View : 489 Download: 0

실재와 가상의 공존이 느껴지는 시각 표현 연구

Title
실재와 가상의 공존이 느껴지는 시각 표현 연구
Other Titles
A Study on Visual Expression of Reality and Virtuality
Authors
서상희
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
예술은 다양한 모습으로 우리 곁에 존재해 왔다. 중세의 신분사회와 신(神)중심 사회가 종말을 고하는 르네상스 시기에는 신의 질서에서 자연에 대한 믿음으로 전환되는 시기였다. 이 시기의 예술은 자연의 모방이고자 하며 현실을 비추는 거울 역할 담당을 했다. 산업혁명 이후의 사회는 대량생산이 가능해짐에 따라 복제되어지는 모조(模造)는 공산품으로 취급받게 되었다. 현대 사회로 와서는 사물들은 사물 자체로 소비되어 지는 것이 아니라 수 없이 많은 이미지로써 소비되어 지고 있으며, 대상들은 대상 자체로의 의미가 아닌 기호화된 이미지로써 중요성을 지니게 된다. 이러한 실재가 사라지고 가상이 대두되어 지는 소비사회의 특징은 장 보드리야르의 시뮬라시옹 이론에서 짚어 볼 수 있다. 이 이론은 특히, 예술의 분야에 큰 영향을 미쳤으며, 예술의 발전에 도움을 주고 있다. 본 연구에서 중점적으로 다룰 것은, 실재와 가상의 공존이다. 실존적인 대상으로써의 오브제가 있고, 작가의 관념을 통해 이미지화 된 대상으로써의 오브제가 있다. 즉, 관념적 대상은 본인의 의식 심층에 잠재된 심리적 이미지가 환상적이고 초현실적으로 표현 된 것으로 이러한 가상과 실재의 만남은 신비로운 또 하나의 세상을 만들어 낸다. 내면과 감정, 상상력과 환상성이 돋보이는 작품을 통해 우리는 현실과 의식 저편에 떠도는 미지의 것들, 현실과 꿈이 공존하는 세계를 만날 수 있다. 본 연구에서는 각각의 오브제가 가지는 각기 다른 모습의 세상들을 한 화면속에서 자연스럽게 서로가 동화되어지듯 보여주어 현대 사회의 특징 중 하나라고 할 수 있는 시뮬라시옹이 느껴지는 환상을 구현하고자 한다. 본문에서는 연구의 핵심 주제가 되는 '시뮬라시옹(Simulation)'에 대해 알아본다. 본문 첫 번째 장에서는 현대 사회의 특징이라 할 수 있는 시뮬라시옹의 시대적 배경과 특징을 알아 본 후, 장 보드리야르(Jean Baudrillard, 1929~2007)의 개념으로써 그 이론을 정립하며, 시뮬라시옹으로 인해 바뀌어 지게 된 ‘이미지’에 대해 알아본다. 본문 두 번째 장에서는 시뮬라시옹과 예술과의 관계를 알아보고, 표현된 사례들을 통해 본 연구에 도움이 되는 사고와 표현 기법을 알아보고자 한다. 본문의 내용을 토대로 현실과 꿈, 실재와 상상을 분리하는 이분법적인 사고에서 벗어나, 현시대적인 환상을 일러스트로 제작하고자 한다.;Art has been around in various forms and functions. Renaissance, when medieval class society and theological society bid farewell, was the time of transition from God's order to faith in nature. In such transition, art tried to immitate nature and symbols played a role of mirror that reflected reality. As mass production became available in post-Industrial Revolution society, immitation was considered as industrial products. Reproduction, until then, was always based on reality. In modern era of consumption, another wave called hit the art scene which was heading for post-modernistic living. Countless images are consumed and subjects have no significance by themselves but became important as symbolic images. The characteristics of society of consumption in which reality disappears and virtuality appears can be examined by the simulation theory by Jean Baudrillard. This theory especially affected art in a major way and supports the growth of art. This study focuses on coexistence of reality and virtuality. There is an objet as a realistic object as well as a conceptional objet which became an image through the artist conception. A conceptional object is a potential psychological image in the depths of conscious expressed in fantastic and unrealistic way; we can meet the world in which images floating in reality and dream coexist through works of art with distinctive inner emotions, imagination and fantasy. This study attempts to realize a simulation, one of the characteristics of modern society, by showing various faces of each objet in one scene in a natural way. The text examines the core theme of this study, . In the first chapter of the text, the background and characteristics of simulation, which is one of the characteristics of modern society, are covered; the theory is defined as the concept by Jean Baudrillard(1929~2007); and the definition of simulation as an image for expressions in illustrations is covered. In the second chapter, the relationship between simulation and art; and examples of useful tips and techniques to understand this study are covered. Based on the mentioned above, I intent to create illustrations of modern fantasy beyond dichotomy that separates reality and dream; and actuality and imagination.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE