View : 54 Download: 0

앱솔루트 보드카 광고의 표현에 관한 연구

Title
앱솔루트 보드카 광고의 표현에 관한 연구
Other Titles
(A) study on the expressions in Absolut Vodka's advertisements : Focus on social and aesthetic circumstances
Authors
허지영
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Keywords
앱솔루트 보드카광고Absolut Vodkaadvertisements
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 광고를 빼놓고는 한 사회의 문화를 논할 수 없을 정도로, 광고는 어느새 우리 삶의 일부가 되었다. 광고의 일차적 목적은 상품 판매에 있지만, 역사 속에서 광고는 처음 시작 목적과 함께 소비자가 추구하는 이상향을 제시해주는가 하면, 한 사회 문화의 발로로서 큰 역할을 해온 바 있다. 문화와 커뮤니케이션, 문화와 광고, 사회와 광고에 대해 수많은 학자들이 비슷한 견해를 펴왔고, 그들의 의견은 모두 광고가 사회와 문화를 반영하며 또한 광고가 사회 문화에 영향을 끼칠 수 있다는 하나의 명제로 귀결시킬 수 있다. 이와 같은 관점에서 과거부터 지금까지 수많은 광고들의 잘된 점, 잘못된 점들이 학자들이 마련한 근거 속에서 비평되고 있으며, 특히 광고사에 하나의 큰 획을 그었던 광고들은 과거부터 오늘에 이르기까지 수많은 사람들의 입에 오르내리고 있다. 그 대표적인 사례중의 하나가 앱솔루트 보드카 광고이다. 앱솔루트 보드카는 미국 시장에서 광고를 시작한 이후 10여년 만에 1만% 이상의 놀라운 매출 신장을 기록하였다는 점에서 광고의 일차적 목적을 달성했을 뿐만 아니라, 광고사적으로 광고가 상품 소개의 수단만이 아닌, 하나의 예술작품으로써 충분히 그 가치를 발현할 수 있다는 것을 증명해준 대표적 사례이다. 앱솔루트 광고는 이미 오래전부터 수집하는 사람들 사이에서 커뮤니티 결성, 디스크 패키지 거래 등을 통해 하나의 예술작품 이상의 가치를 지니고 있음을 보여주고 있다. 또한 앱솔루트는 광고 표현의 소재 선택에 있어서 사회·문화환경을 고려하여 시기와 장소에 적절한 광고를 함으로써 소비자의 인식 속에 더욱 깊게 자리잡는 발판을 마련하였다. 이와 같은 사실들을 토대로 본 논문은 앱솔루트 보드카 광고에 반영된 전략과 표현에 대해서 알아보고, 사회적·예술적 상황을 고려한 표현에 대해 더욱 심도있게 분석하고자 한다. 하나의 성공 사례를 통해 향후 소비자 광고 외면 시대에 광고 표현이 나아가야 할 방향을 제시해보는 것은 기존에 광고를 마케팅 커뮤니케이션 입장에서 경제적 효율성을 중심으로 연구했던 것과 달리 사회·문화적 측면에서 파악하는 것이며, 이는 현대 사회에서 광고의 의미에 대해 재고해보는 계기가 될 것이다.;With the turn of the 21st century, advertisements have become an essential part of our lives and it is now impossible to discuss our culture without it. The main goal of an advertisement is to sell products, but throughout history, advertisements have visualized a Utopia for consumers, and have acted an important role in developing new trends in different cultures. Many studios have explored culture and communication, culture and advertisements, society and advertisements and most of them reached the conclusion that advertisements reflect the society and culture of the community, and at the same time influence the culture itself. In the same viewpoint, advertisements of the past have been thoroughly evaluated by many scholars, and those loading advertisements that have stood out in advertising history are still discussed by many people to these days. One of these cases would be the advertisements of Absolut Vodka. Only after 10 years of advertising in the US market, Absolut Vodka reached a ten thousand increase in its sales. Absolut is the loading case in which not only did it achieve its main goal, sales, but made its appeal as an artwork in the history of advertising. Communities are formed where people collect Absolut advertisements, and exchange disk packages, proving how these advertisements are valued more as a piece of art. Also, in the selection of its advertising themes, Adsolut has always chose the best subject for the time and place, based on profound research on the current social and cultural environments, thus forming a foundation where the brand is well acknowledged in the minds of its consumers. On the basis of such facts, this study has discussed the strategies and creative expressions in Absolut Vodka's advertisements and evaluated the creative strategies in relations to the social and aesthetic circumstances. Analyzing a successful case study that presents a new direction in advertising creative would act as an opportunity to view advertisements in a social cultural aspect, instead of the marketing communication aspect in which economic efficiency is the core value, thus bringing a chance to rethink the role of advertising in our current society.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE