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電子去來에 있어서 消費者保護에 관한 法的 考察

Title
電子去來에 있어서 消費者保護에 관한 法的 考察
Other Titles
(The) Legal study a consumer protection for electronic transaction
Authors
고주연
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 법학과
Keywords
전자거래소비자보호고찰
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
이 논문은 인터넷이용인구의 증가와 전자거래의 발전에 따라 소비자피해가 증가하므로 소비자보호가 크게 요구되어 이에 대한 법적 고찰을 하고자 하는 것이다. 이 논문 제1장 서론, 제2장 전자거래에서 소비자보호에 관한 입법동향, 제3장 전자거래에서의 소비자피해 사례 및 법적 분석, 제4장 전자거래에서의 소비자피해의 구제방안, 제5장 소비자피해의 예방을 위한 방안 그리고 제6장 결론으로 구성되어 있다. 소비자계약의 성립단계에서는 특히 소비자의 청약철회가 인정되어야 한다. 현재 방문판매등에관한법률(1995년 12월 29일 제정 법률 제5086호, 1999년 5월 24일 개정)의 통신판매규정 제21조에서는 청약의 철회가 인정되고 있으나, 이는 요건이 제한적이므로 전자거래의 특성상 소비자가 청약의 철회를 자유로이 할 수 있도록 하는 입법이 요구되는 바, 소비자보호를 위하여 청약철회의 기간은 독일과 같이 14일 이내로 하는 것이 적당하다고 생각한다. 또한 전자거래에 있어서 소비자계약에 따른 이행단계에서 물품이 인도되지 않거나 인도가 지연된 경우, 물품에 하자가 있는 경우, 부당한 대금을 청구 당하는 등 피해유형은 다양하다. 전자거래에서의 소비자피해구제를 위해서는 기존의 민법규정, 방문판매등에관한법률의 통신판매에 관한 규정, 전자거래 기본법에서의 소비자보호에 관한 규정들이 적용된다. 전자거래에서의 피라미드식 판매는 그 특성상 단시간에 불특정다수에게 피해를 입힐 수 있으므로 피라미드식 판매를 직접적으로 규율하는 방문판매등에관한법률의 개정이 요구된다. 또 최근 소비자피해의 가장 높은 비율을 차지하고 있는 것은 인터넷상의 경매이며, 인터넷상에서 경매가 이루어진 후에 물품의 인도나 대금의 결제와 관련하여 문제가 발생하는데 경매사이트에서 운영자, 구매자, 판매자의 책임관계를 명확히 할 필요가 있고, 각기 다른 경매서비스제공회사들간의 약관내용을 통일하여 표준약관을 작성하는 것이 시급하다. 또 전자거래에 있어서 웹사이트상의 광고의 중요성은 더욱 커지고 있는데 허위광고 및 과장광고, 광고의 내용의 정확성, 광고주의 책임, 명예훼손과 관련된 사례에 대해서는 소비자보호법(1986년 12월 31일 제정 법률 제3921호, 1999년 2월 5일 개정), 표시·광고의공정화에관한법률(1999년 2월 5일 제정법률 5814호)등이 적용된다. 소비자가 전자거래를 하는 동안 개인정보를 제공하여야 하는 경우가 많은데, 제공한 개인정보가 유출되거나, 서비스제공자의 관리소홀 등으로 인한 소비자피해에 대하여 현재 정보통신망이용촉진및개인정보보호등에관한법률이 적용되나 사전적 예방을 위한 제도적 보장이 필요하다. 그리고 전자거래에서 결제는 다양한 방법으로 행하여지고 있지만 소비자보호를 위하여 보다 안전한 결제방법이 요구되며, 금융기관들의 협조와 법적 지원을 위한 전자자금이체법 등의 입법이 요구된다. 전자거래에서 발생한 소비자피해의 구제방법으로 소송에 의한 방법이 있으나 비효율적이라는 문제 등이 제기되고 있다. 소비자가 저렴한 비용으로 공정하게 구제를 받을 수 있는 대안적 분쟁해결방법(ADR ; Alternative Dispute Resolution)의 중요성이 인식되어야 할 것이고, 이를 위하여 국제기구나 민간단체에 의한 중재 또는 조정기구가 더욱 활용되도록 제도적 장치가 만들어져야 할 것이다. 그리고 소비자보호를 위해서는 사후적인 방안뿐만 아니라 예방적 방안이 필요하므로 법제도의 정비가 있어야 할 것이며, 또한 소비자보호를 위해서는 소비자교육이 필요하고, 소비자단체의 육성이 요구된다. 전자거래기본법(1999년 2월 8일 제정 법률 제5834호)이 전자거래의 전반에 대하여 규율하고 있지만 소비자보호에는 미흡하므로 관련법규들의 정비가 요구되며, 전자거래에서의 소비자보호를 위한 특별법의 제정이 필요하다. 그리고 국가간의 전자거래(cross-border transaction)도 증가하고 있으므로 국제적으로 적용될 수 있는 사이버공간에서의 통일적인 기준이 요구된다. 전자거래에 참여하는 소비자보호를 위해서는 무엇보다 국가간의 협조 그리고 정부, 지방자치단체 및 공적기관, 사업자, 소비자들간의 긴밀한 협력이 요구된다.;The purpose of this thesis is to provide a legal research to protect consumers from consumer's loss and damage which comes from the increasing of internet users and the developing of the electronic transaction This study is consist of as follows, ChapterⅠ Introduction ChapterⅡ Legislation on consumer protection on the electronic transaction ChapterⅢ Legal research over cases on the electronic transaction ChapterⅣ Redness on consumer's loss and damage on the electronic transaction ConclusionⅤ Preventing consumer's loss and damage. ChapterⅥ Conclusion This thesis examines legislations on the consumer protection on the electronic transaction and the improvement of legislation on consumer's loss and damage. Withdrawal of offer in materializing step and process of performance on a consumer contract can be admitted. Door to Door Sales, etc Law (legislated on 29, Dec, 1995 number 5086, amended on 24 May, 1999), Mail-order business rule article 21 commits an withdrawal of offer, however the condition is still restrictive. The legislation is needed to be revised so that consumers can claim withdrawal of offer sua sponte according to the peculiarity of the electronic transaction. To protect consumers effectively, the duration of withdrawal of offer should be limited within 14 days as in Germany. There are such various cases as not delivering a product or delaying a delivery in the process of performance on a consumer contract, delivering a damaged product, and demanding unfair price on the electronic transaction. The Civil law can be directly applied into the electronic transaction as the commercial transaction. Door to Door Sales, etc Act was required to be revised to directly regulate pyramidal sales because the peculiarity of pyramidal sales on the electronic transaction causes damage to many and unspecified person in a short period. It's urgent of the online auction service provider to unify a various covenant of contents to approach standard covenant for respond the requirement of specifying the responsibility of service provider, buyer, and seller on the online auction which is at a high rate among consumer damages. Under the increasing importance of advertising on the website, false advertising or magniloquent advertising, the correctness of advertising contents, the responsibility of advertiser, and the defamation is regulated by the consumer protection law,( 31 Dec, 1986 number 3921, amended 5 Feb, 1999), Justice of Signs and Advertising Act ( 5 Feb, 1999 number 5814). The exposure of personal information or damaged by service supplier's negligence while consumers supply their personal information on the electronic transaction is regulated by the Promotion for information network and Protection for personal information Act, however the prevention is needed. Even though various method of payments are used on the electronic transaction, the most method of payments have a risk of abuse to some degree. A safety method of payment to protect consumers and the conciliation and legal support between financial companies is needed. As a redress on the electronic transaction, a civil procedure can be adopted, however it's impractical. ADR(Alternative Dispute Resolution) which consumers can have helping hands with low expenses as a mediation group or a arbitration group should be established by a international body or civil body. A consumer's union is raised and make them to give such programs as preventing plans and consumer education and utilize a homepage and give an opportunity for education. It is indispensable to the improvement of law because it's insufficient to protect consumer's right even though the fundamental Act of electronic transaction(legislated on 8, Feb, 1998 number 5834) regulates whole part of the electronic transaction and the special legislation for consumer protection should be legislated. According to the cross-border transaction is increased, an unified standard in cyberspace which can be applied universally is needed and ADR(Alternative Dispute Resolution) body which is to resolve consumer disputes should be established. The consumers who trade on the electronic transaction should be sustained as the same as on the commercial transaction, it is required of cooperation among nations, government, local public body. official body, businesses, consumers.
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