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김정일 시대 주체사상의 지속과 변화

Title
김정일 시대 주체사상의 지속과 변화
Other Titles
Continuity and Change in Juche Ideology of the Kim Jong-Il Era
Authors
김경희
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 북한학협동과정
Keywords
김정일주체사상지속북한학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문의 연구 목적은 김일성 시대 주체사상의 지속과 변화를 정치담론들의 내용을 중심으로 분석하여 주체사상의 '김정일주의'화 경향의 특징과 전망을 제시하는 것이다. 주체사상은 1967년 맑스-레닌주의와 함께 북한의 지도사상으로 표방되었고, 1974년 김정일이 주체사상을 '김일성주의'로 정식화하면서 맑스-레닌주의를 대체하는 북한의 유일한 통치 이데올로기가 되었다. 1980년대 이론적인 체계화가 완결된 김일성주의는 1994년 이후 김정일의 사상을 의미하는 김정일주의로 변화하고 있다. 이에 본 논문은 김일성주의의 내용을 기준으로 김정일주의화 경향의 특징과 전망을 제시하고 있다. 본 논문의 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 주체사상은 형성 초기에 맑스-레닌주의를 북한의 현실에 창조적으로 적용한 실천이데올로기로서 사상에서의 주체, 정치에서의 자주, 경제에서의 자립, 국방에서의 자위노선을 비롯한 조선로동당의 노선과 정책을 의미하였다. 그러나 1974년 김정일 '온 사회의 주체사상화'를 제기하고, 주체사상을 '주체의 사상, 이론, 방법의 체계'인 김일성주의로 정식화하고 이론적으로 체계화함으로써 주체사상은 철학적 원리와 사회역사 원리, 사회주의 혁명과 건설에 대한 지도이론과 지도방법을 포괄하는 독자적인 이데올로기기 체계로 확립되었다. 김일성주의는 그 내용상 혁명과 건설에서 수령이 결정적인 역할을 한다는 수령결정론과 혁명과 건설에서 사상의식이 결정적인 역할을 한다는 사상론이 핵심적 구성요소로 되어 있다. 1994년 김일성의 사망에 따라 북한의 최고 통치자가 된 김정일은 1990년대 초 사회주의 진영의 붕괴이후 나타난 대내외적 위기에 대처하기 위해 각종 정치담론들을 창출하였다. 소련과 동구권 사회주의의 몰락에 대응한 '우리식 사회주의'담론은 북한식 사회주의의 차별성과 우월성을 강조하여 다른 사회주의 국가들의 체제전환과 개혁·개방의 영향력을 차단하고자 한 것이다. '붉은기' 담론은 사회주의 고수와 '김일성 위업'에 대한 계승 의지를 표방하는 것이었으며 '선군정치·선군사상'은 체제안보 위기상황에 직면하여 군대를 앞세워 위기를 극복하고자 했던 김정일의 통치방식에 대한 정당화 담론이었다. '강성대국' 담론은 국가발전을 위한 청사진으로서, 사회통합과 동원기능을 제고하기 위한 것이었다. 과학중시사상과 새롭게 제시된 실리주의 원칙은 북한의 경제재건을 위한 전략적 담론이라고 할 수 있다. 이러한 정치담론들의 내용을 분석한 결과 김일성주의의 핵심적인 개념들, 특히 수령결정론과 사상론에 지속되고 있음이 발견되었다. 반면 두 가지 방향에서의 변화가 감지되었는데, 선군정치 담론은 주체사상에 군사주의적 요소를 도입시켰으며 그에 따라 주체사상의 통치 이데올로기적 성격이 더욱 강화되었다. 다른 한편 과학중시사상과 실리주의 원칙은 주체사상에 새로운 실용주의적 가치를 추가하고 있음이 발견되었다. 이로써 김정일주의화 경향의 특정은 김일성주의의 기본 골격이 유지되고 있는 가운데 상호 상충되는 군사주의적 경향과 실용주의적 경향에 동시에 나타나고 있는 것으로 분석되었다. 향후 김정일주의화는 다음과 같은 방향에서 진행될 것으로 전망된다. 첫째, 김정일주의는 통치이데올로기로서의 김일성주의에서 크게 변화하지 않을 것이며 김정일 시대에도 김일성주의는 북한의 지도이념으로 계속 고수될 것이다. 둘째, 김정일주의는 지속적으로 체계화될 것이며 그 완결은 김정일의 후계자에 의해 이루어질 것이다. 셋째, 김정일주의화 과정에서 현실적인 정책과 제도의 변화를 합리화하는 방향으로 주체사상, 혁명이론, 영도방법의 전 영역에서 부분적인 수정이 지속적으로 이루어질 것이다. 넷째, 이데올로기 체계 내에서 군대의 역할이 강화됨에 따라 사회·문화적으로 군사화 경향이 더욱 두드러지게 나타날 것이다. 마지막으로 향후 북한의 대외관계가 개선될 경우 김정일주의에서 군사주의적 경향은 상대적으로 쇠퇴하고 실용주의적 경향이 강화될 것이다.;본 논문의 연구 목적은 김일성 시대 주체사상의 지속과 변화를 정치담론들의 내용을 중심으로 분석하여 주체사상의 '김정일주의'화 경향의 특징과 전망을 제시하는 것이다. 주체사상은 1967년 맑스-레닌주의와 함께 북한의 지도사상으로 표방되었고, 1974년 김정일이 주체사상을 '김일성주의'로 정식화하면서 맑스-레닌주의를 대체하는 북한의 유일한 통치 이데올로기가 되었다. 1980년대 이론적인 체계화가 완결된 김일성주의는 1994년 이후 김정일의 사상을 의미하는 김정일주의로 변화하고 있다. 이에 본 논문은 김일성주의의 내용을 기준으로 김정일주의화 경향의 특징과 전망을 제시하고 있다. 본 논문의 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 주체사상은 형성 초기에 맑스-레닌주의를 북한의 현실에 창조적으로 적용한 실천이데올로기로서 사상에서의 주체, 정치에서의 자주, 경제에서의 자립, 국방에서의 자위노선을 비롯한 조선로동당의 노선과 정책을 의미하였다. 그러나 1974년 김정일 '온 사회의 주체사상화'를 제기하고, 주체사상을 '주체의 사상, 이론, 방법의 체계'인 김일성주의로 정식화하고 이론적으로 체계화함으로써 주체사상은 철학적 원리와 사회역사 원리, 사회주의 혁명과 건설에 대한 지도이론과 지도방법을 포괄하는 독자적인 이데올로기기 체계로 확립되었다. 김일성주의는 그 내용상 혁명과 건설에서 수령이 결정적인 역할을 한다는 수령결정론과 혁명과 건설에서 사상의식이 결정적인 역할을 한다는 사상론이 핵심적 구성요소로 되어 있다. 1994년 김일성의 사망에 따라 북한의 최고 통치자가 된 김정일은 1990년대 초 사회주의 진영의 붕괴이후 나타난 대내외적 위기에 대처하기 위해 각종 정치담론들을 창출하였다. 소련과 동구권 사회주의의 몰락에 대응한 '우리식 사회주의'담론은 북한식 사회주의의 차별성과 우월성을 강조하여 다른 사회주의 국가들의 체제전환과 개혁·개방의 영향력을 차단하고자 한 것이다. '붉은기' 담론은 사회주의 고수와 '김일성 위업'에 대한 계승 의지를 표방하는 것이었으며 '선군정치·선군사상'은 체제안보 위기상황에 직면하여 군대를 앞세워 위기를 극복하고자 했던 김정일의 통치방식에 대한 정당화 담론이었다. '강성대국' 담론은 국가발전을 위한 청사진으로서, 사회통합과 동원기능을 제고하기 위한 것이었다. 과학중시사상과 새롭게 제시된 실리주의 원칙은 북한의 경제재건을 위한 전략적 담론이라고 할 수 있다. 이러한 정치담론들의 내용을 분석한 결과 김일성주의의 핵심적인 개념들, 특히 수령결정론과 사상론에 지속되고 있음이 발견되었다. 반면 두 가지 방향에서의 변화가 감지되었는데, 선군정치 담론은 주체사상에 군사주의적 요소를 도입시켰으며 그에 따라 주체사상의 통치 이데올로기적 성격이 더욱 강화되었다. 다른 한편 과학중시사상과 실리주의 원칙은 주체사상에 새로운 실용주의적 가치를 추가하고 있음이 발견되었다. 이로써 김정일주의화 경향의 특정은 김일성주의의 기본 골격이 유지되고 있는 가운데 상호 상충되는 군사주의적 경향과 실용주의적 경향에 동시에 나타나고 있는 것으로 분석되었다. 향후 김정일주의화는 다음과 같은 방향에서 진행될 것으로 전망된다. 첫째, 김정일주의는 통치이데올로기로서의 김일성주의에서 크게 변화하지 않을 것이며 김정일 시대에도 김일성주의는 북한의 지도이념으로 계속 고수될 것이다. 둘째, 김정일주의는 지속적으로 체계화될 것이며 그 완결은 김정일의 후계자에 의해 이루어질 것이다. 셋째, 김정일주의화 과정에서 현실적인 정책과 제도의 변화를 합리화하는 방향으로 주체사상, 혁명이론, 영도방법의 전 영역에서 부분적인 수정이 지속적으로 이루어질 것이다. 넷째, 이데올로기 체계 내에서 군대의 역할이 강화됨에 따라 사회·문화적으로 군사화 경향이 더욱 두드러지게 나타날 것이다. 마지막으로 향후 북한의 대외관계가 개선될 경우 김정일주의에서 군사주의적 경향은 상대적으로 쇠퇴하고 실용주의적 경향이 강화될 것이다.;The purpose of this dissertation is to identify the characteristics of the trend of change in Juche ideology of the Kim Joing-Il era and examine the future prospects. Juche Ideology became the guiding principle of North Korea in 1967. In 1974, as Kim Jong-Il, who had appointed to the successor of Kim Il-Sung, Suryong(Leader), formulated Juche Ideology as "Kimilsungism"(the thought of Kim Il-Sung, this is also called Juche Ideology), Kimilsungism became the exclusive official ideology replacing Marxism-Leninism in the North In the mid 1980's, Kimilsungism was fully systematized theoretically and it is still the official ideology of North Korea. As Kim Jong-Il succeeded to Suryong after the death of Kim Il-Sung 1994, however, there has been a trend of differentiating the thought of Kim jong-Il from the one of Kim Il-sung and of regarding Juche Ideology as the thought of Kim Jong-Il ("KimJongihsm") or Kimilsungilsm -Kimjongilism. Is Kimjongilism different from Kimilsungism? If then, how much? In what areas? 'Will Kimjongilism replace Kimilsungism in the future? To answer to these questions, this dissertation examines the political discourses which are regarded as the unique thought of Kim Jong-Il after 1990. By analysing and comparing them with Kimilsungism, it is expected to be able to identify the continuity and change between Kimilsungim and Kimjongilism and indicate the future prospects on the trend of Kimjonglism. In the early stage of Juche Ideology, it was regarded as the creative application of the truths of Marxism-Leninism to the North Korean socialist revolution and construction and consisted of the lines and policies of the Korean Worker's Party, such as self-reliance in ideology, sovereignty in politics, independence in economy, and self-protection in national defense. However, it developed into a systematic ideology, Kimilsungism, including a philosophical principle, a fundamental principle of the society and history and theories on the socialist revolution and construction as well as theories on the methods of leading the revolution and construction after the formulation by Kim Jong-Il. there are two core theories of Kimilsungism: one is the Theory of Suryong(Leader) and the other is the Theory of Thought. According to these, Suryong and ideological consciousness are meant to have a decisive role in the socialist revolution and construction and they form the basis of Kimilsungilsim as the governing ideology of North Korea. Since the break up of the USSR and the Eastern Europe bloc in the early 1990's, North Korea confronted a big crisis in the foreign relations and the domestic economics as well. To deal with this crisis, Kim Jong-Il created various political discourses since 1990. The "Our Style Socialism" discourse was presented to propagate the superiority of the North Korean socialist system and to differentiated it from the system of the former USSR and the Eastern Europe countries. It also aimed to block off the influence of the system transformation or reform and door opening of other socialist countries. The "Red Flag" discourse, which came up in the mid 1990's, showed their will to adhere to socialism and to succeed to the "great work" of Kim Il-Sung. The "Army-First Politics" and The "Army-First Idea" have been developed to justify Kim Jong-Il's way of governing in which he has tried to cope with the security crisis by putting priority on the army. The "Powerful and Prosperous Country'' discourse, a vision for the national development, was created to strengthen social integration and mobilization power. The "Science-Centered Though" discourse and the "Principle of Actual Profit" which is a newly created concept, are strategical discourses for rebuilding the economy. By examining these discourses, it has been found out that all of these discourses are based on the core theories of Kimilsunism, the Theory of Suryong and the Theory of Thought. On the other hand, they show changes in two directions. First, elements of militarism have been introduced into Juche Ideology by the "Army-Frist Politics" and it has strengthened the governing ideological characteristic of Juche Ideology. Second, pragmatic values have been brought in into Juche Ideology by the "Science-Centered Thought" and the "Actual Profit" discourses. Therefore, it can be concluded that Kimjongilism has two conflicting trends which are militarism and pragmatism, while the basic framework of Kimilsungism has been maintained in it. In the future, Kimjongilism will be formulated in these directions : First, Kimjongilism will be systemized based on Kimilsungism and Kimilsungism will be kept as the official ideology during the Kim Jong-Il era because the "Red Flag" discourse showed the will to succeed to Kmilsungism as well as other discourses. Secondly, Kimjongilism will be systematized continuously ard the systematization will be completed by the successor of Kim Jong-Il Thirdly, in the process of formulating Kimjongilism, Juche Ideology will be partially modified in order to justify the changes of policies and system of the Kim Jong-Il era. Forth, the trend of militarization will be prominent in the social and cultral areas because the role of the army has been strengthened in the ideological system. Fifth, if the foreign relations of the North is improved, the trend of militarism will relatively decline and Kimjongilism will be moving towards the pragmatic trend.;The purpose of this dissertation is to identify the characteristics of the trend of change in Juche ideology of the Kim Joing-Il era and examine the future prospects. Juche Ideology became the guiding principle of North Korea in 1967. In 1974, as Kim Jong-Il, who had appointed to the successor of Kim Il-Sung, Suryong(Leader), formulated Juche Ideology as "Kimilsungism"(the thought of Kim Il-Sung, this is also called Juche Ideology), Kimilsungism became the exclusive official ideology replacing Marxism-Leninism in the North In the mid 1980's, Kimilsungism was fully systematized theoretically and it is still the official ideology of North Korea. As Kim Jong-Il succeeded to Suryong after the death of Kim Il-Sung 1994, however, there has been a trend of differentiating the thought of Kim jong-Il from the one of Kim Il-sung and of regarding Juche Ideology as the thought of Kim Jong-Il ("KimJongihsm") or Kimilsungilsm -Kimjongilism. Is Kimjongilism different from Kimilsungism? If then, how much? In what areas? 'Will Kimjongilism replace Kimilsungism in the future? To answer to these questions, this dissertation examines the political discourses which are regarded as the unique thought of Kim Jong-Il after 1990. By analysing and comparing them with Kimilsungism, it is expected to be able to identify the continuity and change between Kimilsungim and Kimjongilism and indicate the future prospects on the trend of Kimjonglism. In the early stage of Juche Ideology, it was regarded as the creative application of the truths of Marxism-Leninism to the North Korean socialist revolution and construction and consisted of the lines and policies of the Korean Worker's Party, such as self-reliance in ideology, sovereignty in politics, independence in economy, and self-protection in national defense. However, it developed into a systematic ideology, Kimilsungism, including a philosophical principle, a fundamental principle of the society and history and theories on the socialist revolution and construction as well as theories on the methods of leading the revolution and construction after the formulation by Kim Jong-Il. there are two core theories of Kimilsungism: one is the Theory of Suryong(Leader) and the other is the Theory of Thought. According to these, Suryong and ideological consciousness are meant to have a decisive role in the socialist revolution and construction and they form the basis of Kimilsungilsim as the governing ideology of North Korea. Since the break up of the USSR and the Eastern Europe bloc in the early 1990's, North Korea confronted a big crisis in the foreign relations and the domestic economics as well. To deal with this crisis, Kim Jong-Il created various political discourses since 1990. The "Our Style Socialism" discourse was presented to propagate the superiority of the North Korean socialist system and to differentiated it from the system of the former USSR and the Eastern Europe countries. It also aimed to block off the influence of the system transformation or reform and door opening of other socialist countries. The "Red Flag" discourse, which came up in the mid 1990's, showed their will to adhere to socialism and to succeed to the "great work" of Kim Il-Sung. The "Army-First Politics" and The "Army-First Idea" have been developed to justify Kim Jong-Il's way of governing in which he has tried to cope with the security crisis by putting priority on the army. The "Powerful and Prosperous Country'' discourse, a vision for the national development, was created to strengthen social integration and mobilization power. The "Science-Centered Though" discourse and the "Principle of Actual Profit" which is a newly created concept, are strategical discourses for rebuilding the economy. By examining these discourses, it has been found out that all of these discourses are based on the core theories of Kimilsunism, the Theory of Suryong and the Theory of Thought. On the other hand, they show changes in two directions. First, elements of militarism have been introduced into Juche Ideology by the "Army-Frist Politics" and it has strengthened the governing ideological characteristic of Juche Ideology. Second, pragmatic values have been brought in into Juche Ideology by the "Science-Centered Thought" and the "Actual Profit" discourses. Therefore, it can be concluded that Kimjongilism has two conflicting trends which are militarism and pragmatism, while the basic framework of Kimilsungism has been maintained in it. In the future, Kimjongilism will be formulated in these directions : First, Kimjongilism will be systemized based on Kimilsungism and Kimilsungism will be kept as the official ideology during the Kim Jong-Il era because the "Red Flag" discourse showed the will to succeed to Kmilsungism as well as other discourses. Secondly, Kimjongilism will be systematized continuously ard the systematization will be completed by the successor of Kim Jong-Il Thirdly, in the process of formulating Kimjongilism, Juche Ideology will be partially modified in order to justify the changes of policies and system of the Kim Jong-Il era. Forth, the trend of militarization will be prominent in the social and cultral areas because the role of the army has been strengthened in the ideological system. Fifth, if the foreign relations of the North is improved, the trend of militarism will relatively decline and Kimjongilism will be moving towards the pragmatic trend.
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