View : 738 Download: 0

Claude debussy의 에 관한 연구

Title
Claude debussy의 에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on by Claude Debussy
Authors
윤지예
Issue Date
1998
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Claude debussy피아노 음악이국적 요소estampes
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 19세기말에서 20세기초에 활동했던 프랑스의 작곡가 클로드 드뷔시(Claude Debussy, 1862-1918)의 피아노 작품 에 나타난 음악어법을 살펴봄으로써 드뷔시의 음악의 특징과 경향을 알아보고 그의 음악이 궁극적으로 음악사에 미친 영향을 조명해보기 위함이다. 드위시는 프랑스 인상주의 악파의 창시자이다. 그는 당시의 팽배해있던 독일 바그너주의 음악에 반기를 들고 인상주의 회화와 상징주의 문학에서 음악적 영감을 얻어 인상주의 어법을 창조했다. 드뷔시의 인상주의는 주관적 감각에 의한 표현과 빛에 의해 비춰지는 대상의 특정한 이미지나 분위기의 표현을 주요 목적으로 삼았으며 이에 근거한 음악적 표현을 위해 음악에 있어 음색(timbre)을 하나의 본질적 요소로 보았다. 이와 동시에 색채의 표현을 위한 새로운 음향에 대한 탐구가 이어졌으며 결과적으로 20세기의 새로운 음악을 예견하는 기법을 개발하였다. 특히 그는 서양음악의 기능 화성(functional harmony)과 장, 단조의 조성체계를 모호하게 하였으며 20세기의 무조성(atonality)으로의 방향을 제시해주는 기법을 비롯, 중세의 선법과 동양의 음계 및 악기와 음악기법, 소수민족의 민속음악 어법등과 같은 이국적 요소에 관심을 갖음으로써 서양 음악의 음향 재료와 음악 어법의 확대를 초래하는 음향을 획득하였다. 1903년 작곡된 작품 는 드뷔시의 인상주의적 색채가 강한 곡으로 이국주의적 경향의 작품 중 효시를 이루었던 작품이다. 제 1곡인 Pagodes(탑)에서는 1889년 파리의 만국박람회에서 접한 가멜란 관현악 합주의 기법과 음향효과를 시도하였는데, 특히 음계의 사용에 있어 가벨란 음악의 음계인 5음 음계(pentatonic)를 사용하였고, 선율의 취급 면에서도 가멜란 음악의 특징인 주제의 장식, 변형기법으로 곡을 구성하였으며 선율적, 리듬적 대위법을 사용한 다성음악의 특징을 나타낸다. 다성음악적 특징과 독립적인 화성의 사용, 그리고 가멜란 합주의 타악기적 효과를 시도한 면도 가멜란 음악의 영향이다. 제2곡 La soire′e dans Grenade(그라나다의 황혼)에서는 스페인 민속어법을 사용하였다. 하바네라 리듬과, 플라멩고 음계 스타일인 프리지안 선법을 도입하였으며 기타, 캐스터넷츠의 효과를 사용하였다. 스페인의 민속노래인 칸테 혼도(canto jondo)의 델리스마적이면서 완만히 움직이는 선율 역시 스페인의 정취를 더하고 있다. 이와 같은 요소들과 기법의 사용은 후에 그의 음악어법에 통합되어 독자적 양식을 구축하게 되였다. 드뷔시에게 있어 이국적요소의 사용은 인상주의적 표현을 효과적으로 하기 위함이었으며, 그의 이국주의적 경향의 의미는 여기서 찾아야 할 것이다. 제 3곡 Jardins sous la pluie(비오는 날의 정원)는 전형적인 인상주의적인 작품으로 음계와 화성, 리듬, 템포, 트릴과 트레몰로등의 사용으로 분위기의 다양한 변화를 표현하였고, 이로 인해 다채로운 영상과 음향이 제시되었다. 20세기는 독자적 음악 양식이 혼재하는 시기로 많은 관념과 미학관에 의해 다양한 음악이 창조되면서 동시에 전에 없이 다채로운 음의 재료를 찾게 되었다. 드뷔시는 이와 같은 시기에 독특한 어법으로 새로운 음악을 제시함과 동시에 음향적 재료의 확대에 큰 기여를 하였다.;This thesis is intended to study Claude Debussy's (1862-1918) impressionistic techniques and his usage of exotic effects as they occur in . Debussy was one of the most preeminent figures not only in the modern French School of music, but also in the entire musical field of 20th century. Debussy's musical aesthetic was closely linked with the impressionistic school of French painting. Musical impressionism was pioneered and developed by Debussy, whose concern lay primarily in evoking moods. Debussy's impressionism was intended mainly to express fleeting sentiments as perceived in temporal moments and specific atmospheres. He considered 'timbre' and 'colour' to be intrinsic elements of music. His predisposition towards using these elements led him to pursue new mediums of expression. He created many novel methods which anticipated the New Music of the 20th century. Debussy realized his aesthetic primarily by breaking a tradition which had been dominant since Baroque era: the tonal system. He also invented his own language of harmony by using ambiguous, non-functional harmony which eventually led the way to the atonality of the 20th century. He developed a new sound which expanded sonic materials and musical language, with paying attention to such exotic elements as medieval modes, the pentatonic scale, techniques of Oriental music, and the folk music language of minority races. The is a work much influenced by his impressionistic flavour, and the very first one of his works which reveals his exoticism. In the first piece, Pagodes, he experimented with Gamelan techniques and sonic effects which he witnessed at the International Exposition of 1889 in Paris. In particular, he used the tonal system of the pentatonic scale which was used in Gamelan music and composed with devices of thematic decoration and transformation which are the identifying marks of Gamelan music. Characteristics of polyphony with the use of melodic and rhythmic counterpoints are represented in Pagodes. The polyphonic character, as well as the use of isolated harmony and the attempt at using the percussive effects of Gamelan orchestra are all influences of Gamelan music. The second piece, La soire^(′)e danS Grenade, made use of the language of Spanish folk music. Debussy introduced the habanera rhythm, the transformed phrygian mode, the style of the flamenco scale, and used the sonic effects of guitar and castanets in this piece. The melismatic and gently flowing melody of the cante jondo, a Spanish folk song, also greatly enhances the Spanish mood. 'The usage of all these elements and techniques were later combined into his musical language and resulted in the construction of a unique style. For Debussy, the use of exotic elements was intended to make impressionistic expression effective, and it is in his 'impressionism' that the very meaning of his exotic tendencies can be found. The third piece, Jardins sous la pluie, a typically impressionistic work, expresses various changes of mood by employing various scales such as the whole-tone scale, the chromatic scale and the medieval modes. The use of rhythms also suggests specific movements of objects and the trills and tremolos evoke diverse images and timbres. The 20th century has been an era in which diverse musical styles have coexisted and different styles of music have been created by many various concepts and views of aesthetics. This has led to a search for new materials of music that has been more prominent in this century than during other preceding musical period. Evidences of this search visible in Debussy 's compositions clearly illustrate the movement. from one musical epoch to another and contributed immensely to the expansion of musical materials, and eventually to the widening of musical sensibility.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE