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朝鮮後期 陽刻白瓷 硏究

Title
朝鮮後期 陽刻白瓷 硏究
Other Titles
A Study on Yanggak White Porcelains of late Joseon dynasty
Authors
구혜인
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 조선후기 새롭게 등장한 양각백자를 대상으로 구체적인 제작기법과 생산배경을 살펴보고, 현전유물에 대한 기종과 문양의 면밀한 양식분석을 통해 양각백자의 전모를 파악함으로써 조선후기 양각백자의 양식적 특징과 실체를 명백히 규명하는 것에 목적을 두고 있다. 먼저 조선후기 백자에 사용된 양각의 표현방식은 기법의 측면에서 살펴본 결과 문양의 바탕면을 깎아내는 彫刻陽刻, 도범을 사용하여 기형과 문양을 동시에 찍어내는 壓出陽刻, 문양을 별도로 제작하여 붙이는 貼花陽刻, 태토보다 농도가 낮은 상태의 白泥를 사용하여 그림을 그리듯이 문양을 표현하는 堆花陽刻의 4가지로 구분되었다. 특히 퇴화양각의 경우, 사용도구의 종류에 따라 白泥筆畵陽刻과 白泥筒管陽刻으로 구분되었는데 이 기법을 이미 사용하고 있었던 중국과 일본에서 그 선례를 찾아 영향관계의 가능성을 밝힐 수 있었다. 조선후기 양각백자의 제작배경은 크게 세 단계로 파악되었다. 연경사신이나 조선통신사들에 의해 중국과 일본의 양각기법에 대한 인식의 단계에서 다양한 경로를 통해 양각백자가 국내로 유입되고 일부계층에서 이에 호응하여 구득하는 단계를 지나, 正祖 19년(1795)에 단행된 ‘靑彩와 匣燔 금지령’을 통해 소량 제작되던 양각백자가 확대생산되는 단계로 진행된 것으로 파악되었다. 특히 비공식적인 경로와 관련하여 양각백자의 유입과정에서 중국 福建省 德化窯와 章州窯에서 제작된 양각백자와 국내에서 제작된 양각백자 사이에 유사성이 존재하는 사실과 당시 다수의 복건상인들이 국내로 표류해 오거나 商船이 경유한 점과 관련지어 중국 南方 民窯 생산 도자기들의 국내 유입설을 새롭게 제시하였다. 또한 정조년간 여러 차례 내려진 청채·갑번 금지령 가운데, 특히 1795년에 단행된 엄칙이 국내에서 이미 소량 생산되던 양각백자를 확대생산 하게 되는 중요한 계기가 되었음이 확인되었다. 다음으로 현재 전세되고 있는 조선후기에 제작된 500여점의 양각백자를 대상으로 각 기종 및 기형의 제작양상과 특징을 비롯하여 문양별 표현 양식에 대해 비교하였다. 양각백자를 食器·儀禮器類, 文房具類, 기타 生活器皿類로 나누어 고찰한 결과 양각백자가 매우 다종 다양한 기종으로 제작되었는데 각각 뚜렷한 경향성을 띠고 있었다. 식기 · 의례기류는 기종에 따라 첩반상기, 甁, 注子, 盞, 香爐로 나누었다. 이 중 많은 수가 전해지는 병은 다양한 기형으로 제작되었으며 靑彩·銅彩 등을 병용하여 화려하게 장식한 예가 많아 고급백자로 선호되었던 것으로 보인다. 문방구류는 筆筒 ·紙筒, 硯滴, 筆洗·筆架가 제작되었는데, 조선후기 문방구류 수요 급증에 따른 다양한 제작양상이 확인되었다. 특히 연적의 경우 양질과 조질이 동시에 제작되어 일부 기종에서 특정층만이 아닌 일반계층에서도 사용되었음을 알 수 있었다. 기타 생활기명류인 壺, 盒, 베갯모 등을 통해서도 폭넓은 기종을 아우르는 양각기법의 사용 현상을 확인할 수 있었다. 이어서 양각문을 소재별로 나누어 양각문양으로써 선호된 문화적 배경과 각각의표현상의 특징에 관해 살펴본 결과 매화문은 십장생문과 더불어 양각백자에서 가장 많은 수를 차지하고 있는 문양임을 알 수 있었다. 매화문이 양각장식으로 선호된 배경을 당시 문화적 현상과 더불어『輪回梅十箋』과 같은 공예취미의 확산과 관련 있는 것으로 보고 각 기종에 따라 문양의 배치가 달라지는 양상을 확인하였다. 십장생문의 경우 제작기법에 있어서 중국 福建省 章州窯에서 제작된 鶴의 표현과의 비교를 통해 조선에서도 퇴화양각한 사실이 확인되어 중국 南方 民窯와의 영향관계를 제시하였다. 이 외에도 모란문, 죽문, 국화문, 문자문 등을 통해 양각문양의 다양한 양상이 확인되었다. 조선후기 양각백자는 장식성향에 따라 크게 세 시기의 양식적 변천상을 확인할 수 있었다. Ⅰ期는 18세기 중엽부터 국내에서 일부 생산되던 양각백자가 정조의 청화·갑번금지책으로 인해 확대생산을 맞게 되는 시기이다. Ⅱ期는 청화안료 사용의 규제조치가 풀리면서 양각기법이 기존의 생산양상을 유지한 채 대중적인 청화장식과 차별화되는 고급 장식기법으로 자리매김하는 시기이다. Ⅲ기는 양각백자 중 일부 기형이 일반수요로까지 확대생산되면서 백자의 태토와 문양에서의 질적 수준이 다양화되는 시기이다. 이 때‘又石·草隱’과 같은 명문자료를 통해 식자층이 문방구류를 중심으로 백자제작에 직·간접적으로 참여했을 수 있을 가능성이 타진된다. 마지막으로 조선후기 양각백자의 성격 및 의의는 첫째 국가적 정책이 도자기의 구체적인 장식기법에까지 영향을 미친 점, 둘째 18~19세기 양각백자가 유행하던 국제적 조류의 영향 속에서 중국 덕화요를 위시한 남방 민요와 밀접한 관련을 갖고 있는 점, 셋째 동시기 옥기·목기·칠기·석기와 같은 다른 재질에서 이미 시문된 양각을 응용하여 기형과 문양을 공유한 점, 넷째 주로 고급수요층을 대상으로 제작되어 수준이 뛰어나고 다양한 기종으로 생산되었으며 동시기 청화문양과 비교하여 같은 문양이라 할지라도 기법의 특성에 맞추어 표현방식을 달리한 점, 다섯째 기존과 차별화된 양각백자만의 기형과 장식이 고안되고 당시 문화적 취향이 고스란히 반영된 문양의 선호양상을 통해 생산자와 소비자간의 소통이 보다 활발해진 사실을 알 수 있어 조선후기 백자에 대한 새로운 해석의 가능성을 제시한 점 등의 다섯 가지로 요약할 수 있다. 이로써 지금까지 조선후기 생산된 양각백자를 기술적인 면, 양식적인 면, 교류사적인 면, 문화사적인 면에서 다각도로 조명하여 양각백자의 전모를 파악하려 하였다.;This study aimed at examining the characteristics and actual state of Yanggak(embossed carving) white porcelain in the late Joseon dynasty by looking into manufacturing techniques and production background of the porcelain which newly appeared in the late Joseon dynasty and investigating all its aspects through the analysis of every kind of it and patterns on it. To begin with, embossment techniques were divided into four categories by manufacturing techniques for patterns which is now called Yanggak: Jogak Yanggak(彫刻陽刻) in which the background of patterns is removed; Apchul Yanggak(壓出陽刻) in which the shapes and patterns of the porcelain are printed at the same time using the clay mold; Cheophwa Yanggak(貼花陽刻) to which separately produced patterns are attached; Toehwa Yanggak(堆花陽刻) in which patterns are employed like drawing pictures using mud(白泥) which is less dense than soil. Furthermore, Toehwa Yanggak(堆花陽刻) can be divided into Yanggak by using a brush and Yanggak by using tube by the kind of tools employed. Precedents in China and Japan involving the techniques were examined as well. How Yanggak white porcelain began to be produced in the late Joseon dynasty can be explained in three stages. In the recognition stage, envoys in Yeonheng-sa(燕行使) or Tongshin-sa(通信使) recognized China's and Japan's Yanggak techniques and imported Yanggak white porcelains to Joseon via a variety of channels. Then in the acquirement stage, the porcelain was sought and acquired by high class people. In the expanding production stage, and Chungchae(靑彩) and Gapbeon(匣燔) Prohibition announced in the 19th year of King Jeongjo(正祖)'s reign offered an opportunity to expand production of Yanggak white porcelain which had been produced in small quantity. Especially, concerning the informal inflow channels, the study made a new suggestion that Yanggak white porcelain in southern China, China was imported into Joseon. The suggestion is based on the fact that Yanggak white porcelains produced in klins of Dehwa(德化窯) and zhangzhou(章州窯), Fujian(福建省), China have something in common with the ones produced in the Joseon dynasty and that lots of merchants from Fujian drifted into Joseon and merchant ships passed though Joseon. Moreover, among Chungchae(靑彩) and Gapbeon(匣燔) Prohibitions announced during King Jeongjo(正祖)'s reign, severe admonition in 1795 offered an opportunity to expand the production of Yanggak white porcelain which had been produced in small quantity. In the study, Yanggak white porcelains were categorized into tableware, dishes used in religious services, stationery, and other porcelain items and then the aspects of each kind, shape and pattern were examined. The examination found Yanggak white porcelains were used in various areas and each kind had peculiar characteristics. Yanggak white porcelains were largely used as bottles in tableware and dishes for religious services, as Chinese ink water containers in stationery, and as jars in other porcelain items. Concerning the shape and pattern of Yanggak white porcelain, the similarities and differences with the porcelain made of different materials and white porcelain with blue underglaze decoration were discussed. In addition, an analysis of the relationships among Chinese, Korean and Japanese Yanggak white porcelains was performed through the comparison of the shapes and patterns of the three nations' porcelains of the same period. In the analysis of Yanggak patterns, the patterns were categorized by subject matters, and then investigation was conducted to examine how the same subject matters of patterns can be expressed differently according to the shape of the porcelain. Moreover, the study attempted to deal with cultural aspects of the subject matters of patterns as they were considered to have gone through conscious and unconscious selection process based on cultural taste. Lastly, considering everything above, the study presented the characteristics and the changes in style of Yanggak white porcelain. The changes in style were divided into three periods according to decoration taste of the porcelain in the late Joseon dynasty. During the first period, certain shapes and patterns of porcelains imported from China were selected and copied in small quantity. Later in 1795 Prohibition by King Jeongjo offered an opportunity to expand the production of Yanggak white porcelain. During the second period, the shapes and pattern materials of Yanggak white porcelain became diversified and the porcelain began to be produced actively to meet the demand of high class people at home. In addition, with respect to Yanggak techniques, Cheophwa Yanggak(貼花陽刻) and Toehwa Yanggak(堆花陽刻)as well as the existing Jogak Yanggak(彫刻陽刻) and Apchul Yanggak(壓出陽刻) were aggressively utilized. When it comes to the kind of the porcelain, tableware, dishes for religious services such as bottles, cups and incense burners, and stationery were largely used. With regard to the shape of the porcelain, new shapes like Gyeyeongbae(戒盈杯) appeared in great numbers. As for the patterns, new patterns like animal pattern were introduced as the existing patterns of plum blossom, bamboo, ten symbols of longevity and characters were being used widely. Given that Yanggak white porcelain considered to have been produced in the second period shows good quality, it is presumed that the consumers of Yanggak white porcelain in the second period were still confined to high class people. During the third period, while porcelains with the existing shapes and pattern continued to be produced, the demand expanded to include lower class people, producing both high quality porcelains and low quality porcelains. The porcelains for ordinary people copied the shapes and patterns of the existing high quality Yanggak white porcelains. Whereas, the ones for high class people showed new shapes and patterns, while maintaining the existing style. In addition, literary men also participated in the production of the porcelain directly or indirectly through their literary works. In conclusion, this study attempted to understand Yanggak white porcelain in detail by examining it in terms of manufacturing techniques, style, Korea' relation with neighboring nations and culture.
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