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한류 스타의 패션스타일을 이용한 디자인 개발

Title
한류 스타의 패션스타일을 이용한 디자인 개발
Other Titles
Fashion Designing inspired by the stars of Hallyu : focused on Shahghai
Authors
오지혜
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 의류직물학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
21세기 이전부터 이루어진 패션선진국들의 세계화 전략으로 인해 국가 간의 경제적 경계가 모호해지고 글로벌 기업들의 경쟁이 치열해지고 있다. 이에 따라 세계 패션시장은 소비자의 욕구에 맞춰 고급화, 다양화되어가고 있으며, 명품 시장과 함께 새로운 생산ㆍ유통시스템을 도입하여 트렌드성과 가격 경쟁력을 갖춘 Fast Fashion 시장이 규모를 확대하고 있다. 이러한 환경 변화 속에서 국내 패션산업이 글로벌 경쟁력을 갖추기 위해서는 다양한 품질과 가격이 존재하는 패션산업의 추세와 특성을 파악하고, 그 시대의 문화를 대변하고 함축하는 패션산업의 특성을 살린 디자인 개발이 필요하다. 이를 위해 본 연구에서는 국내ㆍ외 패션산업의 변화와 한류에 대해 살펴보고, 한류 패션산업의 범위와 가능성을 모색하였다. 또한 국ㆍ내외 조사기관에서 발표한 자료를 바탕으로 한류 스타를 선정하고 이들이 출연한 드라마, 영화, 뮤직비디오의 패션스타일을 분석하였으며, 한류 소비자인 중국 80후세대에게 미치는 이들의 영향을 알아보고자 한류 패션산업의 중심인 상해의 스트리트 패션을 분석하였다. 중국을 비롯한 아시아권에서 새로운 문화코드로 등장한 한류와 한류 스타의 영향력을 패션산업과 접목시켜 한류 스타의 패션스타일과 이미지를 바탕으로 디자인을 개발하였다. 그 결과, 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 인터넷의 발달로 세계시장의 통합이 가속화되고, 패션트렌드 및 제품에 대한 정보 전달이 실시간으로 이루어짐에 따라 글로벌 브랜드 및 패션의류의 비중이 증가하고 있다. 또한, 글로벌 기업들은 새로운 소비시장으로 떠오른 저가 시장을 타깃으로 합리적인 가격대에 좋은 품질의 제품을 공급하는 매스 밸류 마케팅을 도입함으로써 브랜드 가치를 확대시키는 전략을 추구하고 있다. 둘째, 한류는 중국을 비롯한 아시아 지역에서 한국의 드라마, 영화, 가요 등 대중문화가 선풍적인 인기를 끌고 있는 현상으로 연극이나 공연, 패션, 음식, 게임, 애니메이션 등 한국문화 전반을 포괄하는 것으로 그 개념이 확장되고 있다. 한류에 열광하는 아시아권의 젊은 층을 중심으로 드라마에 나오는 인기스타의 화장법이나 패션을 따라 하는 등 한류의 파급효과는 한국 문화콘텐츠산업을 바탕으로 우리문화에 대한 관심 증대와 한국의 국가이미지 상승, 한국산 제품 구매와 한국방문으로 이어지고 있음을 확인할 수 있었다. 또한, 국제문화산업교류재단이 2006년 실시한 조사에 따르면 중국은 한류가 시작된 이래 지속적으로 경제ㆍ문화적 파급효과를 낳고 있는 국가로 나타났으며, 중국 패션산업은 2000년 이후 급속하게 성장하여 아시아 패션산업의 중심으로 평가되고 있으며 한류 패션산업의 성장가능성을 보여주고 있음을 확인할 수 있었다. 셋째, 중국과 일본 등 아시아권을 대상으로 실시한 한류와 한류 스타에 대한 여론 조사를 바탕으로 최지우, 전지현, 송혜교, 장나라, 보아를 여성 한류 스타 5인으로 선정하고, 이들이 출연한 드라마, 영화, 뮤직비디오의 자료를 수집하고 분석한 결과, 한류 스타의 패션스타일은 드라마, 영화 캐릭터의 특징, 발매 앨범의 컨셉에 따라 dandy, cool casual, pretty casual, dynamic, modern style로 나타났다. 한류 스타의 패션스타일이 80후 세대에게 미치는 영향력을 알아보기 위해 상해의 스트리트 패션스타일을 살펴보았다. 그 결과, 한류 스타의 패션스타일에서 보여 지는 슬림하면서도 여성스러운 cool casual style과 귀엽고 사랑스러운 pretty casual style이 동시에 나타나고 있음을 확인할 수 있었다. 특히, 송혜교의 pretty casual style의 경우 2007년 중국 휘난성에서 드라마<풀하우스>가 재방영되면서 중국 80후 세대의 관심과 트렌드를 대표하는 인터넷 사이트 엠오피닷컴(www.mop.com)에서 송혜교의 패션스타일과 기사를 제공하고 있어 패션산업에 대한 한류 스타의 파급효과를 확인할 수 있었다. 넷째, 위의 결과를 바탕으로 ‘the gaiety of days’라는 컨셉 아래 다국적 문화와 패스트푸드, 인터넷에 익숙하고, 인기스타에 열광하며 빠른 변화와 트렌드에 민감하게 반응하는 중국 80후 세대의 라이프스타일에 맞는 5벌의 작품을 디자인하였다. 소비자에게 모방의 대상이 되는 드라마 속 한류 스타의 패션스타일을 이용하여 디자인을 제시함으로써 글로벌 시장에서 경쟁력을 갖춘 패션스타일을 제시하고자 하였다. 이상으로 살펴 본 결과, 국내 패션산업이 경쟁력을 갖추기 위해서는 국제적인 디자인 감각과 패션 경향 분석 능력 뿐 아니라 소비자의 특성과 문화, 패션산업을 연계하는 노력이 필요함을 확인할 수 있었다. 이에 문화적 감성이 유사한 아시아권의 소비자에게 영향력을 미치고 있는 한류와 한류 스타의 패션스타일을 바탕으로 패션상품을 개발하고 판매함으로써 패션산업의 다양성을 추구하고, 내수시장의 어려움을 극복할 수 있는 새로운 패션시장을 개척할 수 있을 것이라고 사료된다.;Due to the globalization strategies that have been pursued by the leading fashion states before the 21st century, economic barriers between countries have been blurred and the competition between international corporations has intensified. Consequentially, the fashion market has become increasingly diverse and ‘high class’ to suit the tastes of consumers. Along with the Luxury market, the Fast Fashion market has also expanded thanks to its improved production and distribution systems that allow both trendiness and lowerprice. In order for the domestic fashion designers to survive the competition in this ever changing environment, it must understand both the trend and the nature of the fashion industry-with its spectrum of prices and qualities-and develop a method of design that expressesthe culture of our times. To this cause, this research has examined the changes that have been occurring both domestic and foreign fashion industries, as well as Hallyu itself, and has evaluated the possibilities and limits of a Hallyu fashion industry. Moreover, we have selected several Hallyu celebrities based on data from research institutions in order to analyze the fashion styles that they exhibit through their music videos, movies, and soap operas. We also proceeded to investigate the street fashion of Shanghai (the center of Hallyu fashion industry) to find out the actual impact that these celebrities have on the consumers of Hallyu. We then developed a design strategy that links the star power of Hallyu-which has been a cultural phenomenon throughout Asia (including China)-with the fashion industry. As a result, we have obtained the following conclusions: Firstly, the emphasis on global brand power and fashionable clothing has been increasing because the rise of the internet has accelerated the merging of international markets and has allowed fashion trends and information about products to spread at real-time. Furthermore, global companies have implemented ‘mass value’ marketing-which provides high qualities products at a reasonable price-in order to target the newly emerging low-price market. In order to move toward this direction, companies have been pursuing comprehensive management systems and mass customization systems around the brand name, and have preferred the ‘Fast Fashion’ system which responds instantaneously to changes in consumer tastes via electronic transactions. Secondly, the very definition of Hallyu-which can be described as a phenomenon in which Korean movies, soap operas, and pop music have become immensely popular throughout Asia-has been expanding to signify the proliferation of Korean culture as a whole (and now includes other cultural aspects such as fashion, food, games, and animation). The numerous young people in Asia that have been mesmerized by Hallyu-by mimicking the fashion or makeup styles of Korean celebrities-have confirmed that Korea’s cultural-contents industry has brought forth increased interest in Korean culture, elevated national interest, and a desire to visit Korea and buy Korean products. Also, according to a report conducted by the Asia Culture and Industry Exchange Foundation in 2006, China has been noted as a bastion of the economic and cultural exchanges that have been ushered by Hallyu (from the very beginning). Thus, considering China’s fashion industry-which has been rapidly rising since 2000 and now considered a major center of the Asian fashion industry (with bustling competition between various luxury brands all the way down to SPA brands)-it is evident that this is a place which testifies to the potential of Hallyu fashion industry. Thirdly, having selected Choi Ji Woo, Jun Ji Hyun, Song Hye Gyo, Jang Na Ra, and Boa as the 5 female celebrities representing Hallyu (based on a survey conducted within Asian countries such as Japan and China), we were able to analyze and categorize their fashion styles on the basis of their music videos, movies, and soap-operas. The fashion styles of these Hallyu stars, depending on their movie character or album concept etc, can be classified into 5 categories: dandy, cool casual, pretty casual, dynamic and modern style. In order to explore the level of influence of Hallyu fashion industry, we studied the street fashion of Shanghai since it is representative of the entire Chinese market as a whole, and also since it is a dynamic place in which many global brands having been entering in. The result was that we could observe both the slim and feminine ‘cool casual style’ and the cute and affectionate ‘pretty casual style’ simultaneously. Song Hye Gyo’s ‘pretty casual style’in particular, has become popular in China after the rebroadcasting of the soap-opera “Full House” (inspiring articles about Song Hye Gyo’s fashion style in mop.com, a popular site amongst the post-80s generation in China for fashion trends and other interests), and testifies to the cross-cultural effect brought on by Hallyu. Fourthly, based on the results above, we have designed 5 clothing items under the concept of ‘the gaiety of days’, in order to cater to the multi-cultural, trendy, and internet and fast-food friendly lifestyles of the post-80s generation in China. By incorporating the fashion styles of iconic Hallyu celebrities with ‘Fast Fashion’ designing methods, we have attempted to present a model of designing that will be competitive in the global market. In conclusion, it can be said that in order for domestic fashion makers to become competitive, their efforts will need to go beyond international design sensibilities and analyzing fashion trends. They will, in essence, be required to connect the fashion industry to the individual characteristics and cultural preferences of the consumer. By developing and selling fashion styles inspired by the stars of Hallyu-who seem to have an influence over Asian consumers that are culturally approximate-we should be able to diversify the fashion industry and create a new fashion market that will overcome the difficulties of our domestic market.
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