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성인 정신지체인의 성교육 프로그램 개발과 효과에 관한 연구

Title
성인 정신지체인의 성교육 프로그램 개발과 효과에 관한 연구
Authors
임선명
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 사회복지학과
Keywords
정신지체인성교육성인사회복지
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 성인 정신지체인이 올바른 성지식과 바람직한 성태도를 가지고 적절한 성행동을 할 수 있도록 적합한 성교육 프로그램을 개발하고 실시하여 그 효과성을 검증하고자 하였다. 이와 같은 목적을 달성하고자 정신지체인의 성적 특성, 성적 발달, 성지식, 성태도 및 성행동 등에 관한 문헌연구, 서울 강남의 C복지관을 이용하는 프로그램 대상자와 잠재적 대상자의 부모 및 직원(교사)을 대상으로 한 성교육에 관한 욕구조사의 분석결과, 그리고 다양한 성교육 프로그램의 매뉴얼 등에 기반하여 프로그램의 목적과 목표를 설정하고 8가지 주제로 세분화하여 구성하였다. 프로그램의 세부 주제로는 생식기의 올바른 명칭과 기능, 생리와 위생처리, 사정, 몽정, 자위행위, 임신, 인형극, 이성교제, 공적/사적 장소. 행동, 신체의 구별, 성폭력으로부터의 자기보호 등이 포함되었다. 본 프로그램은 크게 두 부분으로 나뉜다. 우선 첫 번째 부분으로 성교육 프로그램은 C복지관의 성인 정신지체인 6명(남4, 여2)을 대상으로 2002년 9 월 3일부터 10월 30일까지 실시되었는데 성교육 프로그램은 주 2회 총 8치로 진행되었고 프로그램 종료 4주 후 사후모임 1회를 실시하였다. 그리고 두 번째 부분으로 성교육에 대한 부모의 관심과 긍정적인 인식을 이끌어 내고자 집단 성원들의 부모들을 대상으로 사전-사후 부모모임을 각각 1회 가졌다. 성교육 프로그램의 효과성을 알아보기 위하여 양적 분석과 질적 분석을 병행하였다. 집단 성원들에게 성지식, 성태도, 성행동에 관한 구조화된 질문으로 사전-사후 조사를 실시하였고 그 결과를 SPSS 10.0을 활용하여 Paired- Sample T 검증을 하였다. 그리고 질적 분석을 위해서 프로그램에서의 집단 성원의 반응과 변화를 관찰하였으며 부모 및 교사의 의견을 적극적으로 반영 하였다. 이러한 연구과정을 통해 얻은 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 성지식은 프로그램 실시 전 평균이 12.7에서 프로그램 실시 후 22.8로 증가하였다. 이를 통하여 성교육 프로그램이 성인 정신지체인의 성지식을 향상시키는 결과를 가져왔음을 알 수 있다. 둘째, 성태도는 프로그램 실시 전 평균이 10.8에서 프로그램 실시 후 7.3으로 감소하였는데 이는 성태도가 긍정적이고 허용적인 반응에서 부정적이고 거부적인 반응으로 변한 것을 의미한다. 성태도의 하위영역들 중 성관계, 임신, 자위행위 영역에서는 부정적에서 긍정적 반응으로, 성폭력 위험과 데이트 /친밀감 영역은 긍정적에서 부정적 반응으로 변하였다. 이와 같은 변화는 질문지 문항의 내용을 고려해볼 때 바람직한 결과라고 볼 수 있다. 결과적으로 성교육 프로그램이 성인 정신지체인의 성태도에 바람직한 변화를 가져왔음을 알 수 있다. 셋째, 성행동은 프로그램 실시 전 평균이 13.0에서 프로그램 실시 후 16.2로 증가하였다. 이를 통해 성교육 프로그램이 성인 정신지체인으로 하여금 허용적이고 긍정적인 성행동에서 거부적이고 부정적인 성행동을 할 수 있도록 하였음을 알 수 있다.. 또한 프로그램의 관찰과 부모 및 교사의 의견을 반영한 질적 결과에 의하면, 전체 프로그램의 출석률이 96%이고 집단 성원의 75% 정도가 적극적이고 자발적으로 집단활동에 참여하였다. 그리고 변화의 정도가 사례별로 개인차가 있으나 대부분의 사례에서 성교육 프로그램이 성지식, 성태도, 성행동의 변화에 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 이상의 연구결과를 토대로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 성인 정신지체인을 대상으로 하는 성교육 프로그램을 구성할 때 성과 관련된 기초적인 지식뿐만 아니라 대상자의 성적 발달, 성적 특성, 교육적 욕구 등이 고려된 적합한 성정보를 제공하고 성가치관 교육이 병행될 수 있도록 장기간의 개입이 이루어져야 할 것이다. 둘째, 사전-사후 조사를 통한 서비스 종료시점에서의 대상자의 변화뿐만 아니라 사후관리 시점에서의 대상자의 변화 지속성을 평가할 수 있는 객관적인 방법이 개발되어야 할 것이다. 셋째, 부모와 교사가 정신지체인의 성의식에 의식적 혹은 무의식적으로 많은 영향을 미치므로 정신지체인을 대상으로 하는 성교육 이전에 부모와 교사를 대상으로 하는 성교육이 선행되어야할 것이다. 넷째, 정신지체인에게 효과적인 성교육 프로그램을 제공하기 위해 다양한 전문 성교육 교재와 차별화된 프로그램이 개발되어 실시되어야 할 것이다.;The purpose of this study was to develope and verify the effectiveness of the sex education program for mentally retarded adults so that they can have correct sexual knowledge, desirable sexual attitude and appropriate sexual behavior or experiences. To accomplish these purposes, the program goals and operational objectives were set, and the sex education program was developed from analysis on the various prior research topics, such as sexual characteristics, sexual development, sexual knowledge, sexual attitude, sexual behavior of the mentally retarded, the result of the survey of the sex education targeted at parents and staff(teachers) of potential clients in a C welfare center. As a result, the program was designed into eight subjects : a correct term and function of male / female genitals, a menstruation and sanitation for females, ejaculation , a wet dream, masturbation of males, pregnancy, a doll play viewing, date, the distinction between public and private place / adequate behavior / body, self-protection against a danger of sex abuse. This program was divided into two parts. As a first part, the sex education program targeted at mentally retarded 6 adults(4 males, 2 females) started on September 3. 2002 and ended October 30. 2002. It included 8 times sex education sessions which was done twice a week, and a follow-up session which was conducted 4 weeks later after finishing the final session. As a second part, the pre and post parents meeting, which was targeted at parents of group members, were also done one session each and these meetings were to generate their concerns and positive understanding of the program. To evaluate the effectiveness of the sex education program, both quantitative and qualitative analysis were carried out. The group members were given a questionnaire on sexual knowledge, attitude towards sex, and sexual behavior or experiences before and after carrying out the program, and the results were analyzed by Paired-Sample T test (SPSS 10.0) as a quantitative analysis. As a qualitative analysis, the reactions and changes of group members in the program were monitored,, the feedback of parents and teachers was actively reflected. The specific results of these procedures are as follows. First, the sexual knowledge was increased from an average of 12.7 to 22.8 after the program. The results proved the effectiveness of the sex education program in improving their sexual knowledge. Second, the sexual attitude decreased from an average of 10.8 to 7.3 afterwards. This implies that the sexual attitude changed from positive and permissive to negative and rejective. The intercourse, pregnancy, masturbation which are sub-domains of sexual attitude changed from negative to positive reaction. On the contrary, sex abuse, date and close relationship changed from positive to negative reaction. The results from the questions on the pre-post test were turned out to be desirable for mentally retarded adults. Third, before the program, the average of sexual behavior or experience was 13.0, whereas it was 16.2 after the program. This indicates that the sex education program for mentally retarded adults has encouraged group members to be rejective in terms of sexual behavior or experience. Also, based on the qualitative analysis on the program observation and parents and teachers' opinion, the total attendance rate of the program was 96% and 75% of the group members participated actively and voluntarily in a variety of group activities. In addition, it can be said that in most cases, even though there's some variance in the degree of changes, the program has influenced group members to have correct sexual knowledge, desirable attitude toward sex, and appropriate sexual behavior. There are some suggestions based on the above-mentioned findings : First, in planning and constructing a sex education program targeted at mentally retarded adults, long-term intervention will be needed to deliver adequate sexual information, reflecting participant's sexual development, characteristics, educational need, and basic sexual knowledge, and to carry out sex value education at the same time. Second, in order to evaluate the durability of participant's changes at the point of follow-up as well as changes at the ending point of service or program through pre-post tests, an objective method needs to be developed. Third, the sex education for parents and teachers should be preceded before the program for the mentally retarded because parents and teachers have a great effect on their sexual perception consciously or unconsciously. Fourth, various educational materials and specific programs should be developed and practiced to give an effective sex education program to the mentally retarded adults.
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