View : 461 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author마송이-
dc.creator마송이-
dc.date.accessioned2016-08-25T06:08:26Z-
dc.date.available2016-08-25T06:08:26Z-
dc.date.issued1998-
dc.identifier.otherOAK-000000025013-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/181566-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000025013-
dc.description.abstractThis thesis is an analytical study on the <Variations on a Theme of Corelli, Op.42> by S. Rachmaninoff, which had been performed in the graduate recital for the completion of the master's degree of this writer. The purpose of this study is to investigate the characteristics in Rachmaninoff's piano style in general, and <Variations on a Theme of Corelli, Op.42> in particular, and promote understanding about it's performance. <Variations on a Theme of Corelli, Op.42>, his last work for piano, follows the theme of <Violin Sonata Op.5, No.12> by Corelli and is divided into three parts, Theme∼Var.7, Var.8 ∼Intermezzo, and Var. 14 ∼Var.20 in which theme and each variations have organic relations. It is appearing well the abundant imagination such as clear structure, lylic and gloomy melody, dotted and c m rhythm, and chromatic harmony. Only two of the twenty variations do not have d minor as their basic key, and the tautness of construction and relative simplicity of style imposed by the theme show Rachmaninoff's compositional powers to good advantage, paving the way for the ever-popular <Rhapsody on a Theme of Paganini, Op.43>, written three years later.;본 논문은 필자가 석사과정 이수를 위한 졸업 연주회에서 연주한 곡들 가운데에서 S. Rachmaninoff의 <Variations on a Theme of Corelli, up. 42>를 연구한 것이다 S. Rachmaninoff(1873-1943)는 그의 활동시기와 사망연대로 말하면 틀림없는 현대의 작곡가라 할 수 있지만 그의 음악은 어디까지나 낭만주의 음악양식을 고수하고 있다. 그의 피아노곡은 그러한 낭만주의의 전형이며 러시아의 민족적 특색과 후기 낭만음악을 적절히 조화시켜 자유로운 형식을 구성하고 있다. <Variationn on a Theme of Corelli, op. 42>는 그의 마지막 피아노 독주곡 으로 성격변주이며 20개의 비교적 짧은 변주들은 서로 유기적으로 연관되어 있다. 주제는 Corelli의 <Violin Sonata Op. 5, No. 12>의 주제선율을 그대로 사용하였으며, Violinist인 Fritz Kreisler에게 헌정되었다. 전체 구성은 세부분으로 나뉘어져 있고 Intermezzo와 짧은 Coda가 첨가되었다. 선율은 주로 주제선율에 근거한 반음계적 순차진행으로 나타나며, 리듬은 전 변주에 걸쳐 다양한 리듬이 나타나는데, 특히 주제에서 나타났던 당김음 표현이 두드러지고 붓점리듬과 불규칙적인 액센트의 사용으로 변화를 주었다. 화성은 후기 낭만주의의 특징인 반음계적 진행, 비화성음의 자유로운 사용, 명확한 종지를 피하려는 경향, 변화화음의 사용등으로 그시대의 화성기법을 그대로 따랐다. Rachmaninoff는 이러한 기법들을 나름대로 뛰어난 감각으로 재구성하였으며, .Variations on a Theme of Corelli, op. 42>에는 그러한 그의 독창적인 스타일이 잘 나타나 있어 Rachmaninoff 말년의 성숙한 style과 음악적 취향을 아는데 좋은 예가 되는 작품이다.-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. S. Rachmaninoff의 피아노 음악 = 2 Ⅲ. S. Rachmaninoff의 〈Variations on a Theme of Corelli, Op. 42〉 = 9 A. 작품 배경 = 9 B. 작품 분석 = 10 Ⅳ. 결론 = 37 참고문헌 = 39 ABSTRACT = 41-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1504147 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subjectRachmaninoff-
dc.subject피아노 음악-
dc.subjectvariations on a theme of corelli, Op.42-
dc.subject작품 분석-
dc.titleS. Rachmaninoff의 <variations on a theme of corelli, Op.42>에 대한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the <variations on a theme of corelli, Op.42> by S. Rachmaninoff-
dc.format.pagev, 42p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학과-
dc.date.awarded1998. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE