질에 대해 인식하지 못하였다. 반면 16세기 초반에는 성리학적 소양을 강하게 지닌 新進士大夫들이 주자성리학에 대한 인식을 심화시켰다. 그들은 투철한 성리학적 의식으로 당시의 모순을 극복하고자 하였다. 조광조는 16세기초 신진사대부 중의 一人으로, 理發과 氣發등의 문제에 주목하지는 않았지만, 天人合一論과 道學的 修養論을 통해서 성리학 사상을 정립하였다. 그는 연산군의 폐정으로 말미암아 발생한 士禍와 流民化 현상을 지켜보면서, 통치자의 도덕수양과 민생 안정의 중요성을 인식하였다. 그는 修身과 治人을 한 맥락에서 보아, 도덕수양이 전제된 교화론을 중심으로 교학관을 정립하였다. 그는 강압적인 형벌보다는 '敎化'란 새로운 지배방식으로 제시하고, 民을 대상으로 각 고을마다 『소학』 등의 교화서를 보급하여 五倫의 道理를 가르치고자 하였다. 왕과 사대부을 위해서는 主靜과 居敬에 입각한 학문 즉, 爲已之學을 강조하였다. 조광조 교학관은 주자성리학의 원형을 실현하고자 한 것이다. 그것은 표면적으로는 왕권 중심의 봉건적 교육체제운영을 특징으로 하지만, 내면적으로는 왕권을 제한하고, 백성을 근본으로 삼는다. 그리고 통치의 중심에 사대부를 두고 있다. 조광조는 천인합일론에 입각하여 교육의 수혜자로 왕뿐 아니라 서민까지 포함하고 있다. 이는 모든 인간의 性善과 修養能力을 믿기 때문이다. 그는 새로운 인재등용기준으로 德行을 제시하여 일대 개혁을 주도하였으나, 已卯士禍를 맞아 일단락 지어졌다. 조광조는 '통치자의 道德修養'과 '民에 대한 敎化'라는 성리학적 통치질서로 현실의 모순점들을 극복하고자 하였다. 그의 敎學觀은 주자성리학에 입각한 교육이론으로, 오늘날 존속하고 있는 유교교육의 단면을 포함하고 있다. 그는 주변 작은 일의 실행에서 출발하여 성인에 이를 수 있다고 보며, 『소학』에 있는 내용과 오륜의 강령 보다는 일상생활의 도덕과 실행을 중시하였다. 또한 모든 인간의 교육 가능성을 제시하였으며, 덕행을 암송과 제술에 대비되는 인재등용의 기준으로 제시하였다. 그러나 조광조의 敎學觀은 身分的, 姓的 차등을 전제하고 있으며, 성리학의 봉건적 요소를 극복하지 못하였다는 한계점을 지닌다.;This study ultimately aims to present a criterion and an appreciation that discriminates merits and demerits from Confucianism which passes through Korean's consciousness nowadays. For those aims, this study examines Confucian Educational Thoughts of The Chosun Dynasty period through investigating Cho Kwangjo's educational and scientific view. Specific results of this study are like this: Before Cho Kwangjo's radical reform, Neo Confucianism of the Chosun was understood by introducing and circulating of Neo Confucianism's book, But it was different from the original Neo Confucianism. On the other hand, by the early 16 century, new men of high birth(sinjin-sadeabu, 新進士大夫) who have understanding of Neo Confucianism were trained by it. They inspired with teaching a man of humble birth(chun min, 賤民) five morals(0-roun, 五倫) through introducing So Hak(『小學』) to every village, and they believed in indoctrination than a punishment in ruling the people. In studing sciences, they were founded on Neo Confucianism and stressed science themselves for 'concentrated silence(Ju-Jung, 主靜)' and 'staying in devotion(Ger-kyoung, 居敬)'. In succeeding to the sciences of Kim Keongpill, Kil Jea and Jung Mongju, Cho Kwangjo's scientific tradition goes back Yoo-Sun(堯瞬). His understanding of Neo Confucianism wasn't explained methaphisical problems which come out Yi(理) or Gi(氣), but proposed the harmony theory of heaven and man(天人合一論), and training theory(修養論). Because he experienced an evil of Younsan(燕山君), indoctrining for builing Neo Confucianism's ruling order and moral training were a pressing need of theirs. He completed an educational and scientific view with indoctrination based on moral training. The characteristics of Cho Kwangjo's educational and scientific view are to realize Neo Confucianism's origin in that times. The management of feudal educational system by the king is the external characteristic. Internally, subjects who are wise men of high birth are based on Neo Confucianism, thought ruling was for the people, and tried to limit the king's power. These views are founded on the harmony theory of heaven and man, and are expanded educational possiblity from the king to the humble people. Otherwise, Cho Kwangjo leaded the reform through new opening the offices talented, but he failed in the reform. He exposured his viewpoint focusing on indoctrination and moral training. HIs educational and scientific views include not only his will to the harmony of theory and practice, but also the aspect of Neo Confucianism's practicablity. These views are the ideal educational and scientific view of Neo Confucianism in Chosun, and the origin of the Confucian educational theory which are still influential to modern times. Cho Kwangjo believed in getting to a saint by the practice of daily matters. The focus of the educational and scientific viewis are the practice and knowledge of matter's order, not the content or five morals in So Hak(『小學』). He advocated the educability of all the people, and streed 'the Virtue' as the criterion of selecting the talented. It is still related to the modern education, But his views are the thought which kept up the feudal class order of the Chosun. Nowadays, indoctrination and moral training that have the classical distinction aren't succeed to themselves. This study investigates the educational and scientific views which are the most faithful Confucianism's idea through Cho Kwangjo's educational and scientific views. The point of these views are helped in understanding the charater and content of Confucian educational system, when we reflect those in education of our times, and grasp the Confucianism's education reflected in school education nowadays.
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