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학령기 아동의 건강증진행위와 어머니의 건강신념과의 관계 연구

Title
학령기 아동의 건강증진행위와 어머니의 건강신념과의 관계 연구
Other Titles
(A) Study of the Relation between the School-aged Children's Health Promoting Behavior and Mother's Belief in Health
Authors
김성희
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 간호과학과
Keywords
학령기 아동건강증진행위어머니건강신념
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
개인의 삶의 주기 중 학령기는 심리적으로 안정된 시기이면서 신체적으로는 완만한 성장, 발달 시기로 자신의 건강상태를 지각하고 건강행위를 스스로 조절하여 건강을 유지할 수 있도록 배우며 행동하는 시기이다. 아동의 건강증진행위는 아동 개인뿐 아니라 가족과 사회 등의 환경적 요인에 영향을 받으며 상호 작용하여 결정된다고 볼 수 있는데 특히 부모는 아동에게 유전정보와 환경을 동시에 제공한다는 점에서 아동의 건강증진행위와 관련된 인지 사회적 발달에 미치는 부모의 영향을 이해하는 것이 필요하다. 이러한 부모의 영향을 측정하기 위해서는 부모의 표면적인 특징보다는 태도나 행동에 깔려있는 건강에 대한 신념을 체계적으로 파악하는 것이 바람직하다. 따라서 어머니의 건강신념이 아동에게 미치는 영향을 파악하는 것은 이를 건강교육에 포함시켜 아동의 자기 건강관리능력을 향상시킴으로써 바람직한 건강행위로의 면화를 유도하기 위해 필요하다. 이에 본 연구는 학령기 아동의 건강증진행위 이행 정도를 알아보고 이에 영향을 미칠 것으로 생각되는 어머니의 건강신념을 파악하여 그 관련성을 살펴보고 아동의 건강교육을 위한 기초 자료를 마련하고자 실시하였다. 연구대상은 서울 구로구에 위치한 초등학교 5, 6학년 아동과 그들의 어머니로 총 261쌍의 어머니와 아동을 대상으로 하였다. 연구도구는 이종경(1982)의 건강신념 측정도구와 기경숙(1984)의 건강증진행위 측정도구를 수정 보완하여 사용하였고, 자료수집은 설문지를 이용하였으며 자료수집기간은 2002년 9월 25일부터 10월 4일까지 10일간 이었다 수집한 자료는 S.P.S.S를 이용하여 실수와 백분율, t-test, Pearson's Correlation Coefficient, Stepwise Multiple Regression을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 학령기 아동의 건강증진행위 이행정도는 영역별로 전염병 예방(4.22), 정신 건강(3.96), 사고 예방(3.87), 개인위생 및 일상생활습관(3.76) 순으로 나타났다. 2. 어머니의 건강 관심도는 높았고(3.99), 건강신념은 지각된 유익성(4.19), 민감성(2.87), 장애성(2.58), 심각성(2.58) 순으로 나타났다. 3. 어머니의 건강신념과 아동의 건강증진행위간에는 유의한 상관관계가 있었다.(r=.263, p=.000). 즉 어머니의 건강신념이 높을수록 아동의 건강증진행위가 높았다. 4. 대상자의 제 특성에 따른 건강신념, 건강증진행위와의 차이를 확인한 결과는 어머니의 특성 즉, 가족구성원의 질병여부(t=2.669, p=.008), 자신의 건강상태(F=3.283, p=.039)에 따라 건강신념에 유의한 차이를 보였다. 아동의 건강증진행위는 학년(t=4.379, p=.000)과 아동이 지각하는 건강상태(t=2.758, p=.006), 건강정보 습득방법(F=7.307, p=.000)에 따라 차이가 있었다. 어머니의 특성 즉, 학력(F=8.349, p=.000), 직업(t=1.997, p=.047), 월 소득(F=6.396, p=.000), 자녀수(F=7.279, p=.001), 자신의 건강상태 지각정도(F=4429, p=.013)에 따라 아동의 건강증진행위는 유의한 차이가 있었다. 5. 아동의 건강증진행위는 어머니의 건강관심도와 지각된 민감성, 그리고 어머니의 학력이 영향을 비치는 것으로 25.6%의 설명력을 나타냈다. 위의 결과와 같이 어머니의 건강신념이 높을수록 아동이 건강증진행위를 잘하는 것으로 나타났다. 또한 6학년보다 5학년 아동이, 자신의 건강상태를 좋게 지각한 아동과 부모와 학교로부터 건강정보를 습득한 아동이 건강증진행위를 잘 하고 있었다. 또한 어머니의 건강 관심도와 건강신념 및 학력과 가정의 경제상태가 아동의 건강증진행위를 예측할 수 있음이 확인되었다. 그러므로 아동의 올바른 건강증진행위를 위해서는 아동뿐 아니라 어머니도 함께 건강교육에 참여하도록 하는 기회를 제공하는 것이 필요하다. 이상의 결론에 근거하여 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 1. 어머니의 건강신념이 아동의 건강증진 행위와 관계가 있으므로 학교 건강교육프로그램 개발에 어머니 교육이 포함될 것을 제언한다. 2. 아동의 건강증진행위에 영향 요인을 규명하는 추후 연구를 제언한다.;Children's health promoting behaviors are influenced by and interact with the environmental factors such as family, society as well as the children themselves. Especially, parents provide both the generic information and the environment to their children. From this point of view, it is necessary to understand the influence of parents upon the cognitive social development related to children's health promoting behavior. To measure the influence of parents, it is recommended to systemically understand parents' belief in health, beneath the parent's attitudes and actions rather than their outward characters. Therefore, it is required to understand the influence of a mother's belief in health, the children's ability to care their health, and the relation between the school-aged children and mother's belief in health. Thereupon, this study is to build a basic data of health education for children. The data were collected at the children in the 5th and the 6th grade in Kuro-Gu, Seoul and their mothers. The number of data were 261 couples, and the collection was from Sep. 25 to Oct. 4. 2002. To collect data, two questionnaire were used for one is mother's belief in health, and the other is children's health behavior scale. The data were analyzed by using real numbers, percentage, t-test, Pearson's Correlation Coefficient, Stepwise Multiple Regression with SPSS program. The results of this study were as follows. 1. The degree of performance done by the school-aged children to promote their health were as follows; communicable disease control(4.22), mental health(3.96), accident prevention(3.87), and individual hygiene and general life habit(3.76). 2. The mother's interest in health was high(3.98), aid brief in health was as follows; perceived benefit(4.19), sensitivity(2.87), disorder(2.58), and severity(2.58). 3. As analyzing the relation between the school-aged children's health promoting behavior and mothers' belief in health(r=.263, p=.000). In other words, as higher the mothers' belief in health is, the school-aged children's health promoting behavior showed the higher degree. 4. The result of analyzing the differences according to the characters of the objects showed that the mother's belief in health made the significant differences according to the mother's characters, such as diseases of family members(t=2.669, p=.008) and mother's health status(F=3.283, p=.039). The school-aged children's health promoting behavior showed the differences were made by the differences of the grade(t=4.379, p=.000), the health state perceived by the children(t=2.758, p=.006) and the way to get health information(F=7.307, p=.000). And the school-aged children's health promoting behavior showed significant differences according to the mother's characteristics, such as academic ability(F=8.349, p=.000), jobs(t=1.597, p=.047), monthly incomes(F=6.396, p=.000), the number of children(F=7.279, p=.001) and mother's health status(F=4.429, p=.013). 5. Among the mother's characteristics, the mother's interest in health, perceived sensitivity and the academic ability showed 25.6% of explanatory power upon the school-aged children" s health promoting behavior. As shown in the result, as higher the mothers' belief in health is, the school-aged children's health Promoting behavior showed the higher degree. Also, the children who perform their good health promoting behavior were 5th grade-children, rather than 6th grade, and those children who perceived that their health status were good and who got the health information from their parents and school. Also, it has been verified that the indicators of the school-aged children's health promoting behavior are the mother's interest in health, belief in health, academic ability and the monthly incomes of the family. Therefore, for the good school-aged children's health promoting behavior, it is required to give mothers as well as children the opportunities to attend the health education. Based on the result of this study, the following recommendations are suggested: 1. The health education for mothers should be Included in the school health education program because the mother's belief in health has relation with the school-aged children's health promoting behavior. 2. A continuous study on the influential factors upon the school-aged children's health promoting behavior.
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