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아시아계 미국인의 미국인 되기의 의미

Title
아시아계 미국인의 미국인 되기의 의미
Other Titles
(The) Question of being American for Asian American reflected in No-No Boy and Native Speaker
Authors
김민주
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 영어영문학과
Keywords
노-노 보이네이티브 스피커원어민
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문에서는 두 편의 아시아계 미국 문학 작품을 분석함으로써, 아시아계 미국인의 경험에 반영된 미국 사회의 문제점들을 지적하고, 이들이 당당한 미국인으로서 미국 사회에 진입한다는 것이 어떤 의미인가에 관해 고찰하고자 한다. 서장인 제 1장에서는 종래의 미국적인 정체성과 관련지어 아시아계 이민/미국인이 미국 역사에서 점유해 온 지위를 개괄하겠다. 미국의 국가 정체성이 유럽계 혈통의 백인 중심으로 확립되어 미국인임은 곧 백인임과 동일시됨에 따라, 아시아계 이민/미국인은 미국의 구성원이 될 수 없는 인종적·문화적 타자로 규정되어 주류 사회로부터 배제되었고 완전한 사회 참여 기회를 제약받아 왔다. 제 2장에서는 일본계 미국인 작가 존 오카다의 『노-노 보이』를 읽는다. 이 작품은 자신을 일본인으로도 미국인으로도 정의하지 못하고 표류하는 노-노 보이인 주인 공 이치로 야마다와 그 주변 인물들의 피폐한 삶을 그려낸다. 작품의 발단인 제 2차 세계 대전 당시의 일본계 집단의 격리 수용 조치는 인종에 따른 차등적인 처우가 법으로 정당화된 대표적인 사례로서, 반 연합군 혈통의 미국 거주민 중 일본계 집단에게만 규제가 가해졌다는 사실은 인종적 타자에 대한 미국 국가 공동체의 배타성을 명백하게 증명한다. 이 작품의 관건은 이치로가 그와 공동체가 공통으로 직면한 상황 자체의 모순성과 함께 미국 지배 담론의 편파성을 깨닫는 것이다. 이 장에서는 이치로의 의식이 피폐화된 원인과 그 극복 과정을 조명하면서 일본계 미국인의 자기 목소리 내기의 가능성을 점쳐 본다. 제 3장에서는 한국계 미국인 작가 이창래의 『네이티브 스피커』를 읽겠다. 이 작품은 미국 내 소수 인종의 일원으로서 자신의 미국인임에 자신감을 갖지 못한 채 스파이의 길을 선택하는 주인공이자 화자인 헨리 박과 그 외 등장 인물들을 통해 1990년대 미국 사회의 복합적인 현실을 제시한다. 이 장에서는 한국계 이민의 성공의 실체를 벗김으로써 인종적인 장벽이 미국 사회에 건재해 있음을 확인한 연후, 스스로를 주변화시켜 왔던 헨리가 어떻게 주체적인 한국계 미국인 의식을 형성해 나가는가를 보이겠다. 이상의 두 작품에서 재현되는 아시아계 미국인들의 타자화된 현실은 만인을 위한 민주주의 국가라는 미국의 이상 이면에 감추어진 폐쇄성, 곧 '미국인'이라는 정의에 함축된 백인 중심주의를 반증한다. 그런데 오카다와 이창래는 주인공 및 등장 인물들이 당면한 어려움을 생생히 묘사함으로써 미국 사회의 실체에 신랄할 비판을 가하는 한편으로, 미국의 다양성에 대한 기대를 완전히 접지는 않는다. 여기에서 향후 아시아계 미국인이 미국에서 펼쳐나갈 보다 밝은 미래에 대한 조심스러운 확신이 읽혀지는 것이다.;This study is to investigate what it means for Asian American to be American on the basis of the two works, John Okada's No-No Boy and Chang-Rae Lee's Native Speaker. Through reading these novels, this thesis is to try to clarify what means being an American to Asian American, after examining that Asian American have been regarded as "Asian" rather than as "American" throughout American history. First of all, the traditional dominant discourses on the definition of Ameircanness and Americanization are to be introduced. America, a nation of immigrants, seemed to offer a unique place for those who have a desire for freedom as well as a new happy life. The "Great American Melting Pot" theory assumes that anyone can become a part of America as an American. Throughout the history, however, it has come to one's attention that the American ideal or belief is not valid for everyone. Since "Ameircanness" is identified with "whiteness", racial minorities cannot gain equal political, economic, and social acceptances with Euro-Americans. Thus Asian American have been continually viewed and treated as outsiders or foreigners within the country by the white-dominated society, and been forced to place in a racially stratified structure. The second chapter is to analyze the historical contexts and submeanings of Okada's NO-No Boy. This work is a story of a so-called no-no boy who answered negatively to loyalty questions, and who feels he has been rejected both from American society and Japanese community. Japanese American's evacuation and internment during World War Ⅱ is one of the most representative examples of race hatred or racial hysteria in American society, because Japanese American were singled out for the reason of "looking like the enemies". Toward the end of the book, Ichiro, the Nisei hero, begins to question what exactly prompted him to be outcasted from both Japanese and American society. Then he finds out that the root cause of his identity dilemma and of assimilationist Niseis' tragic self-denial is the racism of this county, which divides Asian and American into separate spheres of existence. This chapter is to examine a large burden on Japanese American due to the white racism and the development of Ichiro's consciousness toward reconciliation with himself and his community. The third chapter investigates the social status of Korean American in changed landscapes of 1990's American society by reading Lee's Native Speaker. This work combines the narrative of a second-generation Korean American Henry Park and plot of a spy novel in order to display Korean Americans's actual circumstances. It is evident that Asian American's social realities have been developed considerably. Still Korean American are marginalized, for their assimilation into America has lacked validation from the host society that continues to classify them "others" instead of "we", regardless of citizenship. Therefore Henry, well-educated and living comfortable middle-class lifestyles, feels that his marginalized status is perfectly suited him for work as a spy. Observing the rise and fall of a Korean American city councilman Kwang, Henry realizes that it is really hard for racial minorities to gain the full membership in America. This chapter is to highlight many aspects of Korean American's difficulties and Henry's "claiming America" by embracing both Asian and American culture. Asian American's various anguished experiences represented in both of the novels above embody hidden injuries of race, that is, the physical and emotional discrimination Asian American have to face daily in white America, and their heavy prices to be accepted as one of American. This study makes clear that how racism is deeply ingrained in defining American national identity. Asian American literature, while embedded with keen criticisms of American society, ultimately try to establish and reconstruct self-affirming Asian American subjectivity. Asian American's idea of being an American is very different from whole assimilation which implies absorption of them into the mainstream culture by shedding and abandoning their own cultural heritages. Their struggles and challenges are expected to serve to recreate "Americanness" which can be embodied in differences while affiliating with one another.
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