View : 889 Download: 0

그림에서의 조형적 질서 표현 연구

Title
그림에서의 조형적 질서 표현 연구
Other Titles
(A) Study of formative artistic order in Graphic Design
Authors
이주연
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Keywords
그림조형적 질서표현formative artistic order
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
조형 작업에 있어서 조형적 질서에 관한 표현은, 기본을 충실히 하고 대상을 명확히 파악하여 대상의 근본적인 핵심, 특징을 표현하는 것이기에 매우 중요하다고 할 수 있다. 시대가 흐르고 변화함에 따라 조형 예술도 여러 가지 다양한 분야로 세분화 되어가고 있으며 하루가 멀다하고 새로운 양식들이 등장하고 있다. 그러나 제 아무리 여러 다양한 분야가 등장하고 변화한다 할 지라도 변하지 않고 계속해서 중요시되는 하나의 맥이 존재한다. 현 시대에 새로운 것이 등장해서 많은 것들이 변화한다고 하여 과거의 것들이 모두 사라지거나 등한시되지는 않는다는 것이다. '사랑' 이라는 것이 시대를 막론하고 드라마에서 계속해서 빠질 수 없는 주제가 되는 것을 보아도 위의 사실을 잘 알 수 있다. 사람은 누구나 주어진 문제를 명확히 하고 확실히 하여 정리하려고 하는 본능적인 사고를 가지고 있다. 대상의 핵심을 파악하여 명료하게 드러내려고 하는 것이다. 본 연구는 이러한 대상의 핵심을 파악하여 명료하게 하는 것을 조형 작업 안에서 표현하려 하는 데에서 시작되었으며 이것이 바로 조형적인 질서를 찾아 연구하는 것이라 생각한다. 시간이 흘러도 변하지 않은 맥, 즉 진리에 관한 연구이며 바로 조형적인 질서의 표현이라 생각한다. 그림 안에서의 조형적인 질서 표현에 관하여 다루기 위하여 우선 이론적 배경으로 Ⅱ장에서 표현의 개념에 관하여 서술하였다. 그리고 사람이 표현을 왜 하는지 그 목적과, 대상/구상적 표현과 추상적 표현으로 구분되어 질 수 있는 표현의 종류에 관하여 살펴보았다. Ⅲ장에서는 그림 안에서의 질서가 어떻게 설명되어질 수 있으며, 어떠한 방법으로 해석되어 표현되어질 수 있는지에 관하여 다루었다. 이를 뒷받침하기 위해 디자인의 기본에 충실하고 디자인의 기본을 연구하는 기초디자인, 사물의 있는 그대로의 속성을 중요시하며 장식을 최대한 배제한 상태로의 표현을 중시하는 MINIMALISM의 이론을 참고하였으며, 우리가 보는 모든 사물엔 변하지 않는 본질이 되는 무엇인가가 있다는 것을 강조하며 단순화 과정을 거친 기하학적 추상 작업을 한 몬드리안(Mondrian), 순수 형태와 색채를 중요시 여겼던 켈리(Kelly), 예술지상주의(Supermatism)를 주장하며 기념적인 형태들과 색채에 의한 회화양식을 창시했던 말레비치(Malevich) 등의 작품성향에 관해 조사하였다. 작품 제작에 있어서는 많은 요소들의 복합적인 사용보다는 주어진 대상을 가장 잘 표현하고 명백하게 나타낼 수 있는 핵심적 요소의 사용이 주가 되는 것이므로 주어진 사물의 특성을 파악하여 관찰하고 이를 화면 안에 효율적으로 조화롭게 표현하는 방법을 찾고자 하였다. 형태를 정리하거나 색을 명료하게 사용하고 여러 다양한 요소의 사용보다는 일축된 요소의 사용을 꾀하였다. 대상의 핵심을 가장 명확히 드러내기 위한 조형적 질서에 관한 연구는 처음에 생각했던 것보다 훨씬 더 많은 어려움이 수반되었다. 장식적인 요소의 사용을 최대한 배제하고 정리하였기에 화면이 지루해 지거나 단조로와 질 수 있고 완성도가 멀어져 보일 수 있기 때문에 비어보이는 그림이 되기 쉽다. 따라서 이를 막기 위해 점 하나 선 하나의 형태, 색채, 크기, 전체적인 구도 등에서 재미와 긴장감, energy 등을 느낄 수 있게 표현하려 하였고 이는 매우 예민한 작업임을 알게 되었다. 각각의 요소들이 어떻게 표현되느냐에 따라 그림이 또 다른 하나의 그림으로 바뀔 수 있기 때문이다. 따라서 대상을 파악하여 그 특성을 가장 잘 나타낼 수 있는 질서 있는 조형 작업을 하는 일은 단시간 내에 해결되는 성질의 것이 아닌 오랜 기간 연구를 해야 할 것이라 생각하며 본 논문은 그런 면에서 많이 부족하고, 그러한 연구를 하는 중간과정이라 할 수 있을 것이다. 본인은 본 연구를 통해 근본적인 것, 기본이 되는 것을 연구하는 일은 매우 어려운 것임을 알게 되었으며 앞으로 더욱 오랜 시간 동안 보다 많은 연구를 해야 할 것으로 생각한다.;It is considered very significant to express most essential core of the object by concentrating to basics and fully comprehending expression of formative artistic order in the work of art and design. As time flows and changes formative arts are also fragmented into variety of fields and new forms are emerging almost daily. But no matter how many various fields are emerging and changing constantly there is a certain vein remaining unchanged and being regarded as important as before. Regardless of various changes which may appear in modem times it does neither mean any complete disappearance of things past nor their ignorance acceptable. When we see 'love' is a constant of drama throughout ages we can perceive truth of above stated fact. Human beings are made instinctively to have craving for clarification of given problems and desire to have order in it. They attempt to grasp core of the object and express it clearly. This study began with intention to grasp core of object and make it orderly and express such things in formative artistic works. It also means a study in search of formative artistic order. This is a study on Shilla, a vein remaining unchanged in the flow of time and this is study on Shilla and this author considers such elements are rooted in its expression of formative artistic order. For the purpose of handling formative artistic order in graphic design this author described concept of expression in Chapter Ⅱ as a theoretical background. Then addressed the issue on the reason of man's desire for expression, purpose and subjects of such expression and then looked into kinds of expression as found in concrete and abstract expression. In Chapter Ⅲ this author addressed on how to explain the order in graphic designss and how can it be interpreted and expressed in it. For supporting it this author referred to Basic Design which concerns with concentrating to basics of design and also referred to theory of Minimalism which places importance on expression with elimination of decoration as much as possible. This author in this connection investigated trend of works by Mondrian who stressed on existence of unchanging essence in things seen by us thus concentrated to geometric abstraction through process of simplification and Kelly who laid emphasis on pure form and color and Malevich who created painting style of basic forms and colours. This author attempted to find out method for effective and harmonious expression in canvas t h g h comprehending and observation of characteristics of given objects. Because in the endeavor for creating artistic works main thing is using essential element which can most excellently express and reveal the object rather than using numerous elements in complex way. Study on formative artistic order to clearly reveal core of objects was more challenging than expected as first. Because maximum elimination of decorative elements from canvas is liable to make it look tedious or simple and level of completion may appear insufficient thus creating an impression of a painting of barrenness. To forestall it this author tried to create interest, sense of tension and energy etc. even with a single point, type, color and size of one line and overall composition and could sense that how much sensitivity is demanded for undertaking such endeavor. Depending on how each element is expressed a painting could be easily changed into quite different one. Accordingly this author thought long-term study is required rather than solution in short time for orderly formative artistic work because such requires grasping the object and expression of characteristics most excellently. This treatise is in need of more endeavor in such respect and it may be considered as an intermediate process toward such effort. Through this study this author discovered that most difficult part is understanding the essence and what constitutes essence and for this effort in future further long-term study will be required.;조형 작업에 있어서 조형적 질서에 관한 표현은, 기본을 충실히 하고 대상을 명확히 파악하여 대상의 근본적인 핵심, 특징을 표현하는 것이기에 매우 중요하다고 할 수 있다. 시대가 흐르고 변화함에 따라 조형 예술도 여러 가지 다양한 분야로 세분화 되어가고 있으며 하루가 멀다하고 새로운 양식들이 등장하고 있다. 그러나 제 아무리 여러 다양한 분야가 등장하고 변화한다 할 지라도 변하지 않고 계속해서 중요시되는 하나의 맥이 존재한다. 현 시대에 새로운 것이 등장해서 많은 것들이 변화한다고 하여 과거의 것들이 모두 사라지거나 등한시되지는 않는다는 것이다. '사랑' 이라는 것이 시대를 막론하고 드라마에서 계속해서 빠질 수 없는 주제가 되는 것을 보아도 위의 사실을 잘 알 수 있다. 사람은 누구나 주어진 문제를 명확히 하고 확실히 하여 정리하려고 하는 본능적인 사고를 가지고 있다. 대상의 핵심을 파악하여 명료하게 드러내려고 하는 것이다. 본 연구는 이러한 대상의 핵심을 파악하여 명료하게 하는 것을 조형 작업 안에서 표현하려 하는 데에서 시작되었으며 이것이 바로 조형적인 질서를 찾아 연구하는 것이라 생각한다. 시간이 흘러도 변하지 않은 맥, 즉 진리에 관한 연구이며 바로 조형적인 질서의 표현이라 생각한다. 그림 안에서의 조형적인 질서 표현에 관하여 다루기 위하여 우선 이론적 배경으로 Ⅱ장에서 표현의 개념에 관하여 서술하였다. 그리고 사람이 표현을 왜 하는지 그 목적과, 대상/구상적 표현과 추상적 표현으로 구분되어 질 수 있는 표현의 종류에 관하여 살펴보았다. Ⅲ장에서는 그림 안에서의 질서가 어떻게 설명되어질 수 있으며, 어떠한 방법으로 해석되어 표현되어질 수 있는지에 관하여 다루었다. 이를 뒷받침하기 위해 디자인의 기본에 충실하고 디자인의 기본을 연구하는 기초디자인, 사물의 있는 그대로의 속성을 중요시하며 장식을 최대한 배제한 상태로의 표현을 중시하는 MINIMALISM의 이론을 참고하였으며, 우리가 보는 모든 사물엔 변하지 않는 본질이 되는 무엇인가가 있다는 것을 강조하며 단순화 과정을 거친 기하학적 추상 작업을 한 몬드리안(Mondrian), 순수 형태와 색채를 중요시 여겼던 켈리(Kelly), 예술지상주의(Supermatism)를 주장하며 기념적인 형태들과 색채에 의한 회화양식을 창시했던 말레비치(Malevich) 등의 작품성향에 관해 조사하였다. 작품 제작에 있어서는 많은 요소들의 복합적인 사용보다는 주어진 대상을 가장 잘 표현하고 명백하게 나타낼 수 있는 핵심적 요소의 사용이 주가 되는 것이므로 주어진 사물의 특성을 파악하여 관찰하고 이를 화면 안에 효율적으로 조화롭게 표현하는 방법을 찾고자 하였다. 형태를 정리하거나 색을 명료하게 사용하고 여러 다양한 요소의 사용보다는 일축된 요소의 사용을 꾀하였다. 대상의 핵심을 가장 명확히 드러내기 위한 조형적 질서에 관한 연구는 처음에 생각했던 것보다 훨씬 더 많은 어려움이 수반되었다. 장식적인 요소의 사용을 최대한 배제하고 정리하였기에 화면이 지루해 지거나 단조로와 질 수 있고 완성도가 멀어져 보일 수 있기 때문에 비어보이는 그림이 되기 쉽다. 따라서 이를 막기 위해 점 하나 선 하나의 형태, 색채, 크기, 전체적인 구도 등에서 재미와 긴장감, energy 등을 느낄 수 있게 표현하려 하였고 이는 매우 예민한 작업임을 알게 되었다. 각각의 요소들이 어떻게 표현되느냐에 따라 그림이 또 다른 하나의 그림으로 바뀔 수 있기 때문이다. 따라서 대상을 파악하여 그 특성을 가장 잘 나타낼 수 있는 질서 있는 조형 작업을 하는 일은 단시간 내에 해결되는 성질의 것이 아닌 오랜 기간 연구를 해야 할 것이라 생각하며 본 논문은 그런 면에서 많이 부족하고, 그러한 연구를 하는 중간과정이라 할 수 있을 것이다. 본인은 본 연구를 통해 근본적인 것, 기본이 되는 것을 연구하는 일은 매우 어려운 것임을 알게 되었으며 앞으로 더욱 오랜 시간 동안 보다 많은 연구를 해야 할 것으로 생각한다.;It is considered very significant to express most essential core of the object by concentrating to basics and fully comprehending expression of formative artistic order in the work of art and design. As time flows and changes formative arts are also fragmented into variety of fields and new forms are emerging almost daily. But no matter how many various fields are emerging and changing constantly there is a certain vein remaining unchanged and being regarded as important as before. Regardless of various changes which may appear in modem times it does neither mean any complete disappearance of things past nor their ignorance acceptable. When we see 'love' is a constant of drama throughout ages we can perceive truth of above stated fact. Human beings are made instinctively to have craving for clarification of given problems and desire to have order in it. They attempt to grasp core of the object and express it clearly. This study began with intention to grasp core of object and make it orderly and express such things in formative artistic works. It also means a study in search of formative artistic order. This is a study on Shilla, a vein remaining unchanged in the flow of time and this is study on Shilla and this author considers such elements are rooted in its expression of formative artistic order. For the purpose of handling formative artistic order in graphic design this author described concept of expression in Chapter Ⅱ as a theoretical background. Then addressed the issue on the reason of man's desire for expression, purpose and subjects of such expression and then looked into kinds of expression as found in concrete and abstract expression. In Chapter Ⅲ this author addressed on how to explain the order in graphic designss and how can it be interpreted and expressed in it. For supporting it this author referred to Basic Design which concerns with concentrating to basics of design and also referred to theory of Minimalism which places importance on expression with elimination of decoration as much as possible. This author in this connection investigated trend of works by Mondrian who stressed on existence of unchanging essence in things seen by us thus concentrated to geometric abstraction through process of simplification and Kelly who laid emphasis on pure form and color and Malevich who created painting style of basic forms and colours. This author attempted to find out method for effective and harmonious expression in canvas t h g h comprehending and observation of characteristics of given objects. Because in the endeavor for creating artistic works main thing is using essential element which can most excellently express and reveal the object rather than using numerous elements in complex way. Study on formative artistic order to clearly reveal core of objects was more challenging than expected as first. Because maximum elimination of decorative elements from canvas is liable to make it look tedious or simple and level of completion may appear insufficient thus creating an impression of a painting of barrenness. To forestall it this author tried to create interest, sense of tension and energy etc. even with a single point, type, color and size of one line and overall composition and could sense that how much sensitivity is demanded for undertaking such endeavor. Depending on how each element is expressed a painting could be easily changed into quite different one. Accordingly this author thought long-term study is required rather than solution in short time for orderly formative artistic work because such requires grasping the object and expression of characteristics most excellently. This treatise is in need of more endeavor in such respect and it may be considered as an intermediate process toward such effort. Through this study this author discovered that most difficult part is understanding the essence and what constitutes essence and for this effort in future further long-term study will be required.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE