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타이포그래피에 의한 포스터 표현의 가능성 연구

Title
타이포그래피에 의한 포스터 표현의 가능성 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE POSSIBILITY OF THE POSTER EXPRESSION BY TYPOGRAPHY
Authors
곽숙재
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 생활미술학과
Keywords
타이포그래피포스터한국적 이미지문화행사
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
대부분의 시작 예술에 있어서의 전달은 예술가의 자유 분방한 표현을 통하여 메시지(Message)를 전달하는 비언어적이면서도 주관적 커뮤니케이션(Communication)에 의한 전달 방법을 흔히 볼 수 있다. 타이포그래피의 경우 이제까지는 문자를 통하여 메시지를 전달하는 언어적 전달-의미 전달이 대부분 객관적, 직접적이고 명료한-이 대부분이었다. 그러나 오늘날에는 타이포그래피가 언어적인 전달 뿐만 아니라 미적인 표현의 한 요소로서, 즉 아트(Art)적인 표현과 일러스트레이션(Illustration)적인 역할까지도 할 수 있는 비언어적 전달-의미 전달이 대부분 주관적, 간접적이고 이미지(Image)적인-에도 적용되고 있는 경향이 커지고 있다. 이러한 경향은 디자인의 표현이 부분적으로 순수 예술에 근접해 가고 있는 움직임에서도 찾아 볼 수 있다. 이는 디자이너가(전달자) 표현하고자 하는 의도뿐만 아니라, 고도로 발달된 현대 문명속에서 일시적으로나마 "쉼"을 얻고자 하는 감상자(수용자)의 요구 변화에 따른 것이기도 하다. 이러한 추이로 볼 때, 타이포그래피에 있어서 비언어적 전달 방법을 통한 표현의 시도는 새로운 영역으로서의 중요한 의미와 가능성이 있다. 이는 이미 국내외의 디자이너들에 의해 시작품들이 제작되고 있는 사실에서도 알 수 있다. 따라서 본 논문에서는 타이포그래피에 의한 새로운 표현의 가능성을 시도하여, 한글타이포그래피를 이용한 문화행사 포스터(Cultural Poster)를 제작함으로서 타이포그래피의 새로운 방향을 모색하였다. 본론을 3장으로 나누어, 제Ⅱ장에서는 타이포그래피의 이론적인 배경을 통하여, 타이포그래피의 표현에 있어서 비언어적 전달 방법이 가능하며, 변천 과정을 통하여 볼 때 그러한 경향이 커지고 있는 것을 볼 수 있었다. 제Ⅲ장에서는 포스터의 특성과 타이포그래피에 의한 포스터 표현사례 등을 통하여 타이포그래피의 새로운 표현의 가능성들을 보게 되었다. 제Ⅳ장에서는 한글타이포그래피에 의한 문화행사 포스터를 제작한 결과, 비언어적 전달 방법에 의한 타이포그래피 표현의 새로운 가능성의 실제적 적용이 강한 시각적 효과와 전달효과를 가질 수 있는 것을 알 수 있었다. 또한 앞으로는 타이포그래피 표현에 있어 한글이 적극적으로 사용되어지며, 한글 자체(字體)의 조형성을 중심으로 한 개발과 더불어 한글타이포그래피가 적극적으로 다루어져야 할 것이다.;The nonverbal and subjective communication method, which transmits an artist's message through his free expression, is found in most visual arts. In typography, the verbal communication method - objective, direct, and obvious - expressing the message through letters has formed most part of it. Nowadays, however, typography tends to be applied not only to the verbal communication but also to the nonverbal communication - subjective, indirect, and imaginary -, as a factor of esthetic expression, which can play a role of esthetic illustration. This tendency can be found in the situation that the expression of design approaches pure art. This is according to the need changes of appreciators who want to take a rest even for a while in the highly developed society as well as expressional intention of designers. In view of this tendency, the attempt of expressing through the nonverbal communication has an important meaning and possibilities as a new field in typography. Some experimental works has already been made by designers home and abroad. Therefore, in this thesis I tried the possibility of new expression through typography and studied the new direction of typography by making cultural posters in Korean (Han gul) typography. For this study, I devided the main part into three chapters. In chapter Ⅱ, I studied the typography's meaning, historical process that makes its present condition possible, and its function in communication. In chapter Ⅲ, to apply the expression possibility through nonverbal communication to the poster representation, I studied the characteristics and factors of poster and the examples supporting the expression possibility of poster through typography. In chapter Ⅳ, by making cultural posters through Korean typography, it was found that the actual application of the new possibility of typography has strong visual effect and communication effect. In conclusion, Korean letters (Han gul) should be more used in typographical expression and Korean typography should be investigated on the basis of the formativity of Korean letters.
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