View : 13 Download: 0

시뮬레이션에 의한 종합병원 수납창구의 대기행렬에 관한 연구

Title
시뮬레이션에 의한 종합병원 수납창구의 대기행렬에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Queues of the Hospital Reception Desk by Simulation
Authors
채경령
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 경영학과
Keywords
시뮬레이션종합병원수납창구대기행렬의사결정모형
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
If the demand of service is more than service capacity, the man who wants to be served must wait. Especially queues like this are often happening in the hospital. Recently as the number of patients coming is increasing because of medical insurance system and much concern about the health the long waiting time in the hospital is becoming a very serious problem. In this study the old patients receipt Desk which was used by both out-patients and in-patients was surveyed. The purpose of this study is to construct the decision making model about the queueing system and suggest the alternatives to decide optimal number of receipt desk. First of all queueing theory was investigated and literature research to construct decision making model by simulation was performed. Therefore this study adopts the Monte Carlo simulation model of Schmitz and Kwak's study as a decision model in the hospital queueing system. The simulation model was established based on the observed data which were collected in "K" hospital in Kwangjoo. We generated random numbers with actual distribution by Monte Carlo Method. So arrival time interval and service time were generated with that random numbers. After doing a validity test, the simulation process was performed. As the number of desk is increased, the average waiting time is decreased and the average idle time is increased. As a result it is when the old patient receipt desk is two that the sum of the average waiting time and the average idle time is minimum. Also considering authority of hospital and patient's power, we added extra weights to the average waiting time and the average idle time. Thus another alternative is proposed that only one desk for ordinary days and two for busy days (Monday, Friday and Saturday) may be operated. The merit of this model is that it is very realistic and flexible one. And this study gives a useful information about deciding optimal hospital service policy. The limitation of this study is in that it does not contain the service cost and the waiting cost. And arrival time interval and service time which are continuous probability variables are generated as discrete probability variables. Therefore the future study should involve these costs and generate these varialbes as continuous variables.;서어비스를 할 수 있는 능력보다 서어비스 수요가 많으면 열을 지어서 기다리는 것이 일반적인 현상이다. 이러한 대기행렬은 특히 종합병원에서 많이 볼 수 있다. 더우기 의료보험제도의 정착과 생활수준의 향상으로 종합병원을 찾는 환자는 날로 더해가고 있다. 본 연구에서는 환자수가 더욱 많아지는 종합병원의 문제를 인식하고, 그 가운데 모든 환자가 거쳐야 하는 "구환수납"창구를 대상으로 하여 의사결정모형을 설정, 적용하여 현재 수행되고 있는 서어비스 수준을 알아 보았다. 그리고 증가하는 환자수에 대응할 수 있는 의사결정대안을 제시하여 병원 관리자로 하여금 병원의 서어비스 정책 내지 병원 현황에 대한 유용한 정보를 제공하고자 했다. 우선 대기행렬에 관한 이론을 살펴보고, 시뮬레이션에 의한 의사결정모형을 설정하기 위한 문헌연구를 했다. 그리하여 슈미츠(Homer H. Schumitz)와 곽(N. K. Kwak)의 연구에서 적용한 시뮬레이션 의사결정모형을 본 사례연구 대상인 광주의 K 종합병원에 적용했다. 먼저 관찰을 통해 실제분포(actual distribution)에 따라 몬테칼로법에 의해 난수를 발생시켜 도착시간간격과 서어비스시간을 재생시켰다. 그리고 나서 콜모고로브-스미르노브 검정을 통하여 타당성을 검정한 후 시뮬레이션을 실시했다. 그 결과 기대했던대로 창구를 증설함에 따라 대기시간은 감소하고 유휴시간은 증가했다. 그리하여 구환수납 창구를 2개로 했을 때 평균대기시간과 평균유휴시간의 합이 최소가 되었다. 그러나 병원의 권위와 환자의 힘의 균형을 고려하여 평균대기시간과 평균유휴시간에 여러 가중치를 주어 비교해 본 결과 평일에는 창구를 그대로 1 개로 운영하고, 바쁜 날 (월요일, 금요일, 토요일)은 창구를 2개로 증설하는 의사결정안도 제시되었다. 본 연구에서 설정한 시뮬레이션에 의한 종합병원 수납창구 대기행렬에 관한 의사결정모형은 관찰자료의 실제분포를 그대로 적용하여 실제상황에 가깝게 설계했다는데 그 의의가 있다. 또한 본 모형은 병원의 다른 부서나 다른 병원에서도 적용시킬 수 있으므로 그 신축성을 장점으로 들 수 있다. 그러나 대기행렬모형의 목표구현에 필요한 대기비용과 서어비스 비용등의 비용계산이 제외된 점과 연속확률변수의 성격인 도착시간간격과 서어비스시간을 각 계급의 중간값으로 재생시켰다는 점이 본 연구의 제약점이라 할 수 있다. 따라서 앞으로는 이러한 비용을 모형에 포함시키고 연속확률변수의 특성을 살펴서 종합병원 전체 대기행렬시스템(복수단계 시스템)을 분석하는 보다 전반적이고 현실적인 연구가 이루어져야겠다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 경영학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE