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한국어 기본문형 교육 연구

Title
한국어 기본문형 교육 연구
Other Titles
The Study on the Teaching of Basic Korean Sentence Patterns
Authors
구재희
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 국어국문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 형태 초점 의사소통 접근법(Focus on Form)에 기반하여 한국어 기본문형 교육 방법을 제시하는 데 목적이 있다. 그 준비 작업으로 한국어 교육에 적합한 한국어 기본문형을 설정하고 그것을 바탕으로 학습자들의 기본문형 사용 양상을 분석하였다. 그리고 교육 과정의 문제점을 검토하기 위해 한국어 교재의 기본문형 제시 방법을 분석하였고 이러한 과정을 통해 서술어 부류를 이용한 서술어 중심의 문형 교육이 효과적임을 보이고 형태 초점 의사소통 접근법의 다양한 기법들을 이용하여 기본문형의 교수 방법을 제시하였다. Ⅰ장에서는 문형 교육이 매우 중요한 문법 내용임에도 불구하고 그 동안 한국어 교육에서 관심을 받지 못한 대상이었으며 문법 교육에 적극적으로 활용되지 못한 점을 들어 문형 교육 연구의 필요성을 논하였다. 그리고 본 연구의 목적과 방법을 밝히고 선행 연구를 검토하여 한국어 교육용 기본문형의 설정과 구체적인 문형 교육 방법의 연구가 필요함을 밝혔다. Ⅱ장에서는 문법의 형태와 의미, 기능을 통합하여 교육할 수 있는 문법 교수 이론인 형태 초점 의사소통 접근법에 대해 살펴보았다. 그리고 기본문형 교육에 구체적으로 적용하기 위한 준비 작업으로 형태 초점 의사소통 접근법에서 제시한 다양한 기법들을 소개하였다. Ⅲ장에서는 한국어 교육에 적합한 기본문형을 서술어 중심으로 설정하였다. 한국어 교육용 문형으로는 성분 중심보다 서술어에 따른 형식 중심의 기본문형이 적절함을 보였다. 필수 성분과 격조사를 설정 기준으로 하였고 분류의 1차적 기준을 서술어 품사로 하였다. 서술어를 중심으로 먼저 ‘이다, 아니다’, 형용사, 동사 문형으로 나누었고 다시 형용사 문형 6개, 자동사 문형 7개, 타동사 문형 6개로 나누어 모두 21개의 기본문형을 설정하였다. 그리고 기본문형을 한국어 교육에 이용하기 위해 각 문형의 서술어들을 의미역 중심으로 하위부류로 나누어 제시하였다. Ⅳ장에서는 학습자들이 기본문형을 사용하는 데 나타나는 문제를 검토하였다. 한국어 학습자들의 쓰기 자료를 대상으로 Ⅲ장에서 설정한 기본문형을 추출하여 기본문형 사용 양상과 기본문형 사용에 나타나는 오류를 분석하였다. 분석 결과 학습자들의 기본문형과 서술어 사용이 제한적이었고 기본문형 사용의 오류가 17%로 높았다. 특히 영어권 학습자(24.0%)와 중국어권 학습자(19.6%)에게 오류율이 높다는 점을 통해 기본문형 교육이 필요함을 보았다. 논항 수가 많을수록 오류율이 높은 경향은 있었지만 논항수와 상관없이 특히 이중주어문이나 형용사문에서의 오류율이 높았다. 또 격조사 오류 비율이 높았지만 구조, 성분상의 오류도 큰 비중을 차지하였다. 이러한 문제는 격조사 중심의 교육이 기본문형 교육을 대신할 수 없음을 의미한다. 그리고 각 문형별로 어떤 오류 유형이 어떤 서술어를 중심으로 나타나는지를 살펴 학습자들의 문형 사용의 양상을 분석하였다. Ⅴ장에서는 기본문형 사용 오류의 원인을 교육 과정에서 살펴보기 위해 대학 교육 기관의 한국어 교재 분석을 통하여 한국어 문형 교육의 문제를 분석하였다. 문형 교육이 교재에 적극적으로 제시되지 않고 있으며 기존의 성분 중심의 문형 설정이 기본문형을 문법 항목에 구체적으로 제시하기 어렵게 하는 요인임을 보았다. 이러한 문제 검토를 통해서 한국어 문형 교육이 서술어에 따른 형식 중심의 문형으로 제시되어야 하고 서술어 부류를 중심으로 이루어져야 함을 밝혔다. Ⅵ장에서는 형태 초점 의사소통 접근법을 기반으로 서술어 중심의 문형 교육 방법을 제안하였다. 문법성이 강한 기본문형을 과제 중심의 교수요목에서 활용할 방안으로 서술어 부류 제시를 통한 문형 교육 방법을 제안하였다. 그리고 형태 초점 의사소통 접근법의 다양한 기법들을 기본문형에 적용해 보았으며 그것을 활용해 사용 빈도가 가장 높은 ‘Np이 Np을 V’ 문형과 학습자 오류율이 가장 높은 ‘Np이 Np이 A’ 문형의 수업 구성 모형을 제시하였다. 본 연구는 한국어 기본문형을 한국어 교육의 관점에서 조명하여 한국어 교육용 기본 문형을 설정했으며 그것을 바탕으로 한국어 학습자들의 기본 문형 사용 양상을 분석했다는 점에서 의의가 있다. 기존의 오류 분석이 격조사 형태에 관심을 두었다면 본고에서는 문형 단위로 관심을 옮겨 기본 문형의 사용과 오류를 서술어 중심으로 분석했다. 또한 기존의 반복적인 문형연습 방법에서 벗어나 형태 초점 의사소통 접근법에 기반하여 다양한 기본문형 교수 방법을 구체적으로 제시했다는 점에서 의의를 찾을 수 있다.;The purpose of this research was to present a teaching method for basic sentence patterns in the Korean language based on the Focus on Form approach. To prepare for this endeavor, suitable basic sentence patterns in Korean language education were established, and the aspects and conditions of the usage of basic sentence patterns of learners were analyzed. Also, in order to examine the problems in the curriculum, the ways in which the basic sentence patterns were proposed in Korean language teaching materials were analyzed, and through this process, it was shown that the instruction of predicate centered sentence patterns using predicate categories is effective. Lastly, the various techniques of the Focus on Form approach were used to propose a teaching method for basic sentence patterns. In Chapter I, the necessity of researching sentence patterns is discussed, bringing to light the fact that education of sentence patterns has not received much attention in the teaching of Korean regardless of the fact that sentence patterns are very important grammatical contents. Also, the fact that sentence patterns have not been actively utilized in teaching grammar is brought to attention. In addition, the objective and methods of this research are stated, and preceding research is examined to state the necessity of establishing basic sentence patterns for Korean language education usage and researching specific sentence pattern teaching methods. In Chapter2, the Focus on Form approach, a teaching method of grammar which combines the form and significance of grammar with its function, was closely examined. The various techniques proposed by the Focus on Form approach were introduced in order to develop concrete ways in which basic sentence pattern instruction could be applied. In Chapter 3, predicated centered basic sentence patterns were established as suitable basic sentence patterns for Korean language instruction. It was shown that for the use of Korean language instruction, basic sentence patterns centered around predicates were more suitable than element centered ones. Essential elements and post-positions of formality were set as fixed standards, and the first criterion for classification was decided as predicate parts of speech. First, sentence patterns were divided into predicate centered “is, is not”, “adjective”, “verb” and then again into 6 adjective sentence patterns, 7 intransitive verb sentence patterns, 6 transitive verb sentence patterns, establishing a total of 21 basic sentence patterns. In order to utilize basic sentence patterns for Korean language instruction, the predicates of each sentence pattern were separated into lower position categories based on the roles of their meanings. In Chapter 4, the problems that arise when learners apply basic sentence patterns were studied. As the writing material to be used by the Korean language learners, the basic sentence patterns established in Chapter 3 were extracted to analyze the conditions in which they were used, and the mistakes that arise upon usage. The results of the analysis found that learners’ usage of basic sentence patterns and predicates were limited, and that the mistakes in basic sentence pattern usage was a high 17%. In particular, it was seen from the fact that the rates of mistakes made by English speaking Korean learners (24%) and Chinese speaking Korean learners (19.6%) were high, that instruction of basic sentence patterns is necessary. Although there was a trend such that higher numbers of arguments had higher rates of mistakes, double subject sentences and adjective sentences had high rates of errors regardless of the number of arguments. In addition, although rates of mistakes in post-positions of formality were high, errors in structure and component comprised a large portion. This problem is meaningful in that it signifies that an education focused on formal post-positions cannot replace an education of basic sentence patterns. Also, a concrete aspect of learners’ sentence pattern usage was analyzed by examining each type of sentence pattern for specific error patterns that occurred around different predicates. In Chapter 5, problems in Korean language instruction were analyzed through the analysis of Korean language textbooks written for university educational institutions in order to examine the causes in errors made in basic sentence patterns. Instruction of sentence patterns is not being positively proposed in textbooks, and it was seen that the establishment of the existing component centered sentence patterns is the primary reason that it is difficult to concretely propose basic sentence patterns as grammar item. Through such examinations of problems, it has been found that instruction of Korean language sentence patterns should be proposed such that they focus on the patterns centered by predicates and it should be offered in terms of categories of predicates. In Chapter 6, a predicated centered sentence pattern teaching method was proposed, basing it on the Focus on Form approach. A teaching method for sentence patterns was proposed by utilizing a task based language teaching of sentence structures, strong in grammaticality, to present categories of predicates. Also, the various techniques of the Focus on Form approach were applied to basic sentence patterns so that they could be utilized in the structure of class time, which would include components such as the most frequently used “Np이 Np을 V” sentence pattern, and the “Np이 Np이 A” sentence pattern in which learners have the highest rate of mistakes. This research is significant in that it highlights Korean basic sentence patterns from the perspective of Korean language instruction, establishing a basic sentence pattern to be used for the purposes of Korean language teaching. It is also significant because the conditions in which Korean language learners use basic sentence patterns was analyzed using the established basic sentence pattern as the background. If it can be said that previous analyses of errors focused on the forms of post-positions of formality, in this dissertation paper, the focus has been shifted to the units of sentence patterns, by analyzing the usage and errors of basic sentence patterns focusing on predicates. This research is significant because concrete teaching methods of various basic sentence patterns based on the Focus on Form approach that break away from the repetitive method of practicing sentence patterns were proposed.
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