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남녀대학생의 가치관에 따른 의복행동에 관한 연구

Title
남녀대학생의 가치관에 따른 의복행동에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Value and Clothing Behaviors of University Students
Authors
김현
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 의류직물학과
Keywords
대학생가치관의복행동
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 남녀대학생의 가치관과 의복행동을 파악하고, 가치관에 따라 집단을 유형화하여 보다 세부적으로 가치관에 따른 의복행동과의 관련성을 알아봄으로써, 의류업체의 상품기획, 광고전략 및 마케팅 전략을 수립하는 데 필요한 기초자료를 제공하고자 한다. 그러므로 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 남녀대학생의 가치관을 분석하고, 가치관에 따라 집단을 유형화한다. 2, 남녀대학생의 의복행동을 분석하고, 가치관 집단에 따라 의복행동에 차이가 있는지 알아본다. 3. 남녀대학생의 가치관 집단에 따라 의복구매행동에 차이가 있는 지 알아본다. 연구대상은 서대문구에 위치한 연세대학교와 이화여자대학교에 재학중인 남자대학생과 여자대학생으로 하여 총 575부가 연구에 사용되었다. 본 연구의 측정방법은 설문지를 이용하였으며 가치관 측정문항과 의복행동에 관한문항, 의복구매행동의 의복선택기준, 정보원, 가격대, 브랜드, 인구통계적 특성 측정문항으로 나뉘어 있으며, 선행연구에 사용된 문항을 바탕으로 본 연구에 적합하도록 수정·보완하여 사용하였다. 분석방법으로 SPSS Package를 사용하였으며, Varimax Rotation에 의한 요인분석, 신뢰도 검증, 빈도분석,χ^(2)-test, ANOVA, Duncan test, Pearson의 적률상관관계분석과 회귀분석, 다중응답분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 남녀대학생의 가치관은 개인지향가치와 사회지향가치의 두 요인으로 분류되었으며 이에 따라 집단을 고개인가치 및 고사회가치 지향집단, 고개인가치 및 저사회가치 지향집단, 저개인가치 및 저사회가치 지향집단인 세 집단으로 유형화되었다. 둘째, 남녀대학생의 의복행동은 흥미성, 유행성, 신분 상징성, 개성, 심리적 의존성, 편이성, 심미성, 경제성, 사회적 승인성의 아홉 가지로 분류되었으며, 남자대학생의 경우 고개인가치 및 고사회가치 지향집단은 흥미성, 유행성, 심리적 의존성, 편이성, 심미성, 사회적 승인성에서 다른 집단에 비해 높은 점수를 보였으며, 고개인가치 및 저사회가치 지향집단은 편이성에서 다른 집단에 비해 높은 점수를 보였고, 저개인가치 및 저사회가치 지향집단은 유행성, 심미성, 사회적 승인성에서 다른 집단에 비해 높은 점수를 보였다. 여자대학생의 경우 고개인가치 및 고사회가치 지향집단은 유행성, 신분 상징성, 심리적 의존성에서 다른 집단에 비해 높게 나타났다. 셋째, 가치관이 의복행동에 미치는 영향을 살펴본 결과, 남자대학생의 경우 사회지향가치는 흥미성, 유행성, 심리적 의존성, 신분 상징성, 사회적 승인성에 정적인 영향을 미치며, 편이성에는 부적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 개인지향가치는 편이성에 정적인 영향을, 사회적 승인성에 부적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 여자대학생의 경우 사회지향가치는 흥미성, 유행성, 신분 상징성, 심미성, 경제성에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 남녀대학생의 가치관 집단에 따라 의복구매행동을 살펴본 결과, 의복선택기준은 감각적 기준, 사회심리적기준, 경제실용적기준으로 분류되었으며, 남녀대학생의 고개인가치 및 고사회가치 지향집단이 다른 집단에 비해 모든 기준을 중요시 하는 것으로 나타났다. 정보원은 매체·관찰 정보, 구매경험·인적정보로 분류되었으며, 남녀대학생의 고개인 가치 및 고사회가치 지향집단은 두 정보를 모두 중요시 여기며, 여자대학생의 고개인 가치 및 고사회가치 지향집단은 다른 집단에 비해 매체·관찰 정보를 중요시 여기는 것으로 나타났다. 가격대는 재킷, 점퍼, 남방, 스웨터에서 유의한 차이를 보였으며, 재킷의 경우 남자 대학생과 여자대학생 모두 유의한 결과를 보였으며, 남자대학생의 고개인가치 및 고사회가치 지향집단은 10만원 이상∼15만원 이하, 고개인가치 및 저사회가치 지향집단은 7만원 이상∼10만원 이하, 저개인가치 및 저사회가치 지향집단은 15만원 이상∼20만원 이하에서 가장 높았으며, 여자대학생의 고개인가치 및 고사회가치 지향집단은 15만원 이상∼20만원 이하, 고개인가치 및 저사회가치 지향집단은 10만원 이상∼15만원 이하, 저개인가치 및 저사회가치 지향집단은 15만원 이상∼20만원 이하와 30만원 이상∼40만원 이하에서 높게 나타났다. 브랜드는 남자대학생은 지오다노를 가장 많이 구입했으며 여자대학생은 폴로를 가장 많이 구매한 경험이 있는 것으로 나타났고, 구매를 희망하는 브랜드를 살펴보면 남자대학생과 여자대학생 모두 폴로를 가장 구매를 희망하는 것으로 나타났다.;The purpose of this study is to identify the differences between men university students' values and clothing behaviors and those of women university students, investigate the relationship between the values and clothing behaviors and identify the consumer characteristics by university students' purchasing behaviors to provide basic data for clothing companies to establish proper advertisement and marketing strategies over the university student group. The specific objectives of this study are as follows: First, analyze the factors of values, and classify university group of men and women into certain type by values. Second, analyze the senses of value of men and women university students and examine whether there are differences among values groupes. Third, analyze the clothing behaviors of men and women university studens' values group and investigate whether there are differences between values groupes' clothing behaviors. Fourth, look at the influences of men and women university students' values upon their clothing behaviors. Fifth, examine the differences in the clothing purchase behaviors by values groups The returned 575 answers to a questionnaire were used for analysis: An a research tool, a questionnaire was made up composed of question items on each categories such as sense of value, clothing behaviors, clothing purchase behaviors and demographic variables. Those question items were carefully up through appropriate revision and supplement of those in precedent research. In analyzing data, SPSS statistics Package were used, Factor Analysis through Varimax Rotation, t-test, Frequency Analysis and Recurrence Analysis were carried out. And the results of this research were as follows: First, as for the difference in the values between men university students and those of women, significant differences were revealed in personal orientation value and social orientation value. And woman university student valued two values higher than men's Second, as for the difference in clothing behavior among the values groups, significant difference were revealed in 7 factors of clothing behaviors such as interest, fashion, psychological dependence, comfort, aesthetic, social approval, state symbol. In case of men university students, the high valued orientation group showed high degrees of interest, fashion, psychological dependence, comfort, aesthetic, social approval, state symbol. The midium valued orientation group showed high degrees of comfort. The low valued orientation group showed high degrees of fashion, aesthetic, social approval. In case of women university students, the high valued orientation group showed high degrees of fashion, psychological dependence, state symbol. Third, as for correlation between values and clothing behaviors of valued groups of men university students and those of women's that showed high relevance to personal orientation value , individuality and psychological dependence, and social orientation value, interest, fashion, state symbol, psychological dependence, aesthetic and social approval. Forth, as for the clothing purchase behaviors by the values groups, in case of the clothing selection standard, the high valued orientation group showed sensibility standards, social-psychological standards and economic-practical standards highly. In case of informants, those classified two factors such as media-observing informants, the high valued orientation group showed media-observing informants highly.
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